Brannvesenet måtte bare stå og se på at bilen brant ut.
Brannvesenet måtte bare stå og se på at bilen brant ut. Foto: Rune Hagestrand/igjerstad.no

Brannvesenet lot bilen brenne opp

Brannvesenet måtte nesten bare stå og se på da det brant i en Tesla el-bil på Brokelandsheia 1. nyttårsdag.

Brannen ble meldt inn i 14.40-tiden og brannvesenet var raskt på stedet. De fikk dradd bilen vekk fra ladestasjonen, men prøvde ikke aktivt å slukke brannen, siden det ikke var fare for liv eller annen eiendom. 

Det var en Tesla som stod på 

Siden de ikke kan bruke vann mot branner i el-biler, var det imidlertid lite de kunne gjøre, annet enn å sperre av området rundt og begrense skadene ved å skumlegge området.

Brannvesenet i Østre Agder har ikke spesialmidler tilgjengelig for å slukke branner i el-biler.

Det var ingen personer i bilen da brannen startet.

Bare de mest solide delene er igjen av Teslaen etter brannen.
Bare de mest solide delene er igjen av Teslaen etter brannen. Foto: Elisabeth Grosvold
Fremdeles mye flammer etter at brannvesenet hadde skumlagt området.
Fremdeles mye flammer etter at brannvesenet hadde skumlagt området. Foto: Rune Hagestrand/igjerstad.no
Her brenner det fortsatt i elbilen etter brannen.
Her brenner det fortsatt i elbilen etter brannen. Foto: Tipser
Hele overdelen av bilen er vekk etter den kraftige brannen.
Hele overdelen av bilen er vekk etter den kraftige brannen.
Brannvesenet har ikke slukkemidler med seg som kan ta knekken på branner i batterier på el-biler.
Brannvesenet har ikke slukkemidler med seg som kan ta knekken på branner i batterier på el-biler.

Bilen ble totalskadd.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ekstremt høy temperatur

El-biler har i utgangspunktet god brannsikkerhet, men tar det fyr i batteriene har man et problem.

Det er fordi batteriene er bygd opp av litium, et svært brannfarlig metall.

Det brenner eksplosivt og ved svært høy temperatur. I tillegg er spenningen i batteripakkene svært høy.

- Generelt så er vi forsiktige med å slukke branner i elbiler, fordi det er høy spenning i batteriene og slukkearbeidet kan skade mannskapene og skape andre farlige situasjoner. I tillegg er hver el-bil forskjellig når det kommer til slukking, sier Hans Henrik Bakke, beredskapsleder i Østre Agder brannvesen. 

Stenger hurtiglading

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Eiere av Tesla model S har tilgang på markedets kraftigste hurtigladestasjoner gratis.

Det står slike spredt rundt i landet. Brokelandsheia er sammen med Bygland, de eneste stedene i Aust-Agder med slike spesialstasjoner.

Men denne stasjonen er stengt inntil videre, opplyser politiet.

Ladestrømmen er på hele 120 A og 500 volt, mer enn dobbelt så kraftig som de nest kraftigste løsningene på markedet.

Til sammenligning kan et gjennomsnittlig hus bare ta imot 80A og 220 volt, altså langt under halvparten.