– Svindlerne utvikler metodene raskt og de gamle rådene er ikke like gode som de en gang var. Nå opplever vi mye godt språk og avsenderadresser kan enkelt forfalskes, så det kan gi en falsk trygghet å basere seg på dette, sier direktør for informasjonssikkerhet i Posten, Tore Orderløkken i en pressemelding.

Orderløkken legger til at Posten aldri vil sende deg lenker der du skal fylle inn personlig informasjon eller sende deg til en betalingsside.

– Trygg informasjon får man alltid gjennom våre kanaler som Posten-appen, Digipost eller våre nettsider, forklarer Orderløkken.

Dette er faresignalene

Får du en uventet eller merkelig e-post, eller annen henvendelse er det lurt å tenke seg om før du klikker eller handler.

  • Vil avsender at du skal gjøre noe?

  • Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller lignende?

  • Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?

  • Sjekk avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse. Men vær obs: Det er enkelt å forfalske en avsenderadresse, så at den er ekte er ikke alltid et tegn på at henvendelsen er reell.