Tall som Agderposten har fått fra Meteorologisk institutt viser at høyeste daglige vindstyrke (ikke vindkast) på Torungen fyr - i perioden 1991 til 2020 - var 343 dager med vind på mer enn fem meter per sekund. 223 dager hadde vind mer enn ti meter per sekund.

For perioden 15. mai til 15. september - de fire månedene som er cruisenæringens høysesong i Norge - var det henholdsvis 110 og 67 dager med vind på fem - og ti sekundmeter eller mer. Middelvinden på Torungen fyr i 2022 var på 6,7 meter per sekund.

Si din mening her:

Siste innlegg

Hvis man ikke evner å ta inn disse skipene i mer enn 10 knops vind, må man finne seg noe annet å gjøre. Dette er et markeringsbehov fra losvesenet

Erik

La skipene gå inn fra øst - Tromøysund - til den flotte havne på Eydehavn, og buss herfra til byen.

Gretha

Tar jeg ikke helt feil er det over fire meter høye bølger går ikke su 1-2 inn

May Britt Lyshaug

Handler det ikke om taubåtens kapasitet?

Er ikke dette egentlig en sak som dreier seg om taubåters kapasitet i forhold til skipets tonnasje, nok taubåtkraft skulle vel gjøre alt trygt nok? Hurtigruta går i nesten alt vær nord for Bergen og det går jo bra

Harald Stridsklev

Jeg tror dette er en tapt sak for Havnefogden

Jeg tror dette er en tapt sak for Havnefogden. Det han bør gjøre nå er å konsentrere seg om Arendal Havn, og se om det er nye seilingsregler på trappene for trafikken inn og ut her. Han bør også studere nøye det arbeidet som gjøres, av i første rekke redere og forsikringsselskap i forbindelse med brannsikkerheten i havner og på skip. Kanskje ta seg tid til å lese "Pilot Project: “CONTAIN” – Exploring the Challenges of Containership Fires utgitt av: Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut. Dette arbeidet er ventet å gi enorme konsekvenser for den internationale containertransporten.

Ragnar Olsen

- Det har vært en hasardiøs trafikk

En stor takk til Kystverket her representert ved Losoldermannen.

Det utrolige i denne historien, må være det faktum at det ikke frem til i dag har vært klare grenseverdier for når seiling inn Galtesund kan foretas og for hvor store båter de forskjellige grenseverdiene gjelder.

Det værbildet vi har nå og de grenseverdiene som er satt viser bare hvor harsadiøs denne trafikken har vært, frem til d.d. Dersom Havnefogden mener noe annet kan han jo bare opprette og besette en egen stilling som Havnekaptein for indre Arendal Havn.

Ragnar Olsen

Hva med moloen i Hirtshals? Skal mye vind til før superspeed ikke går inn.

Tore G.

Mye helseskadelige utslipp fra cruiseskip. Bare bra at det finnes en måte å begrense det på.

Ella

Hva skjer med Tall ship race?

Trodde Arendal var den virkelige «Havnebyen» på Sørlandet sett også i ett historisk perspektiv . Det er jo merkelig hvordan store fartøy har klart seg inn og ut av Galtesund i mangfoldige år. Men, plutselig så er det farlig med « litt vind» dette kan virkelig ikke Arendal by være bekjent av. Hva skjer når det store Tall ship race» skipene kommer til Atendal i sommer, må de bare kjøre forbi Torungen, og returnere da kanskje, reg er med at heller ikke de kan gå inn til byen dersom « det blåser litt»???? Bare tull dette🙈

Elisabeth Sannes

Det har vel fungert i alle år. Så hva er forskjellen nå. Tullball

Nils.

Hvis det blåser for mye her hva da med vestlandet og nordover? Slutt på cruise trafikk i Norge?

Vigdis

Som tidligere Kaptein, så er jeg veldig enig om at det settes en grense på vindstyrke for å ta disse store skip inn til Arendal uten å ha i hvertfall to taubåter til hjelp. Det er ett enormt vindfang i disse skipene, og lite dyptgående, hadde vært litt trist og hatt ett skip high and dry ved Skottholmen

Stein Taraldsen

Når en ser forholdene som Hurtigrute ferjene i vårt landstrakte land må hanskes med daglig så må det være marginalt risikofylt å seile inn Galtesund en sommerdag.

Trond

Handelsstanden går glipp av salg, reiselivsoperatørene går glipp av oppdrag og vi mister muligheten til å påvirke cruise satsningen til å bli enda mer bærekraftig

Kine

Det er mange som har stor glede av å se cruisebåtene komme inn om sommeren. Veldig synd hvis vi mister dem fra Arendal....

Guri S

Trygghet først. Jeg tror vel egentlig ikke at handelsstanden taper inntjening

Håvard K

Godt å bli kvitt cruisebåtene. Forsøpler skjærgården vår!

Arve Tønnessen

I retningslinjer fra lostjenesten hos Kystverket betegnes det nå som et spesialoppdrag når vindstyrken på Torungen fyr er på fem meter per sekund eller mer og et skip - over 180 meter - skal seile inn Galtesund. Turen inn og ut Arendal kan bli kostbar for cruiseselskapene, og den risikoen vil de ikke ta.

– Stort tap

Havnesjef Rune Hvass mener begrensningene vil føre til at Arendal avvikles som cruisedestinasjon, og anslår store økonomiske tap for både kommunen og handelsstanden.

Losoldermann for Skagerrak, Geir Eikeland, lar seg ikke påvirke av kritikken fra Rune Hvass, og har i et tidligere intervju presisert sitt ansvar:

– Min jobb er å sørge for en sikker seilas, det er jeg pliktig til.

– Bra å redusere

I år var 21 cruiseskip ventet til Arendal fra mai til september. Arendal MDG er blant dem som er glade for at det trolig blir færre.

Partiet har programfestet bevaring av Galtesund-området, noe som blant annet omfatter reduksjon av forurensende cruisetrafikk.

– Ettersom cruiseskip bygges stadig større, og internasjonalt regelverk tilpasser seg klimakrav til utslipp og bærekraft, er det viktig at anløpsrutenes sikkerhet og egnethet revurderes og veies opp mot kortsiktige kommersielle interesser, skriver Elisabeth Lund Engebretsen, styremedlem og 2.-kandidat i Arendal MDG, i sitt debattinnlegg.

Hva mener du? Skriv din mening her: