Nye Kia E-Soul indikerer at bensinpumper er i ferd med å bli gammeldags...
Nye Kia E-Soul indikerer at bensinpumper er i ferd med å bli gammeldags... Foto: Simon Moe

Nye e-Soul til folket

Endelig er nye Kia e-Soul ute på markedet. Det med en god rekkevidde og et fortsatt særegent utseende.

Ingen skal være i tvil når en Soul kommer kjørende, og det har Kia ikke sett noen grunn til å forandre på selv om det er en ny e-Soul på markedet.

– Vi viderefører det ikoniske utseende. Det som er den store forskjellen er at nye e-Soul har en kraftig batteripakke som gir en rekkevidde etter WLTP-metoden på 452 kilometer, forteller Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen Agder.

Treffer bredt

Med en batteripakke på 64 kWh er det derfor liten grunn til å ha rekkeviddeangst. Og Zeiffert er overbevist om at man om sommeren kan strekke rekkevidden ganske mye.

– 452 kilometer på WLTP betyr at du om sommeren kan kjøre 50 – 60 mil, litt avhengig av kjørestil. e-Soul har sammen med Kia Niro en betydelig rekkevidde. Og disse to er de første i en lang rekke med elbiler fra Kia, som vil komme fortløpende.

Simon Moe og Børre Zeiffert konstaterer at det er en hyggelig rekkevidde på den nye Kia E-Soul.
Simon Moe og Børre Zeiffert konstaterer at det er en hyggelig rekkevidde på den nye Kia E-Soul.
Bertel O. Steen Agder kaster seg hardt inn i kampen om elbilkundene med nyeste Kia E-Soul.
Bertel O. Steen Agder kaster seg hardt inn i kampen om elbilkundene med nyeste Kia E-Soul.

God rekkevidde og særegent utseende gjør at Zeiffert tror mange vil la seg friste til å kjøpe e-Soul.

– Her kan man ikke peke ut en målgruppe, for det er så vidt spekter vi snakker om. Alt fra de unge som skal ha noe hipt og kult, til de godt voksne som tenker økonomi. Kia sier selv de ønsker å treffe de unge med e-Soul, men her vil det bli langt flere også av de eldre som kommer til å kjøpe.

På veien i sommer

Lenge før noen visste prisen var ordrebøkene fulle, og før e-Soul kom ut i butikkene var det 2500 på venteliste på landsbasis. Melder du din interesse nå, må du nok vente noen måneder før du kan kjøre ut av forretningen i ny bil.

– De første bilene kommer på veien i juli/august. Bestiller du nå, levers bilen rundt nyttår.

Prisen kom nylig, og tredje generasjon Kia e-Soul vil koste fra 349 900. Da snakker vi om nettopp løsningen med batteri på 64 kWh. Om du klarer deg med kortere rekkevidde, kan du slippe unna med fra 279 900 for en bil med et batteri på 39 kWh. Den har en oppgitt rekkevidde på inntil 276 kilometer.

– Da er det i tillegg viktig å få med at dette er en av elbilene på markedet som har lavest forbruk. Slikt virker positivt inn på rekkevidden.

Topp utstyrte biler

Børre Zeiffert understreker man får topp utstyrte biler med Kias sju års garanti på både bil og batteri.

– Dette gjør at folk ikke behøver være i tvil om at de kjøper et kvalitetsprodukt. Bilene kommer med smart cruisekontroll og alt av det nyeste sikkerhetsutstyret.

Dessuten er du alltid pålogget med en ny Kia e-Soul, hvor et sju års abonnement på simkortet i bilen er inkludert.

– Denne bilen er den første fra Kia som leveres med Uvo Connect. Det er et system som gjør at du får oppdatert informasjon om trafikk, parkering, vær og nærliggende ladestasjoner.

Kia har varme i forseter og ratt som standard, og du kan i tillegg bestille slikt som ventilerte seter, head-up display og Harman Kardon lydanlegg. Du kan også få en lyspakke inne i bilen som følger rytmen til musikken som spilles av.

Også for lange turer

Med elbiler er det fortsatt slik at det snakkes mye om lading og rekkevidde. En ting er på de kortere turene i hverdagen, men hva når man skal på langtur?

– Kia e-Soul kan lade på opptil 100 kW DC-hurtiglader. Da kan du lade fra 20 til 80 prosent på bare litt over en halvtime. Det er innafor, sier Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen Agder.

Tekst og foto || Tore Myrberg, epost: tomy@agderposten.no