De rykende ferske opplagstallene for 2023 får sjefredaktøren i Agderposten til å juble.
– 20.000 er en magisk grense, og det er utrolig gøy endelig å bryte den igjen, sier redaktøren som i opplagstallene har 20.108 abonnenter å vise til.
– Jobbet målbevisst
De siste årene har avisen jobbet målbevisst med eksklusivt, lokalt innhold og hatt en klar abonnementsstrategi, ifølge Lia.
– Skal vi lykkes i konkurransen, ser vi at vi må jobbe med det unike innholdet som de andre ikke har. Vi har også jobbet knallhardt med å være først på nyheter og hendelser. Det, sammen med dagsordensettende saker, gir resultater, sier sjefredaktøren.
Nå blir det kakefeiring for alle avdelinger som jobber i avishuset i Arendal sentrum.
– Dette er summen av godt lagarbeid, så da blir det kake, lover Lia.
Brøt grense i 1979
Ifølge Mediebedriftenes Landsforening brøt Agderposten første gang opplagsgrensen på 20.000 i 1979.
Avisen holdt seg over denne grensen fram til 2012.
Målet har vært å komme opp dit igjen – noe som nå altså har skjedd.
Se tallene for andre aviser lokalt i tabellen under.
Andre halvår 2023 | Andre halvår 2022 | Endring mot andre halvår 2022 | |
Fædrelandsvennen | 41365 | 37261 | 4104 |
Agderposten | 20108 | 19633 | 475 |
Grimstad Adressetidende | 6191 | 6193 | -2 |
Tvedestrandsposten | 5260 | 5415 | -155 |
Lillesands-Posten | 4420 | 4364 | 56 |
Setesdølen | 3741 | 3751 | -10 |
Aust Agder Blad | 3679 | 3693 | -14 |
Vennesla Tidende | 3564 | 4072 | -508 |
Frolendingen | 1511 | 1382 | 129 |
Arendals Tidende | 1153 | 1195 | -42 |
Birkenesavisa | 1108 | 1108 | 0 |
Geita.no | 649 | 690 | -41 |
Digital vekst
– Årsaken til fremgangen er den digitale veksten. I alt redaksjonen gjør nå, tenker vi digitalt først. Det startet vi med fra 2020. Vi ser også at for å nå nye lesere må vi tenke journalistikk på en ny måte. Lyd, levende bilder, live-sendinger. Vi fornyer journalistikken i en digital tid, og ser at der papirleserne forlot oss, kommer de til oss nå digitalt, sier sjefredaktøren Katrine Lia i Agderposten og legger til:
– I en tid hvor kunstig intelligens medfører at mye du blir eksponert for i sosiale medier kan være usant, vil faktasjekket digital journalistikk bare bli viktigere og viktigere.