Tone Pernille Sivertsen har i mange år hatt lek som yrke og mange voksne har gjenoppdaget leken på hennes aktiviteter og kurs, der hun blant annet bruker hinderløype i trær og latteryoga som noen av verktøyene.
Tone Pernille Sivertsen har i mange år hatt lek som yrke og mange voksne har gjenoppdaget leken på hennes aktiviteter og kurs, der hun blant annet bruker hinderløype i trær og latteryoga som noen av verktøyene. Foto: GUNN EGGEBØ/MINDLINE

Lek for helsa di!

Ja, lek og latter er bedre enn medisin i mange tilfeller. Det tør jeg påstå etter å ha jobbet med fenomenet i ti år.

La oss begynne med å dele opp fenomenet lek: Fysisk bevegelse, samspill, flytsone (du glemmer at tiden går), mestring, glede, og latter/smil.

Jeg tror ikke leken trenger å bestå av alle disse punktene, men det er nok et par eller flere av disse elementene i aktiviteter som kan kalles å leke. I dag vil jeg snakke om latter, som også er en forsterkning av et smil.

Da jeg 

Alle vet jo at en god latter forlenger livet – og dét er ingen klisjé! Det skjer noen gode ting i kroppen når vi ler:

Kroppen setter i gang produksjon av endorfiner og andre «godstoffer», og mange positive følelser settes i sving. Men ikke bare det: Stress lindres, kommunikasjonen blir bedre, smerter minker og de blir mer positivt innstilt til seg selv og verden rundt seg.

Dette mener jeg er kjemi. Kroppen er et komplisert kjemisk anlegg. Den sørger hele tiden for at PH-nivået er stabilt, og at alle andre hormoner, celler og stoffer holder seg på det nivået de skal.

I vår stressede hverdag, med manglende ro og fred og nok restitusjon, gjerne kombinert med dårlig kosthold, er det vanskelig for våre helt vanvittig genialt innstilte kjemiske kraftverk av noen kropper å skape kjemibalansen.

Derfor må vi av og til hjelpe til med kjemi i form av rosa, grønne, hvite og blå piller.

Jeg tror noe av pillebehovet kunne vært redusert om vi var mer bevisst på gledelige aktiviteter som lek.

Allerede når vi smiler starter godprosessene i kroppen, derfor passer jeg for eksempel alltid på å holde pennen på tvers i munnen mens jeg betaler regninger, for det skaper en pitteliten bedre følelse for meg enn om pennen holdes med trutmunn imellom hver betalte regning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvis jeg er på sykkeltur og har en laaaaang, treig bakke foran meg, prøver jeg å huske å trekke på smilebåndet og vips! Kroppen tror at den smiler og starter en forsiktig produksjon av godstoffer som hjelper meg opp bakken, i stedet for at jeg blir sur og negativ.

Lek og latter er en fantastisk «motgift» mot den kjemien som stress og sinne skaper – ja, det er kjemi jeg snakker om ennå; du kan vel kjenne den skarpe, sure, kalde følelsen kroppen fylles av når du er skikkelig stressa? Eller sint?

Prøv denne øvelsen til neste gang (hjemmelekse): Hvis du har en helt normal dagligdags stressa situasjon med mas fra alle kanter (sutrete unger, krevende arbeid, middag som svir seg, klokka som er alt for sen og gjerne alle punkter samtidig), så BESTEM deg på FORHÅND for noe du kan tenke på som får deg til å smile. Er du så stressa at du ikke engang har lyst til å smile, så TVING deg – gjør smilegrimasen (mens du tenker på det muntre)! Du skal se at du kjenner kjemien i kroppen endrer seg. Unger, arbeid, middag og klokka forsvinner ikke, men hjernen vil bli i bedre stand til å sortere så du utfører det du må i rekkefølgen som er mest hensiktsmessig. Det er verdt et forsøk.

Tone Pernille Sivertsen 

Selverklært lekefilosof