Direktoratet ønsker mobilen ut av både grunnskolen og videregående.

– Det er ikke veien å gå, mener Elevorganisasjonen.

Direktoratet mener at også friminuttene bør være mobilfrie på både barne- og ungdomsskolen.

Eowyn Benedikte Zaar Henriksen som er elevrådsleder ved Arendal videregående skole, er enig i et forbud for barne- og ungdomsskole, men er kritisk til anbefalingen om at videregående elever også skal droppe mobil på skolen.

– Jeg tenker at det finnes en del fordeler med anbefalingen – i mange klasser er det stort mobilbruk, noe som kan være problematisk. Men det er mange av oss som er voksne – 18 og 19 år – og det blir en umyndiggjøring av oss. I tillegg er mobiltelefonen våre personlige eiendeler – og det står ganske sterkt, sier Zaar Henriksen.

Hun sier det ikke er noe alternativ å legge igjen mobilen hjemme.

– Mange trenger for eksempel mobilen når de skal ta bussen – for å skanne billetten. Mobilen brukes også som et verktøy i undervisningen. Første året jeg gikk her, hadde vi mye Kahoot, forteller hun.

– Hva med å samle inn telefonene på skolen?

– Da må vi ha veldig sikre skap – men vi ville jo hatt mobilene i friminuttene. Vi har selv valgt å gå her.

Hun sier de ikke har lov til å sitte og skrolle i timene.

– Men alle har tilgang til PC og finner lett en annen distraksjon.

Ministerens tale

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) er helt enig i direktoratets anbefaling.

– Mobiltelefonen har ingen naturlig plass i norsk skolehverdag. Jeg er trygg på at norske kommuner og fylkeskommuner følger nasjonale faglige anbefalinger, sier hun.

Kort tid etter at hun tiltrådte som statsråd, ba Nordtun direktoratet komme med en anbefaling og veileder om hvordan skolene kan regulere elevenes mobilbruk.

Ønske om hjelp

Foto: Irene Hegge Guttormsen

Anbefalingen og veilederen som nå er på plass og gjelder fra i dag, skal hjelpe kommunene, fylkeskommunene og skolene å lage regler for sine elever.

Regler for elevenes mobiltelefonbruk skal være en del av ordensreglementet lokalt og fastsettes i lokal forskrift.

– Selv om flere skoler allerede er blitt mobilfrie, er det mange rektorer, lærere og foreldre som har ønsket seg tydeligere forventninger og hjelp til å regulere mobilbruk i skolen. Nå har de fått tydelige anbefalinger og klar veiledning til å fatte vedtak om mobilfrie skoler, sier Nordtun.

– Slår inn åpne dører

Venstre-leder og tidligere kunnskapsminister Guri Melby mener anbefalingen er unødvendig.

– Dette forslaget slår inn litt åpne dører. Det bidrar til en unødvendig umyndiggjøring av norske lærere og elever, sier Melby i Politisk kvarter på NRK.

Hun møter motstand fra tidligere regjeringskollega Kjell Ingolf Ropstad (KrF). Han synes ikke anbefalingene er nok. KrFs utdanningspolitiske talsperson mener regjeringen burde gått inn for et forbud.

– Jeg er skuffet over regjeringens manglende handlekraft. Samtidig er jeg sjokkert over kunnskapsløsheten i Høyre og Venstre, som ikke engang støtter regjeringens anbefaling, sier Ropstad.

Blandede reaksjoner

Hos Elevorganisasjonen er de skuffet over onsdagens anbefaling fra Utdanningsdirektoratet.

– Vi stiller oss ganske negative til reglene, mye av det er fordi man ikke anerkjenner dannelsesansvaret skolen har for mobilbruk og teknologi, sier Elevorganisasjonens leder Petter Andreas Lona til NTB.

Han mener dette bare er å skyve mobilproblemene over på foreldre og andre samfunnsinstitusjoner.

– Problemet er at ungdommene bruker TikTok til 3 på natta. Vi ville heller sett på hvordan man kan integrere mobilbruken inn i undervisningen, fortsetter Lona.

STOR SKOLE: Rundt 900 elever og 130 ansatte har sin hverdag på Arendal videregående skole - på Tyholmen (bildet) og Barbu. Foto: Irene Hegge Guttormsen

Mindre strengt på videregående

På videregående skoler er ikke anbefalingen like streng som på barne- og ungdomsskolene, men også her skal mobilen vekk i skoletimene.

Olea Aadnanes Walseth er elev ved Langhaugen videregående skole. Hun forteller til Bergens Tidende at hun liker tanken på mindre mobilbruk, men hun tviler på gjennomføringen i praksis.

– Vi har ansvar for egen læring på videregående. Ideen er positiv, men hvordan det blir i praksis, er jeg usikker på. Da må skolen være skikkelig streng og gi anmerkning hvis man bruker mobilen i timen, sier hun til NTB.

Lever godt med anbefalingene

Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll sier de ikke har noe mot at det kommer en anbefaling. De er likevel glade for at det kun er en anbefaling, og ikke kraftigere lut.

– Det er viktig at lærerprofesjonens skjønn legges til grunn i dette spørsmålet, og vi er glad for at statsråden ikke har landet på å lovregulere dette, men å komme med tydelige anbefalinger, som det vil være opp til skolene hvordan de vil følge, sier han.

Dårligere konsentrasjon og læring

Statsråden peker på at mobilbruk på skolen kan få negative konsekvenser for barns læring.

Hun viser til at resultatene fra undersøkelsene PISA, PIRLS og Elevundersøkelsen tyder på at mange skoler har utfordringer med læringsresultater, lesing, konsentrasjon i klasserommet og fallende motivasjon.

– Forskningen viser at tilgang på mobiler for mange fører til dårligere konsentrasjon og læring, og bidrar til dårligere skolemiljø. For mange piler peker i feil retning i skolen. Mobiltelefonen må ta sin del av skylden for den negative utviklingen i elevenes læringsresultater, men er bare ett av flere grep som må gjøres i norsk skole, sier Nordtun.