Fredag 13. mars - da hele Norge gikk i lockdown - skulle drosjeeier Geir Skyttemyr sette inn to nye biler til halvannen million kroner med den nye dekoren I-TAXI nå skal ha. Samme dag mistet han 80 prosent av kundene. Foto: Arne Ingmar Eggen

Kjøpte taxier for halvannen million – så mistet han 80 prosent av kundene

Over natten ble over 80 prosent av inntektsgrunnlaget hans revet bort. Av 21 faste sjåfører, har drosjeeier Geir Skyttemyr i Arendal vært nødt til å permittere 17.

– Det var jo nesten litt tragikomisk. Fredag 13. mars – da hele landet ble stengt ned, hadde jeg akkurat kjøpt inn to nye biler til halvannen million kroner som skulle ut på veien. I stedet ble det rett hjem til garasjen, sier Geir Skyttemyr som eier 16 drosjer og sysselsetter 21 faste sjåfører i Arendal.

Nå er 17 av sjåførene hans permitterte. Selv jobber Geir Skyttemyr så mye han kan å få firmaet sitt til å gå rundt.

– Det er selvfølgelig tøft – der er det for mange, men dette skal jeg klare å komme igjennom, sier han.

Selv om han hver dag taper store penger, støtter han hundre prosent opp om myndighetenes tøffe politikk.

– Vi må ikke slippe opp for tidlig, mener han.

Taper 80 prosent

Ifølge leder av I-TAXI i Arendal, Per Øystein Eik, er ikke Geir Skyttemyr den eneste drosjeeieren og sjåføren som nå sliter.

– Jeg kan dessverre bekrefte at 80 prosent av omsetningen til drosjene her i I-TAXI har forsvunnet, sier han.

– Når vi ikke lenger har transport skolebarn og eldre med TT-kort hilder seg hjemme av frykt for korona-smitte, er det nesten ingen ting igjen, legger han til.

Taxiene i Arendal deler nå på det lille som er igjen av kunder. Det betyr at de ulike løyvene bare kjører annenhver dag. Mens det tidligere var fire biler som gikk på natten, er dette nå redusert til to.

– Vi må ha en viss beredskap hvis noe skulle skje, forklarer Eik.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men når alt av restauranter og uteliv er lukket, er det lite som skjer på natten også.

– For oss som næring er dette selvfølgelig tragisk. Det er jo selvfølgelig en frykt for at noen innehavere av løyver ikke skal klare dette og faller fra, sier Per Øystein Eik.

Nye biler, ny dekor

Imens står Geir Skyttemyr nede på taxiholdeplassen i Arendal sentrum og venter på kunder.

Selv om de fleste bilene nå er parkert rundt om i garasjene, er det fortsatt mange biler på holdeplassen. Men derimot lite med kunder.

Men de kundene som kommer, får se en bilpark som etter hvert skal bestå av hvite biler med helt lik dekor må sidene. Det var dette Geir Skyttemyr var i ferd med å få på plass den skjebnesvangre dagen Norge gikk i lockdown.

– I tillegg til de to nye bilene som skulle setter i drift den dagen, hadde jeg før fredag 13. mars brukt flere hundre tusen kroner på at alle bilene mine skulle få den samme dekoren som alle drosjene til I-TAXI etter hvert skal få.

– I dag skulle jeg hjerne ha spart disse pengene og de halvannen millionene jeg brukte på to nye drosjer …