FJERNES: Tårnene på den gamle Varoddbrua fjernes i helga. Fredag var forberedelsene i gang. Foto: Marit Elisabeth Strand

Tårnene på E18-bro fjernes av Ugland-skip

Lørdag kveld starter en stor operasjon med å ta ned de to tårnene på Varoddbrua i Kristiansand. Tårnene skal knuses.

Det er tid for å fjerne de to tårnene på E18-broa fra 1956. Rivingen av hengebroa startet i juni.

Tårnet som er på den siden der Sørlandsparken og Dyreparken ligger, rager 71 meter over havflata, mens tårnet på Kristiansand-siden er 57 meter høyt.

Det 57 meter høye tårnet skal fjernes i fem deler ved hjelp av kranskipet Uglen fra Grimstad, mens halve tårnet på den andre siden skal fjernes av samme kranskip i to deler. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

BRO: Varoddbrua fotografert i november 2020, fem måneder etter at rivningsarbeidet startet. Foto: Statens vegvesen
Kranskipet Uglen kan løfte 800 tonn.

Uglen eies av rederiet Ugland i Grimstad, og er et kranskip med løfteutstyr for inntil 800 tonn og blir brukt ved brobygging, havnearbeid og større løft i skipsindustrien.

Kranskipet fra Grimstad er avhengig av gode værforhold. Blir været for dårlig, blir løfteoperasjonen utsatt en uke.

På grunn av færre kjørefelt mens arbeidet pågår, må det forventes kø, særlig søndag ettermiddag.

Det skal være vaktbåter ute i fjorden.

Tårnene skal knuses med maskiner etter at de er tatt ned.

VARODDBRUA: Broa går over Topdalsfjorden, og er et kjennemerke fra 1956. Foto: Marit Elisabeth Strand
VARODDBRUA: Rivningsarbeidet startet i juni 2020. Foto: Marit Elisabeth Strand
Les også
Varoddbrua forsinket
Les også
Historisk kontrakt for «nytt» veivesen