Som Agderposten fortalte lørdag, er det innført nye retningslinjer fra lostjenesten hos Kystverket som i praksis gjør at skip med en viss størrelse frarådes å ankomme Arendal, dersom det blåser mer enn 5 meter per sekund ved Torungen fyr.
Dette har fått havnefogd Rune Hvass til å rase, da han mener Arendal kan bli uaktuell som cruisehavn i fremtiden.
Havnesjefen visste ingenting. Etter kort tid avlyste cruiseskip reiser til Arendal
Droppet Arendal
Flere anløp er allerede avlyst i år, og lørdag morgen fikk han og resten av Arendal se konsekvensene av de nye retningslinjene.
Det 204 meter lange cruiseskipet Amera skulle etter planen legge til kai i Arendal lørdag. Men, ettersom det er meldt vind opp i kuling styrke utpå dagen, valgte skipet å snu og droppe innseilingen til Arendal. Nettopp av frykt for å bli liggende vindfast.
Bli med på innsiden når beslutningen tas HER
– Uforutsigbarheten som nå er innført med nye regler medfører nå tap for reder, byen, butikker, taubåten og havna. Slepebåten som ligger i Arendal for å eskortere er mer enn kapabel til å bistå med gjeldene og varslede forhold, sier havnefogd Rune Hvass oppgitt.
Rent konkret innebærer de nye retningslinjene at det betegnes som et spesialoppdrag når skip over 180 meter skal inn Galtesund. Disse får nå en vindbegrensning som premiss for om de får gå inn Galtesund og ankomme Arendal sammen med tusenvis av passasjerer.
Det betyr også at store skip kan bli liggende i Arendal over tid, fordi det ikke vurderes som trygt å gå ut Galtesund for å komme seg videre. Og det var nettopp dette som lå bak beslutningen kaptein Dariel Christian Valdes på MS Amera tok lørdag morgen mens Agderposten var vitne til det hele.
Lørdag bør du vurdere å droppe båttur i finværet
– Ille
Dermed måtte Gordon Fuglestad og Sten Inge Andersen fra Arendal Havn stå igjen på kaia og se skipet snu.
– Dette er ille, sier Fuglestad.
– Vi har allerede fått kanselleringer, men dette er det første uforutsigbare offeret. Det er fryktelig. Vi har brukt så mye tid på å tilrettelegge for Arendal som cruisedestinasjon, fortsetter han.
Les tilsvaret fra Kystverket lenger nede i saken.
Nå frykter han for hva de nye retningslinjene vil bety for Arendal.
– Vi kan risikere at dette er spikeren i kista for alt som har med cruise å gjøre.
– Hva med sikkerheten?
– Med to taubåter bak kan de i realiteten ta inn mye større skip enn dette, svarer Fuglestad.
– Dette vil få følger for oss, men også for losoldermannen. Vi er kritiske til hvilket grunnlag de har for å sette denne typen restriksjoner.
Danser likevel
På kaia sto også dansere fra Bølgen Dansestudio klare til å ta imot cruisegjestene med oppvisning.
Manglende cruisepassasjerer til tross, gjengen satte i gang dansen som planlagt klokken 9.
– Vi kjører show likevel. Vi kan ikke la være, sier pedagog Linda Thommesen.
Tenker kun på sikkerhet
Det er losoldermann Geir Eikeland som er ansvarlig for begrensningene. Han var for øvrig også ansvarlig leder når verdens største krigsskip, Gerald Ford, ankom Oslofjorden denne uka.
Losoldermennene i Norge, og losene som hjelper skip inn trange løp, er ansatt i Kystverket. Og tjenesten er på plass i alt fra Galtesund til Hardangerfjorden.
Han lar seg ikke påvirke av kritikken fra Rune Hvass.
– Min jobb er å sørge for en sikker seilas, det er jeg pliktig til. Det er ikke min jobb å ta kommersielle hensyn. Hadde jeg gjort det kunne noen beskyldt meg for korrupsjon, hevder han.
Les mer om hvordan Eikeland og Kystverket svarer på kritikken i denne saken.