I februar lanserte influenseren og tiktokeren Oskar Westerlin (24) og Bakehuset bollen «Oskars trippel sjoko». Sjokoladebollen ble raskt svært populær, spesielt blant barn og unge som blant annet fikk høre om produktet på Tiktok.

Produktet har i hovedsak blitt markedsført i Westerlins sosiale medier. Nå mener Forbrukertilsynet at produktet blir ulovlig markedsført mot barn fordi markedsføringen inneholder direkte kjøpsoppfordringer.

– Dette er forbudt, skriver Forbrukertilsynet.

De skriver at barns mangel på erfaring og kritisk sans gjør det vanskeligere å forstå hva markedsføring er, og hva som er hensikten med den. I tillegg har barn vanskeligere for å gjenkjenne markedsføring og skille den fra annen kommunikasjon.

– Det er derfor særskilte hensyn man må ta når markedsføring retter seg mot barn, eller kan sees og høres av barn, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen.

De har nå sendt brev der de ber om at den ulovlige markedsføringen stanses så snart som mulig – og at produktet ikke markedsføres ulovlig i framtiden.

I pressemeldingen opplyser Forbrukertilsynet at de har sett en økning av ulovlig markedsføring som retter seg mot barn og unge via sosiale medier.

– Det er ikke fritt fram når markedsføring kan sees eller høres av barn. Reklamen øker i sosiale medier, blant annet på Tiktok som i hovedsak benyttes av barn og unge. Næringsdrivende må vise varsomhet når de reklamerer på plattformer hvor barn og unge ferdes, sier Rønningen.