Det er ikke lenger bare deilig å være norsk i Danmark. Nå er det også dyrt. Ikke bare litt, men faktisk hele 60 prosent dyrere enn for ti år siden.
– Man har jo en tanke om at én krone er én krone, men sånn er det jo ikke lenger, sier Heidi Løland-Andersen fra Lillesand.
For ti år siden var faktisk 100 danske kroner 100 norske. I dag må du ut med 160 norske kroner hvis du kjøper en rød pølse til 100 danske kroner.
– Vi går inn i en ferietid der det billigste antakelig er å være hjemme, sier privatøkonom i Sparebanken Sør, Kenneth Sjåvåg.
Nær én million
Økonomen selv følger egne råd og skal tilbringe sommerferien hjemme i Risør. Men å «bare bli hjemme» virker ikke som et alternativ for alle.
50 prosent av dem som planlegger sommerferie skal utenlands, og Danmark er blant de fire mest populære destinasjonene, ifølge Virkes «Reisepuls 2023».
Rundt 900.000 nordmenn reiser årlig til Danmark. Heidi er selvsagt blant dem.
– Jeg er i Danmark så ofte at folk tror min mann er dansk, sier Heidi med et smil.
Under pandemien fikk ikke Danmark mange besøkende fra Norge, men nå viser tall fra SSB at det har normalisert seg.
At folk reiser til Danmark til tross for svak norsk krone, bekrefter salgs- og markedssjef i Color Line, Nina Moland Andersen.
– Det bookes bedre enn i fjor og at vi er tilbake der vi var. Nordmenn vil til Danmark. De vil nok oppleve det litt dyrere, men det er fortsatt ganske lave priser i Danmark, og derfor ikke noe dyrere enn å være i Norge, sier Andersen.
Fulgte drømmen
I januar fulgte Heidi og mannen en etterlengtet drøm og kjøpte seg feriehus i Hjørring i Danmark.
– Det er noe med følelsen jeg får med en gang jeg går av ferja. Det er så mye himmel og så åpent. Jeg finner en ro jeg ikke klarer å få her hjemme, sier Heidi.
Etter å ha regnet på det fant Heidi ut at hun har vært i Danmark mer enn 50 ganger de siste ti årene.
– Er du ikke bekymret for den svake norske kronen når du er der?
– Det lånet vi har i Danmark er jo ikke så gøy. Men vi kommer uansett til å fortsette å reise dit, til tross for svak krone. Så for oss er dette en investering, svarer hun.
Folk glemmer
Selv om privatøkonom Kenneth Sjåvåg anbefaler nordmenn å bli hjemme, tror han ikke det ligger i planene til flertallet.
– Vi er i en periode etter reiserestriksjoner og folk ønsker å reise igjen. Noen har også spart en del under pandemien og opparbeidet seg en buffer, sier han.
Om man velger å reise utenlands i sommer, poengterer Sjåvåg at det er sommeren for å være noe mer bevisst.
– Folk er vant med at alt er billigere i Danmark. Jeg tror folk lett kan glemme at det ikke er sånn lenger. Så det kan være lurt å huske på at du må gange med 1,6. Hvis ikke får du deg en overraskelse når du kommer hjem.
– Har du noen tips til oss som reiser tross svak krone?
– Det er lurt å gjøre seg opp en mening på forhånd hvor mye penger du skal bruke på ferie. Det er kanskje kjedelig, men sett opp et budsjett, svarer Sjåvåg.
Hva er fascinasjonen?
Heidi og familien har alltid feriert, og nå kjøpt feriehus, i Nordvestjylland.
Det er her du finner de brede, hvite strendene og ikke minst de barnevennlige og svært populære familieresortene som Skallerup.
Men hva er egentlig fascinasjonen med det lille landet, uten fjell og fjorder?
– For meg er det nok naturen. Det kan nok få folk le litt, fordi vi har «mye bedre natur» i Norge. Men jeg er oppvokst i den lune skjærgården i Blindleia og liker kontrasten Danmark byr på, forteller Heidi.
– Det er rått og vilt, og det er det jeg liker. Jeg elsker når det stormer.
Som svært mange sørlendinger var Danmark en fast post hver sommerferie i Heidis barndom.
– Jeg fikk det inn med morsmelka. Vi har alltid hatt det så fint der.
Også folket, poengterer Heidi:
– De er så avslappet og lune. Selv om jeg ikke alltid skjønner hva de sier.
Godt å være dansk i Norge
Folk reiser med andre ord fortsatt til Danmark. Det som har endret seg er at enda flere velger å reise andre veien.
Med svak norsk krone har det plutselig også blitt «dejlig» å være dansk i Norge.
– Det er mange danske og tyske som vil til Norge nå. De synes det var dyrt her før, men nå har det blitt mye bedre, sier salgs- og markedssjef i Color Line, Nina Moland Andersen.