Ny omsetningsrekord: Trimtex omsatte for 158 millioner i 2019. salgs- og markedssjef Anders Øen og administrerende direktør Tor Eivind Augland er naturlig nok strålende fornøyd. Foto: Thor Børresen

Sportsbransjen sliter, men denne lokale produsenten leverte ny omsetningsrekord

Trimtex går mot strømmen i en sportsbransje som er under press. I fjor noterte Lillesand-bedriften en økning på 8,5 prosent og satte ny omsetningsrekord med 158 millioner kroner. (Lillesands-Posten)

– 2019 har vært et meget godt år for Trimtex og vi satte ny salgsrekord med en omsetning på 158 millioner, smiler salgs- og markedssjef Anders Øen.

Han sier bedriften er svært stolte av sine lokale sørlandske røtter og at fokus er alltid skal være kvalitet i alle ledd.

– I en sportsbransje som preges av tøff konkurranse har vi tydelig fokus på kontinuerlig utvikling og fornyelse av våre produkter, tjenester og kundeservice. 2019 var blant annet året hvor vi utkonkurrerte store aktører som Swix og Bjørn Dæhlie og vant Dagbladets store test av skitøy. At vi som en liten lokal aktør viser at vi kan konkurrere med markedslederne innenfor ski og triatlon, er noe vi selvfølgelig er veldig stolte av og tror flere av våre kunder får øynene opp for, sier Øen, som får støtte av administrerende direktør Tor Eivind Augland.

– Vi er svært godt fornøyd med utviklingen og at vi vokser i lokalområdet, sier direktøren, som har fulgt utviklingen siden hans far startet bedriften i en liten garasje med mål om å lage spesialtilpasset sportstøy for å prestere bedre i orienteringsløypa. 45 år senere har Trimtex ifølge bedriften utviklet seg til å bli en sportsleverandør i verdensklasse, formet av de tøffeste nordiske forholdene.

Satser på klubber

I tillegg til salg mot privatkunder via nettbutikken er det norske lokale selskapet en stor aktør innenfor B2B markedet og salg av sportstøy til idrettsklubber og bedrifter.

– I en tid der sportskjeder og fysiske butikker har tøffe utfordringer, har vi sterk tro på vår direkte digitale salgsmodell. Vi tror at stadig flere og flere kunder, både privat og innenfor B2B-segmentet, ønsker å handle direkte fra leverandøren som utvikler og produserer produktet de til slutt kjøper.

Utover fokus på innovativ produktutvikling og en effektiv digital kundereise har Trimtex fokus på bærekraft. Selskapet eier og kontrollerer sitt eget produksjonsselskap som innehar tre sentrale sertifiseringsstandarder: ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001 sertifisert. Sist ut var ISO 45001 sertifiseringen som fungerer som en «benchmark» for helse og sikkerhet på arbeidsplassen. Den har blitt en av de mest etterlengtede standardene i verden og et viktig måleparameter på arbeidsmiljø og sunne arbeidsvilkår for ansatte.

Bærekraft

Samtidig som fjorårets tall ble klare, lanserer også bedriften to nye oppdateringer med fokus på bærekraft, kalt «Re:cycle» og «Re:mind»

– Den første oppdateringen gjelder ny fokus på resirkulerte plagg. En overgang fra vanlig polyester til resirkulert polyester er et av våre viktigste initiativer knyttet til miljø og bærekraft. Per i dag har Trimtex 27 resirkulerte modeller i kolleksjonen og selskapet jobber med lansering av en helt ny resirkulert kolleksjon bestående av 44 nye modeller. Som en del av satsingen på resirkulert og mer «grønne produkter» lanserer selskapet et nytt symbol som blir synlig på alle plaggene som består av minimum 50% resirkulerte materialer. Den andre oppdateringen handler om gjenbruk av stoffer vi har på lager men som ikke lenger er i bruk. Den profesjonelle betegnelsen for dette er «upcycling», og vi har navngitt disse produktene Re: mind. Ved å bruke resterende stoffer og materialer fra vårt lager, gjør vi rester om til nye og oppdaterte produkter. Dette er en bærekraftig tilnærming for å redusere avfall og fotavtrykk, forteller Øen og Augland.