ÅMLI: – Å bygge et anlegg som anvender den nye IH2-teknologien i full skala for første gang krever svært store investeringer. Shell har nå informert om at de anser den økonomiske risikoen i prosjektet som for stor, slik ting står i dag, sier administrerende direktør Thomas Skadal i Biozin i en pressemelding.

Fredag melder biodrivstoff-selskapet i Åmli at prosjektet har stanset opp, og at om lag halvparten av selskapets ni ansatte mister jobben.

Årsaken er at Shell, som har stått for utviklingen av teknologien, ikke lenger ser lønnsomhet i prosjektet. Fabrikken skulle produsere biodrivstoff til fly, trailere og skip av tømmer og sagflis fra sørlandske skoger.

– Nå må vi bruke litt tid på å revurdere planene og se på hvilke andre muligheter vi har. Samtidig må vi erkjenne at dette er et stort tilbakeslag for oss, sier Skadal i pressemeldingen.

10 milliarder

Biozin AS er heleid av Bergene Holm AS. Ifølge pressemeldingen vil Shell nå jobbe sammen med Biozin og Bergene Holm for å vurdere om prosjektet kan videreføres på andre måter.

De siste årene har selskapet fått rundt 750 millioner i EU-støtte, samt over en halv milliard i Enova-støtte til prosjektet som var estimert til å koste 10 milliarder kroner.

Etter planen skulle det være produksjon i anlegget om fire-fem år.

– En mørk dag

Foto: Frank Johannessen

Ordfører i Åmli kommune Bjørn Gunnar Baas (Sp) sier til Agderposten at dette er en mørk dag for kommunen.

– Det er veldig trist og et stort tilbakeslag for vår satsing her. Nå må vi reorganisere og se fremover, men slik jeg forstår det er det ikke aktuelt at det blir satset mer på den teknologien som er lansert her tidligere, sier ordføreren.

– Det er en mørk dag, det er ingen tvil om det. Men dette er fremoverlente folk som jobber med dette så noen lysglimt finnes ennå. Vi har hatt et godt samarbeid med både Biozin og Bergene Holm så langt, og det vil vi fortsette med, sier Baas.

Han sier at han visst om at prosjektet ble skrinlagt en stund.

– Jeg fikk vite det for en liten stund siden, men man håper jo i det lengste fram til pressemeldingen kommer, sier han.

– Raskt og uventet

Regiondirektør i NHO Agder, Høye Gerhard Høyesen, sier nyheten kom overraskende på ham.

– Jeg kjenner jo ikke årsaken ennå, men dette kom raskt og uventet. Jeg leser at Shell argumenterer med usikkerhet rundt prosjektet, men vi vet ikke ennå om dette handler om finansiell eller teknologisk usikkerhet. Det er uansett veldig trist, og så håper jeg at dette bare er stopp for en periode, mens de jobber videre med planene, sier Høyesen til Agderposten.

Regiondirektøren sier at det vil være svært trist både for Åmli og omkringliggende kommuner om fabrikken ikke blir noe av. Men han er også opptatt av konsekvensene for det grønne skiftet.

– Fabrikken skulle lage viktig drivstoff til blant annet fremtidens flytrafikk, som ville sørge for mindre utslipp. Hvis fabrikken ikke blir noe av så får det jo konsekvenser for det, sier han.

TRIST: Regiondirektør i NHO Agder, Høye Gerhard Høyesen, ble overrasket over nyheten. Foto: Vidar fløde

– Velger å være optimist

– Samtidig vil det få andre konsekvenser: Veien opp fra E18 til Simonstad ville blitt utbedret, nå er blir det usikkert hva som skjer. Vi ville sett mange positive ringvirkninger av denne fabrikken, men nå er alt usikkert, sier han.

Høyesen understreker at prosjekter av denne størrelsen innebærer stor risiko for de som satser.

– Én av risikoene er jo at noen av aktørene trykker på bremsen, slik det har skjedd her, sier han.

– Tror du dette er brems eller stopp?

– Det er vanskelig å si, men jeg velger å være optimist. De sier opp halvparten av de ansatte, ikke alle sammen, så da velger jeg å tenke at det er en brems, sier regiondirektøren.

– Har vært veldig skeptisk

Ordfører i Tvedestrand kommune, Marianne Landaas, forteller til Agderposten at hun først fikk høre nyheten fra sin mann fredag.

– Han har vært innmari skeptisk til dette, og det må jeg jo innrømme at jeg også har vært. Jeg synes det er vanskelig å skjønne det økonomiske aspektet i dette, og all massen som må fraktes til Åmli, begrunner Landaas.

Samtidig understreker hun at hun er positiv til initiativet, og heier på prosjektet. Hun håper derfor at partene klarer å finne andre løsninger slik at fabrikken fortsatt kan realiseres.

SKEPTISK: Samtidig som Tvedestrands-ordfører Marianne Landaas har vært skeptisk til hele biozin-prosjektet, heier hun på at det realiseres. Foto: Eline Storsæter

– For Tvedestrand og regionen vil det jo bety nye arbeidsplasser, og det er et viktig prosjekt inn i det grønne skiftet, sier Landaas.

– Det er trist om det ikke blir noe av, legger hun til.

– Hva vil det bety for Tvedestrand om dette ikke blir realisert?

– Vi har aldri regnet på hva det vil bety å få noe slikt til Åmli. Men vi har jo tenkt at både dette og Morrow er gode muligheter også for Tvedestrand. Samtidig har det vært vanskelig å sette seg inn i dette med antall arbeidsplasser, for det er snakk om ufattelige størrelser, svarer Tvedestrands-ordføreren.