ARENDALS-SKIP: Den norske polfareren Carsten Borchgrevink foran D/S «Southern Cross» i Antarktis i 1899. Skipet ble bygget i Arendal på 1880-tallet. Foto: Kilde: Nasjonalbiblioteket Foto: 8A på Menstad ungdomsskole

Polarpionerer fra Sørlandet har fått sin egen podkast

Nansen, Amundsen og «Fram» har du hørt om. Men hva med Johnsen, og Duus og Arendals-skipet «Fortuna»?

«Sindige sørlendinger er kanskje ikke det man forbinder med ekspedisjoner til ukjente områder fylt med snø, is og kulde. Men nå har polarpionerene fra Sørlandet faktisk fått sin egen podkast».

Les også
100.000 UNESCO-kroner gir vind i seilene: – Vi gleder oss til å komme i gang

Slik starter pressemeldingen fra Aust-Agder museum og arkiv i Arendal.

I til nå seks episoder (det blir flere) tar arkivar og formidler Gaute Christian Molaug og arkivar og manusforfatter Yngve Schulstad Kristensen for seg flere sørlendingers bidrag i norsk og internasjonal polarhistorie.

Her er duoens egen introduksjon til fire av episodene. Podkasten er produsert av Christian Hauglund Isaksen:

Første episode tar for seg historien om da sørlendingene dro på jakt etter sel og hval i nordområdene. Det var kaptein Gabriel Hetting og mannskapet på skipet «Fortuna» av Arendal som i 1837 fikk æren av å starte sørlendingenes fangsteventyret i nord. Arendalittenes oppholdet i isen skjedde høyst ufrivillig, da «Fortuna» forliste i Nordsjøen ble de reddet av et tysk fangstskip som skulle til Grønland. På 1880-tallet fant flere fangstskuter fra Arendal veien på ishavsfangst i nord. Om bord en av dem var den kommende polarhelten, Fridtjof Nansen.

Les også
Da Munkehaugen ble Arendals nye allmueskole
FRA ARENDAL: Emanuel Tønnesen (t.h) foran polarskuta «Maud» i 1919. Foto: Nasjonalbiblioteket

I andre episode går turen sørover. Antarktis lå lenge som et uoppdaget kontinent, men på slutten av 1800-tallet fant flere nordmenn og norskbygde skip veien dit under fremmed lands flagg. I 1899 ble matros Hans Johan Johnsen fra Tromøy den første sørlendingen som satte sine bein på det antarktiske fastlandet, under en britisk ekspedisjon. Noen år senere måtte matrosen Ole Peder Duus fra Arendal ufrivillig overvintre i Antarktis etter at ekspedisjonsskipet hvor han var mannskap ble knust av isen.

• Den tredje episoden forteller historien om Roald Amundsens Sydpolkupp. Den 10. august 1910 forlot og polarskuta «Fram» Kristiansand. Mannskapet trodde de skulle til Nordpolen. Men Amundsen hadde helt andre planer. Den eneste som viste om sjefens planer var Frams kaptein Thorvald Nilsen fra Kristiansand.

• Den fjerde episoden handler om den eventyrlystne Emanuel Tønnesen som vokste opp på Narestø ved Arendal. For å unnslippe tyske torpedoer i Nordsjøen mønstret Tønnesen sommeren 1918 på Roald Amundsens «Maud-ekspedisjon» til Arktis. Selv om polarskuta «Maud» ville befinne seg langt fra tyske torpedoer, kom ekspedisjonen til å møte helt andre farer. For Tønnesen og flere av mannskapet skulle ekspedisjonen bli en kamp på liv og død.

I ISHAVET: Selfangere klare for jakt ved Newfoundland i 1937. I bakgrunnen skimtes arendalsskuta «D/S Ora». Foto: Nasjonalbiblioteket

Frem mot sommeren kommer flere episoder fra polarisen – som den om Adolf Sørensen som var med å løste et gammelt polarmysterium på Kvitøya ved Svalbard i 1930. Og den fascinerende historien om mytteriet på selfangstskuta «D/S Ora» av Arendal og historien om setesdølen Sigurd Helle som tilbrakte tre år i Antarktis.

Les også
Vinteren 1940 – da sørlandskysten frøs til is