Havnefogd Rune Hvass ble provosert da han oppdaget de justerte retningslinjene for de største cruiseskipene som vil inn Galtesund.

Hvass mener at Kystverket, ved losoldermann Geir Eikeland, burde ha vært i dialog med Arendal Havn, for å sikre lokale interesser før han endret reglene.

Nå møtes losoldermann og havnesjef til debatt på agderposten.no, som starter tirsdag klokken 19.30.

FRA DEBATTEN: Losoldermann Geir Eikeland diskuterer med havnefogd Rune Hvass. Foto: Olav Svaland

– Enorme konsekvenser

Agders politimester Kjerstin Askholt ledet regjeringens cruiseutvalg, som i 2022 leverte NOU-rapporten som omhandler ulike forhold i cruisetrafikken i Norske farvann.

Askholt er tidligere toppbyråkrat i Justis- og beredskapsdepartementet. I den 168 siders rapporten peker utvalget på utfordringer knyttet til sikkerhet og beredskap rundt cruisetrafikken; blant annet utfordringene med stadig større skip og økende ekstremvær.

– Cruisenæringen er er en ganske ny bransje i skipsfartssammenheng, og utvalget pekte på at Norge mangler en helhetlig overordnet plan for cruisenæringen. Vårt mandat var å belyse hvordan den beredskapsmessige situasjonen er nå og foreslå tiltak, sier Askholt.

LEVERTE RAPPORT: Agders politimester Kjerstin Askholt ledet regjeringens Cruiseutvalget. Foto: Sindre Haugen Mehl

Utvalget la fram 65 forslag til tiltak.

Politimesteren deltar ikke i debatten tirsdag, men sier på generelt grunnlag at den økende cruisetrafikken potensielt har et stort skadepotensiale, dersom en ulykke skjer.

Blant rekken av anbefalinger skriver utvalget at skip på over 150 meter bør kunne ilegges ferdselsbegrensninger basert på værkriterier som vindhastighet eller bølgehøyde. Og at man må avklare bedre hvem som har ansvaret både i forhold til forebyggende tiltak for denne næringen og når ulykker skjer.

– Dette er «store flytende hoteller» som kommer til kysten. Ulykker skjer heldigvis sjeldent, men når det skjer kan det få enorme konsekvenser, sier Askholt.

Hun viser til at det er opp til politikerne å sette ambisjonsnivå og rammer for bransjen, og at hun ikke kjenner til om – eller hvordan arbeidet er tatt videre etter at NOU'n ble overlevert til Justisdepartementet.

Miljø og næring

Værforhold og sikkerhet er en del av debatten, miljøperspektivet en annen.

Til debatten tirsdag kveld kommer Maria Dalby, fra FNs miljøprogram Grid Arendal. Det gjør også Elisabeth Lund Engebretsen. Hun er til daglig forsker ved Universitet i Stavanger, men i denne sammenheng andrekandidat i Arendal MDG, som har programfestet bevaring av Galtesund-området.

På den andre siden av saken står Marianne Pedersen, daglig leder i Cruise Sørlandet. Hennes jobb er å markedsføre cruiseopplevelser på Sørlandet, for havnemyndighetene i Arendal, Kristiansand og Lister, og stiller i panelet sammen med styreleder i Arendal havn, Svein Harald Monsen, som er bystyrerepresentant for Ap.

Ingen markedsundersøkelser

Fra noen få cruiseanløp i 2011 var det i alt 170 skip som besøkte havner i Agder i 2022.

Noen markedsundersøkelser for hva besøkene betyr for lokalt næringsliv er ikke gjort.

– Det blir for dumt å si at cruise ikke bringer noe til samfunnet, sier Pedersen.

Nettverket har ikke gjort noen markedsundersøkelser på hvor mye penger cruiseturistene legger igjen. Det mener Pedersen heller ikke er særlig relevant.

– Jeg ser debatten går om at passasjerene ikke legger igjen penger, det er provoserende. Vi må se hvilken verdiskapning det fører med seg utover isen som selges eller tingen som blir kjøpt, sier Pedersen, og viser til hvor mange i lokalmiljøet som er involvert når skipene ankommer:

– Det er loser i arbeid, fortøyningsmannskap, sikkerhetspersonell, avfallshåndtering og ikke minst bussjåfører og guider. Det er bare myter om at cruisetrafikken ikke bringer penger til lokalsamfunnet, sier Pedersen.

I fjor hadde Cruise Sørlandet over 1.780 oppdrag med guiding av cruisepassasjerene.

Pedersen, som har ledet nettverket siden oppstarten i 2011.

– I 2011 hadde Kristiansand seks eller sju anløp. i fjor hadde regionen 170 anløp. Det blir bare for dumt å si at dette ikke kommer samfunnet til gode, sier Pedersen.

MØTES TIL DEBATT: Øverst fra vestre: GRIDs pressesjef Maria Dalby, losoldermann Geir Eikeland, sjefredaktør Katrine Lia, daglig leder i Cruise Sørlandet Marianne Pedersen. Nederst fra venstre: Andrekandidat Arendal MDG Elisabeth Lund Engebretsen, havnesjef Rune Hvass og næringssjef Kåre Andersen.