annonse

Omgår vestpåbudet med 1 cm

IKKE TILFELDIG
IKKE TILFELDIG: At betegnelsen er 801, er ikke tilfeldig. Helge Duus’ nye Ibiza er tydelig merket med at den overstiger åtte meter, og dermed unngår vestpåbudet med én centimeter. (Foto: Erik Holand)
Politiet: - Oppfordrer alle til å bruke vest uansett

Da Stortinget like før sommeren vedtok påbudet om vest i båter under 8 meter, var det en båtbygger i Arendal som tenkte kjapt. I all hemmelighet har Helge Duus på Ibiza Boats AS utviklet en helt ny båt som kort og godt heter 801.

Arne Ingmar Eggen

Den ene centimeteren ekstra gjør at eieren selv kan velge om han eller hun vil ha på seg redningsvesten når de putrer rundt i skjærgården i solskinn og fem knop.

– Jeg har faktisk så stor tiltro til mine kunder at de selv vet når de skal ta på seg redningsvesten, sier konstruktøren bak den nye båten, Helge Duus.

Den profilerte båtbyggeren fra Arendal har aldri lagt skjul på hvor sterkt han misliker det kontroversielle vestpåbudet som Stortinget vedtok like før sommeren.

Pønsket ut et lite pek

Så fort han skjønte hvilken vei det gikk, satte han seg i all hemmelighet ned med papir og blyant for å pønske ut et aldri så lite pek mot våre politiske myndigheter, og gi en utstrakt hånd til alle de som fortsatt fortviler over det nye vestpåbudet.

– Mens flertallet av våre politikere tror at båtfolk raser rundt på sjøen i stor fart, er virkeligheten en helt annen – selv for folk som har båter som er bygget for stor fart. Når vi ved årlig service sjekker motorene til våre kunder, ser vi at de mellom 80 og 90 prosent av tiden cruiser av sted i en hastighet på langt under 10 knop, forteller Helge Duus.

På den store messen «Båter i sjøen», som åpnet på Aker Brygge torsdag, ble hemmeligheten endelig avslørt.

– Ja, jeg må innrømme at jeg er svært fornøyd med resultatet, gliser Helge Duus mens konkurrentene glor langt etter nyutviklingen fra Arendal.

I et tøft marked kan slike grep bety alt for en bedrift som fortsatt kjemper for å klore seg fast i Norge. Mens de fleste konkurrentene for lenge siden har gått konkurs eller flagget ut, har båtbygger Helge Duus bestemt seg:

– Alt som befinner seg i mine båter skal være produsert lokalt. Det må være en sykdom jeg har fått, smiler han.

– Tenker eksport

Mens de fleste sykdommer bare har negative sider, viser det seg nå at sykdommen Helge Duus hevder å ha fått faktisk også har noen positive. Med dagens skyhøye priser på Euro, har båtbyggeren fra Arendal faktisk tatt igjen noe av det konkurrentene tjente på å flagge ut til Kina, Litauen og Polen.

– Det er klart at jeg tenker mer eksport, slår han fast.

Men det skal aldri gå på bekostning av mine norske forhandlere og kunder, legger han til.

– Intelligente mennesker

Men nå er det nyskapningen Ibiza 801 det handler om. Med en båt som så vidt hadde rukket å herde, ankom Helge Duus i går den store båtmessen i Oslo.

– De som kjøper en Ibiza-båt er intelligente mennesker. De vet når de skal ta på seg redningsvesten og når det ikke er nødvendig, mener Helge Duus og legger til:

– Det blir nesten som når du er i Østerrike på skiferie. Du vet når du bare skal skli på skia – når sola bare skinner, og når du skal kjøre hardt – og det er helt nødvendig å ha på seg hjelm.

Hygge og fart

Den drøye åtte meter lange nyutviklingen fra Ibiza Boats AS er ifølge Helge Duus bygget for både hygge og fart. Med solseng, pentry, toalett og sengeplasser til to, er det mulig å putre ut til en rolig uthavn og bli liggende en dag eller to. Men blir det nødvendig med litt fart, når regnbygene nærmer seg, er det mulig å frese hjem i en hastighet av drøye 50 knop over bølgene.

– Det er da vesten er god å ha, mener Helge Duus.

Selv om sommeren i år ikke har vært av de beste, forteller Helge Duus at han likevel har solgt båter.

Første halvår i år solgte økte omsetningen med 70 prosent fra første halvår i fjor.

– Det betyr 80 nye båter, forteller Helge Duus.

Mulig å produsere i Norge

– Dette er beviset på et det fortsatt er mulig å produsere kvalitetsbåter her i Norge, sier daglig leder Geir Søraker på Ertec i Tvedestrand.

Han produserer vindskjermer og annet utstyr til båtindustrien og har opplevd både opp- og nedturene i bransjen. I 2008 hadde han 132 ansatte på fabrikken sin i Tvedestrand. Tre år senere – etter at den økonomiske stormen hadde rasert båtbransjen på Sørlandet – var han nede i bare 25.

– I dag har jeg 50 ansatte og vi opplever stadig et marked i vekst, forteller han.

Markedet øker

Ifølge daglig leder i bransjeorganisasjonen Norboat, Leif Bergaas, viser det totale markedet til en økning på femten prosent.

– De fleste båtene Ibiza Boats As produserer går til det norske markedet. Her er det ifølge båtbygger Helge Duus en skjærgård som er som skapt for at folk skal kose seg og fart ikke er det viktigste.

Fort med vesten på

–Det er bare Sverige, Finland og Kroatia som har en skjærgård som vi har i Norge. I alle andre land er det viktigste å komme seg fra brygga og til en badestrand. Da bør det helst gå fort – med redningsvesten på. Med det nye vestpåbudet her i Norge har myndighetene fratatt folk muligheten til å bestemme over sitt eget liv, mener båtbyggeren fra Arendal.

– Hadde vestpåbudet vært knyttet til sikkerhet, som for eksempel båtens hastighet, ville jeg ha forstått det. Men i dag er det ikke det, legger han til.

Marked i stadig forandring

Nyutviklingen til Ibiza Boats AS viser hvor viktig det er å omstille seg i et marked som stadig er i forandring. Og som krever sine ofre. Mens det i 1972 eksisterte 52 båtbyggere i en radius av to mil rundt Arendal, er Helge Duus nå den eneste som er igjen av en viss størrelse.

Marex på Haslatangen i Grimstad var den siste av de store som flagget ut hele sin produksjon.

– Det var helt nødvendig. Det sto mellom utflagging eller avvikling, forteller salgssjef Thomas Ekholt Aarud på Marex.

– Beundringsverdig

På Båter i sjøen er han representert med en helt ny båt, Marex 375, som nå befinner seg på førstesiden til både det største norske og europeiske båtmagasinet.

– Vi vet hvor tøft dette markedet er. Det er derfor beundringsverdig når noen fortsatt velger å produsere sine båter i Norge, sier Aalrud.

annonse