Det er ikke tilfedlig at daglig leder Arvid Ødegaard hos Toyota Arendal selv satte seg bak rattet.
Det er ikke tilfedlig at daglig leder Arvid Ødegaard hos Toyota Arendal selv satte seg bak rattet.

Gjør kraftfullt comeback

Det er en «disponentbil» av rang som gjør comeback i Arendal, Norge og Europa. Bare navnet i seg selv skaper en spenning ute blant mange, men der stopper også nostalgien.

– Det er gromt at Camry er tilbake, og ikke minst at den er veldig bra priset. Jeg tror dette er en bil som vil treffe mange, selv om det kanskje ikke er den store volummodellen, sier salgssjef Johan Fredrik Grønlie hos Toyota Arendal.

Husker godt forrige

Med bra priset snakker Grønlie om en bra utstyrt modell til 449 000 kroner, og toppmodellen til under en halv million.

– Med tanke på hva man får i en helt ny Camry vil jeg kalle det for aggressivt priset av Toyota. For her er det fokus på både komfort og plass. Vi snakker om en sedan som har plass til to store og to små kofferter i bagasjerommet.

Camry har alltid vært en spesiell bil med stor tilhengerskare. Den første rullet i sin tid ut på veien i 1983. Salgssjefen hos Toyota Arendal husker selv bilen fra 80-tallet.

Kommer du bak en Camry er dette synet du vil få nyte.
Kommer du bak en Camry er dette synet du vil få nyte.
Man sitter godt og har alt av justeringer tilgjengelig inne i nye Toyota Camry.
Man sitter godt og har alt av justeringer tilgjengelig inne i nye Toyota Camry.
Camry har en tøff grill.
Camry har en tøff grill.

– Det var en litt yappete bil. Nå synes jeg den har fått et veldig kult design, og den har enorm bakseteplass.

Tenker mye på passasjerene

Og man trives godt både som passasjer og sjåfør i nye Toyota Camry. Bilen er bygd på den nye TNGA-plattformen til Toyota, noe som gir god kontakt med veien og dermed også god kontroll på bilen.

– Camry kommer med bedre seter og er mer oversiktlig for sjåføren. Alt er optimalisert til minste detalj.

Og selvsagt er en rekke teknologier som hjelper føreren på plass som standard.

– Toyota Safety Sense er standard, og gir trygghet for alle i bilen. Bilen registrerer en mulig kollisjonsrisiko, leser skilter langs veien, overvåker dødvinkelen med en blindsonemonitor og hjelper deg med å parkere. Bilen har alt du forventer, sier Grønlie.

Nok av krefter

Løftet om et kraftfullt comeback følges opp med en 2,5 liters bensinmotor som ifølge Toyota selv tar hybridteknologien til et nytt nivå.

– Bilen yter 218 hestekrefter, og leverer allerede fra lavt turtall. Den har et forbruk på 0,44 liter pr. mil ved blandet kjøring etter WLTP. Hybriddelen har et lettere batterisystem som er med å holde vekten nede, noe som er positivt på forbruket.

Kombinert med komfort og plass betyr det at Toyota Camry nok vil være populær blant enkelte yrkesgrupper.

– Dette er nok en bil det vil gå en del av til drosjenæringen. Vi har også sedankunder som i dag kjører Avensis som allerede har vært innom og sett på om de skal kjøpe Camry.

Flott design

Bilene som er for det norske markedet er produsert i Japan og satt opp for de europeiske markedet. Mens den har vært borte fra Europa i 15 år, har bilen solgt godt andre steder i verden. Johan Fredrik Grønlie tror det er bra å få den tilbake i butikken, akkurat som en annen modell som nylig var tilbake.

– Alle kjenner jo navn som Corolla og Camry. Dette er opparbeide merkenavn som det er godt å ha tilbake.

Samtidig er det tydelig at designet har kommet seg langt videre i løpet av 15 års fravær i Norge.

– Den har jo et veldig flott design med en slank og moderne profil. Den er bra å se på uansett om du ser den forfra, fra siden eller bakfra, avslutter Johan Fredrik Grønlie hos Toyota Arendal.