Yamarin Cross 62 BR med Grimstad i bakgrunnen, stilig båt.
Yamarin Cross 62 BR med Grimstad i bakgrunnen, stilig båt. Foto: Hans Vidar Levinsen

Test av Yamarin Cross 62 BR

En 615cm lang, eller 20 fots stor bowrider fra Yamarin med aluminiumsskrog og glassfiberdekk har jeg testet sammen med skipper Mika Leppänen og hans sønn Alexander. Vi tok turen fra Grimstad Bådsenter til Store Torungen Fyr.

Denne båten er en av nykommerne på båtmarkedet i 2019, og den vi dro på tur med hadde en Yamaha bakpå med 130hk.

{{imageLeft}}

Jeg måtte høre med Mika hva som var poenget med aluminiumsskroget som denne båten har.

- De mest kjente aluminiumsbåtene er jo Buster, forteller Mika, og de er kjent for å være robuste og noe av de båtene som krever aller minst tid og krefter til vedlikehold, forklarer han.

Jeg skjønner, aluminiumsskroget gir en mer robust løsning enn et skrog i glassfiber?

Grimstad Bådsenter lånte oss båten, det var jo hyggelig! Takk for lånet!
Grimstad Bådsenter lånte oss båten, det var jo hyggelig! Takk for lånet! Foto: Hans Vidar Levinsen
Yamarin Cross 62 BR er både praktisk og stilig.
Yamarin Cross 62 BR er både praktisk og stilig. Foto: Hans Vidar Levinsen
Under trebrua som er like ved Marivold Camping, båten glir fint også i rolige hastigheter.
Under trebrua som er like ved Marivold Camping, båten glir fint også i rolige hastigheter. Foto: Hans Vidar Levinsen
Snart framme ved Store Torungen Fyr
Snart framme ved Store Torungen Fyr Foto: Hans Vidar Levinsen
Oversiktsbilde av båten, som viser litt hvor man kan sitte og hvor man har oppbevaring
Oversiktsbilde av båten, som viser litt hvor man kan sitte og hvor man har oppbevaring Foto: Hans Vidar Levinsen
Fin buesofa i akterenden av båten, her kan man også supplere med bord eller lage solseng. Ekstrautstyr.
Fin buesofa i akterenden av båten, her kan man også supplere med bord eller lage solseng. Ekstrautstyr. Foto: Hans Vidar Levinsen
Vakkert gjennom Hesneskanalen
Vakkert gjennom Hesneskanalen Foto: Hans Vidar Levinsen
Kartplotter er ekstrautstyr, men kan være veldig kjekt å ha.
Kartplotter er ekstrautstyr, men kan være veldig kjekt å ha. Foto: Hans Vidar Levinsen
Sittebenken framme var populær, gir en helt egen følelse å sitte foran vindusrutene.
Sittebenken framme var populær, gir en helt egen følelse å sitte foran vindusrutene. Foto: Hans Vidar Levinsen
Mika fortøyer båten etter en meget trivelig tur til Store Torungen Fyr.
Mika fortøyer båten etter en meget trivelig tur til Store Torungen Fyr. Foto: Hans Vidar Levinsen
Vakkert mellom Hesnesøy og Kvaløy
Vakkert mellom Hesnesøy og Kvaløy Foto: Hans Vidar Levinsen
Stort rom til sjøkart eller annet, med praktisk lokk som kan låses.
Stort rom til sjøkart eller annet, med praktisk lokk som kan låses. Foto: Hans Vidar Levinsen

- Ja, om skroget er laget av glassfiber, og du kommer borti et svaberg eller et skjær, så blir det litt styr å reparere skadene. Med et aluminiumsskrog så får du bare en bulk, forklarer Mika.

- Et aluminiumsskrog er også mye lettere å holde rent.

{{imageLeft}}

- Om det er litt sjø vil et skrog av aluminium ikke vri seg så lett som glassfiber kan, den oppleves nok som fastere i skroget sånn sett, sier Mika.

Men her er jo på en måte øvre del av båten i glassfiber, jeg antar at du har noen tanker om hvorfor Yamarin har valgt denne løsningen?

- Ja, aluminium har jo mange fordeler, men direkte komfortabelt er det jo ikke. Derfor er det jo mye penere og mer komfortabelt med glassfiber der folk skal oppholde seg, forklarer Mika.

Vakkert mellom Hesnesøy og Kvaløy
Vakkert mellom Hesnesøy og Kvaløy Foto: Hans Vidar Levinsen

Bowriderens fordeler

Vi putrer i rolig fart mellom Hesnesøya og Kvaløya, en liten perle i skjærgården, og jeg merker at det hadde vært utrolig trivelig med en båt igjen.

Selv er jeg glad i bowriderens valgfrihet, og er man ikke på jakt etter en båt for overnattinger gir bowrideren flere valgmuligheter når det gjelder areal i båten man kan oppholde seg på.

Alexander trives best foran i båten, men når vi drar på litt uttaskjærs er det best å oppholde seg bak den gode vindskjermingen som rutene denne båten har gir oss.

Selv om sola skinner, så blåser det godt, og det er en del bevegelse i sjøen. Båten takler bølgene godt, og vi merker den er «fast i fisken».

Vi legger til ved Store Torungen Fyr, og jeg tar litt oversiktsbilder av båten. Akterut er det en fin buesofa, og det er en førerstol og en stol på andre siden. Store rom til lagring i hver sidekonsoll der framme, og under alle benker. Rom til kalesjen er det også, så den slipper å ligge på toppen.

Stort rom til sjøkart eller annet, med praktisk lokk som kan låses.
Stort rom til sjøkart eller annet, med praktisk lokk som kan låses. Foto: Hans Vidar Levinsen

Innaskjærs på returen

Det blåser opp litt mer før vi skal tilbake til Grimstad, så vi bestemmer oss for å kjøre mer innaskjærs, gjennom Hesneskanalen og forbi Marivold Camping, fine områder for båt dette også, som gir gode opplevelser man kan ta med seg inn i hverdagen igjen.

Stas med litt ekstrautstyr

I denne båten var det montert kartplotter med sjøkart, som jo kan være meget nyttig å ha i en båt selv om man er aldri så lokalkjent, og med 130hk bakpå båten kan man jo komme seg et stykke på dagstur. Dette er imidlertid ekstrautstyr. 

{{imageLeft}}

En vannskibøyle til sjølek var det også bakpå denne båten, enten det er wakeboard, vannski eller andre vannleker man vil trekke bakom båten. Dette er også ekstrautstyr. Med litt roligere vann enn det vi hadde tilgang på kan båten komme opp i en maksfart på 38 knop.

Før man putter på ekstratustyr på denne båten ligger prisen på kr 399 000, og det må jo være lov å si at det fristet.

Innholdet i denne artikkelen er ikke lagd av Agderpostens redaksjon, men av Agderpostens annonseavdeling.

Agderposten er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på agderposten.no er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post: marked@agderposten.no

Lengde (cm)               615

Fot                              20

Bredde (cm)                230

Vekt (kg)                    875

Motor (hk)                  100-130

Personer                      8

Pris fra kr                    399 000