Er «supermat» nye og nyttige energibomber, eller hippe, overprisede matvarer? I din nærmeste matbutikk finner du høyst sannsynlig like gode, og langt rimeligere alternativer som gir kroppen din det lille ekstra som er viktig for å kjenne overskudd i denne mørkeste tida på året.
Er «supermat» nye og nyttige energibomber, eller hippe, overprisede matvarer? I din nærmeste matbutikk finner du høyst sannsynlig like gode, og langt rimeligere alternativer som gir kroppen din det lille ekstra som er viktig for å kjenne overskudd i denne mørkeste tida på året. Foto: Privat

Billig supermat like bra

Chia, quinoa og gojibær. Må den såkalte supermaten være så dyr? Nei, slett ikke!

Er du en av dem som bruker en formue på «supermat» som chiafrø, quinoa og gojibær?

Produsentene lovpriser produktene, men trenger du egentlig dyr «supermat» for å få den næringen du behøver?

Enklere alternativ

Chiafrø er frøene fra en plante i myntefamilien som opprinnelig kommer fra Sentral-Amerika.

Frøene sveller i vann og egner seg derfor godt som grøt. Det er ingen tvil om at frøene er næringsrike, og deres høye innhold av fiber, jern og omega-3 fra planter trekkes ofte frem. Men finnes det noen like gode alternativer i nærbutikken din?

Havregryn er en god kilde til både jern og fiber, mens omega-3 fra planter finner du i mer kjente matvarer som valnøtter og linfrø.

Linfrø knuser faktisk chiafrø på innhold av de fleste B-vitaminer og mineralene kalium og magnesium, mens innholdet av jern og fiber er omtrent likt.

Ser vi på kalsiuminnhold er chiafrø overlegen. Men du får du i deg like mye kalsium i 100 gram chiafrø (som er ganske mye) som i to glass melk.

Vær obs på at linfrø inneholder stoffer som er giftig i store mengder, men du kan trygt spise 1–2 spiseskjeer daglig.

Chiafrø kan gi allergisk reaksjon hos personer med peanøtt- og sesamfrøallergi.

Inkaenes gull

Frøet quinoa kommer fra Sør-Amerika og kalles for «Inkaens gull» på grunn av næringsinnholdet. Quinoa er en fullverdig kilde til proteiner, med et høyt innhold av antioksidanter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Frøet kan erstatte ris, poteter og pasta til måltidet, og er rikere enn sine konkurrenter på de fleste vitaminer og mineraler.

Men en helt vanlig potet matcher den dyre quinoaen på kalium.

Og fullkornspasta inneholder omtrent like mye jern og fiber som quinoa.

Selv om de ikke er konkurrenter i matlagingen, kan det likevel nevnes at linfrø knuser quinoa på innhold av de fleste vitaminer og mineraler.

Ikke super-bær

Gojibær har blitt markedsført som «verdens sunneste bær», noe jeg ikke er helt enig i.

Jo visst inneholder gojibær jern, i motsetning til andre bær. Men innholdet av betakaroten (forløperen til A-vitamin) er like høyt i mer kjente matvarer som blåbær og kiwi.

Innholdet av C-vitamin er heller ikke noe å skryte av hos goji. En kiwi inneholder tre ganger så mye.

Gojibær er rike på kalium. Men du får like mye kalium fra to bananer som du får fra en stor neve gojibær.

Er det verdt det?

Med en kilopris på rundt 300 kroner koster chiafrø ti ganger så mye som linfrø. Quinoa har en kilopris på 115–210 kroner, og er over åtte ganger så dyrt som potet, og over dobbelt så dyrt som villris (som er blant de sunnere ristypene).

For en stund tilbake skulle ernæringsforskere stemme frem de fem sunneste matvarene i det norske kostholdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De matvarene som vant den uhøytidelige kåringen var gulrot, makrell i tomat, havregryn, blåbær og melk. Med andre ord billige matvarer som finnes i samtlige matvarebutikker.

Dersom du vil ha masse næring samlet i én matvare og tar deg råd til det, så er quinoa, chiafrø og gojibær absolutt næringsrike valg. Men dersom du har et variert kosthold og tåler det meste av mat, så har du, etter min mening, ikke behov for dyr «supermat».

Karianne Svendsen

kostholdsekspert, blogger om mat og helse

(PS: Næringsinnhold er hentet fra matvaretabellen.no og noen tilfeldig utvalgte leverandører. Det er ikke tatt hensyn til alle komponenter som kan være helsefremmende.)