Vanvittige tall for Mesternes mester
Over 1,4 millioner seere har så langt sett de to første episodene av Mesternes mester fra Arendal. Det er bedre enn fjorårets sesong.
– Dette er rett og slett helt vanvittige tall, sier NRKs prosjektredaktør for Mesternes mester, Pia Basberg.
Markedsandelen for de to første episodene var på hele 71 og 73 prosent.
Mandag kom seermålingene etter at den 12. sesongen, og tidenes første norskinnspilte, Mesternes mester, startet å gå 1. nyttårsdag.
Helgens tall viser at 1.096.000 valgte å se første episode direkte, og 249.000 har så langt sett episoden i NRK TV. I tillegg var det 58.000 som så reprisen eller i opptak.
Tallene for andre episode er 1.061.000 på den lineære direktesendingen og 241.000 i NRK TV. 143.000 så denne i opptak eller reprise. Til sammen altså henholdsvis 1.403.000 og 1.445.000 seere.
Tilsvarende tall på samme tidspunkt etter sesongpremieren i fjor var 1.364.000 og 1.336.000 seere.
Kastet seg rundt
Programmet har alltid tidligere vært filmet på eksotiske lokasjoner. Men valget av Arendal, «Norges svar på Syden» som en av deltakerne kalte det i første episode, ser ut til å ha truffet en nerve.
– Jeg er så glad og takknemlig for at vi sammen med Rubicon TV og årets fantastiske deltakere har greid å lage et program som folk fortsetter å elske. Det var ingen selvfølge i den situasjonen vi sto i da planene måtte kastes om på grunn av pandemien. Nå er det bare å glede seg til fortsettelsen, sier Basberg.
Med navn som Aksel Lund Svindal, Johann Olav Koss og Cecilie Leganger på deltakerlista, er det nok et stjernespekket lag med i år, som har satt rekorder allerede etter to program.
Ubetalelig suksessreklame
Johann Olav Koss satte blant annet ny rekord i 90-graderen, med hele 40 minutter og fire sekunder. Han hintet om dette allerede da Agderposten møtte deltakerne under innspillingen på sensommeren.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Og ikke minst, er det første program innspilt i Norge.
– Mesternes mester fortsetter å være et svært godt sett program. Det er ikke en selvfølge at en programserie som er i sin 12. sesong skal fortsette å levere på dette nivået. En markedsandel på over 70 prosent er meget sterkt, sier medieanalytiker i NRK, Marcus Fredheim.
Rettelse. I den første utgaven av saken, var ikke opptak og reprisevisning tatt med i tallene som var grunnlaget for de over 1,4 mill. seerne. Det er lagt til klokken 13.50.