Cruiseskipet Amera, med plass til nesten 1300 ansatte og passasjerer skulle ankommet Arendal lørdag morgen.

Der skulle de ønskes velkommen av ansatte i Arendal havn. Flere titalls dansere fra Bølgen dansestudio skulle gi passasjerene følelsen av å seile rett inn i Arendelle fra Disney-filmen Frost. Og turistdestinasjoner i alt fra Arendal til Evje sto klare til å ta imot og guide.

Slik ble det ikke.

Nye retningslinjer fra lostjenesten gjør at cruisekapteiner frarådes å gå inn Galtesund, dersom det blåser mer enn anbefalt ved Torungen fyr.

LITEN: Kaptein Dariel Christian Valdes vurderte saken sammen med losene ombord. Han mente sikkerhetsmarginen var for liten. Foto: Grete Helgebø

For 205 meter lange Amera gjelder en grense på ti sekundmeter vind, men for skip som er noen meter lengre frarådes turer til Arendal dersom det blåser mer enn fem meter i sekundet.

De nye føringene ble innført uten at Arendal havn var informert.

Og kort tid etter begynte havna å tape penger.

To anløp er allerede avlyst.

MOT FYLKESHOVEDSTADEN: Cruiseskipet Amera rettet snuta mot Kristiansand. Foto: Grete Helgebø

Snudde ved Torungen

Lørdag morgen droppet nok et cruiseskip Arendal.

– Det er ingen sikkerhetsmargin, slo kaptein Dariel Christian Valdes fast.

Han fryktet å bli liggende vindfast i Arendal da det var meldt å blåse kraftig lørdag kveld.

I slike forhold ville losformann Carl Ellingsen frarådet kapteinen å ta skipet ut Galtesund.

FRARÅDET: Losformann Carl Ellingsen sammen med kaptein Dariel Christian Valdes. Foto: Grete Helgebø

Hvass mener vurderingen fra lostjenesten er feil.

Kunne kjørt selv

Han har selv utdanning til å føre de enorme doningene som ankommer Arendal med turister fra hele verden.

– Jeg er utdannet navigatør og har sertifikat som skipsfører. Jeg har kompetanse på dette området, og min vurdering etter å ha pratet med kaptein på slepebåten er at med de to slepebåtene som var til stede ville det vært fullt forsvarlig å gå ut med cruiseskipet lørdag kveld, sier Hvass.

FRUSTRERT: Havnefogd Rune Hvass er lite begeistret for de nye retningslinjene fra lostjenesten. Foto: Grete Helgebø

Han fortsetter:

– Det blåste 8,7 sekundmeter med vind på Torungen da skipet var planlagt å forlate Arendal. Noen timer tidligere blåste det mye mer, men med slepebåter og thrusterkapasiteten skipet har ville det vært forsvarlig, sier Hvass.

Sjakk matt

Han mener det er kritikkverdig at lostjenesten innførte nye retningslinjer uten å rådføre seg med havna, rederier som har seilt inn Galtesund og slepebåtførere som er vant til å bistå.

Nå mener han lostjenesten har satt havna og rederiene i en sjakk matt-posisjon.

– Det finnes ikke en eneste kaptein som vil utsette seg for å gå imot anbefalingene fra en los, hevder Hvass.

BEKYMRET: Kapteinen på cruiseskipet Amera var bekymret for vindforhold og manøvrering av skipet gjennom Galtesund. Foto: Grete Helgebø

Derfor er saken klaget inn for Kystverket for en avklaring.

– Vi får avvente at de tar tak i saken på juridisk og formelt nivå, og sjekker om prosessen er intakt.

Store tap

Lørdag tapte Arendal havn 150.000 kroner på at skipet droppet Arendal. På toppen av det kommer lønn til ansatte som møtte opp uten å få gjøre jobben sin. Når det gjelder resten av sommeren frykter havnesjefen ytterligere kanselleringer.

– De kommer ikke inn Galtesund hvis det er litt vær. Dersom det allerede ligger et skip i Kristiansand betyr det at de ikke kan besøke Sørlandet. Derfor er det så ødeleggende når en part kun har fokus på seg og sitt ansvarsområde, sier Hvass.

SNUDDE: Cruiseskipet Amera snudde og forlot Arendal. Foto: Grete Helgebø

Losoldermann Geir Eikeland har tidligere kommentert saken til Agderposten. Han sier at de må tenke på sikkerhet, og ikke kan ta kommersielle hensyn.

Frustrert

Like fullt taper flere aktører penger nå.

Kine Wangerud, daglig leder på Vitensenteret, forteller til Agderposten at de har ønsket å være et lokalt og bærekraftig tilbud for turistene fra cruisebåtene. I tett samarbeid med Arendal havn har de lagt planer for utvidelse.

Når cruiseturistene ikke kommer, taper Vitensenteret penger. Wangerud sier det er bittert at beskjeden om nye retningslinjer først kom etter at sommerplanene var lagt.

LEDER: Daglig leder på Vitensenteret, Kine Wangerud.

– Det er så mange som er involvert og ressurser som er planlagt brukt, sier Wangerud.

Hun poengterer også at det er trist om landstrømanlegget som er planlagt for å dempe forurensing fra cruiseskipene skrotes.

– Arendal kan bety en forskjell gjennom de planlagte investeringer i landstrøm, sier lederen.