Havnesjef Rune Hvass går hardt ut mot krav fra Kystverkets lostjeneste, og losenes øverste sjef: Losoldermannen.

Hvass hevder nye sikkerhetskrav kan få store konsekvenser.

– Dette kan føre til at Arendal avvikles som cruisedestinasjon, slår havnesjefen fast i en klage til Kystverket.

AMERA: Skipet har vært i Arendal flere ganger. Lørdag var et nytt anløp planlagt, men valgte å snu. Skipet er 204 meter langt, men med nye retningslinjer fikk ikke cruiseskipet ankomme dersom det blåser over ti meter per sekund på Torungen fyr. Foto: Irene Hegge Guttormsen

Umiddelbart innført

Hvass fikk vite om saken under et møte hos Kystverket 9. mai.

Losoldermannen i Skagerrak hadde innført nye retningslinjer for skip som trenger hjelp av loser og losbåter.

Uten at Hvass visste om det hadde begrensningene trådt i kraft.

– Vi fikk presentert endringene som allerede var innført og lagt på Kystverkets hjemmeside, sier Hvass.

Dagen etter fikk havnesjefen støtten han trengte fra styret i Arendal havn. Under et styremøte ble det vedtatt at havnestyret mente losoldermannens begrensninger var ensidige, og at lovligheten av prosessen måtte sjekkes grundigere.

Kan nektes

Rent konkret innebærer de nye retningslinjene at det betegnes som et spesialoppdrag når skip over 180 meter skal inn Galtesund. Disse får nå en vindbegrensning som premiss for om de får gå inn Galtesund og ankomme Arendal sammen med tusenvis av passasjerer.

Begrensningen er satt til fem eller ti meter vind per sekund ved Torungen fyr. Hvilket krav som gjelder avhenger av størrelsen på båten.

Dette innebærer at cruiseskip med tusenvis av turister ikke kan ankomme Arendal som planlagt. Det betyr også at store skip kan bli liggende i Arendal over tid, fordi det ikke vurderes som trygt å gå ut Galtesund for å komme seg videre.

– For et skip som allerede ligger til kai vil man altså kunne risikere å bli låst til kai – fordi det blåser opp – og skipet må vente inntil vindstyrken er lav nok, sier Hvass.

Akkurat det skjedde lørdag, da Amera skulle inn til Arendal. Les mer her.

KJENT SYN: Arendalitter har etter hvert blitt vant til å se de enorme skipene i Arendal. Seven Seas Splendor ankret opp i fjor høst. Foto: Irene Hegge Guttormsen

Havnesjefen har allerede mottatt to avlysninger.

Det gjelder det 210 meter lange skipet «Seabourn Aviation» som skulle ankommet Arendal 7. juni og 6. september.

To andre skip har varslet om at de trolig ikke kommer til Arendal i fremtiden, fordi det blir for risikabelt og kostbart.

Hvass opplyser også at ni cruiseskip nå går en usikker sommer i møte, fordi de ikke kan gå inn Galtesund med vind over henholdsvis 5 og 10 meter i sekundet.

I faktaboksen nedenfor kan du lese hvor store skip som ankommer, og hva vindkravet ved Torungen fyr er satt til.

Tenker kun på sikkerhet

Det er losoldermann Geir Eikeland som er ansvarlig for begrensningene. Han var for øvrig også ansvarlig leder når verdens største krigsskip, Gerald Ford, ankom Oslofjorden denne uka.

Losoldermennene i Norge, og losene som hjelper skip inn trange løp, er ansatt i Kystverket. Og tjenesten er på plass i alt fra Galtesund til Hardangerfjorden.

Han lar seg ikke påvirke av kritikken fra Rune Hvass.

– Min jobb er å sørge for en sikker seilas, det er jeg pliktig til. Det er ikke min jobb å ta kommersielle hensyn. Hadde jeg gjort det kunne noen beskyldt meg for korrupsjon, hevder han.

EKSEMPEL: Losoldermann Geir Eikeland viser til denne skissen når han begrunner nye begrensninger for cruiseksip i Galtesund. Skissen Foto: Kystverket

Losoldermannen Eikeland mener det er helt nødvendig å se for seg verst tenkelige scenario, når han skal gi sine loser grunnlag for å vurdere sikkerheten ved cruiseskipankomster.

– Du må stille deg spørsmål om hva som kan skje, og om det tåler førstesida i VG og utenlandske medier.

Verst tenkelige utfall

Eikeland avviser at han har brutt forvaltningsplikten.

– Dette er ikke regler eller lover. Det er ikke forankret i noen forskrift. Det er ganske enkelt retningslinjer til losene.

I praksis vil det likevel fungere som regler, for dersom en kaptein velger å gå inn et sund uten godkjenning og bistand fra los, skjer det for kapteinens egen risiko.

– Losene vil gjøre en enkeltvurdering av vindretningen, men dersom påvirkningen fra vinden er for stor vil losen anbefale at skipet ikke går inn.

– Kan kapteinen likevel velge å gå inn?

– Jeg har aldri opplevd at kapteinen går imot losens anbefaling, og vi har omtrent 8000 losoppdrag i året, sier losen, og legger til:

– Til syvende og sist er det kapteinen som må forsvare valget i retten, om en ulykke skjer. Vi husker alle bildene fra Costa Concordia, sier Eikeland og henviser til katastrofen hvor 32 mennesker mistet livet i 2012.

Kapteinen ble dømt til 16 års fengsel for uaktsomt drap.

Vil ha endring

Havnesjef Hvass mener prosessen fram mot lokale begrensninger burde involvert lokale aktører.

«Lokale begrensninger kan være verktøy som bidrar til bedre felles forståelse og situasjonsbilde, identifiserer og håndterer risiko og gir forutsigbarhet. En involverende prosess der ulike berørte parter og aktører kan høres på forhånd før nye/endrede retningslinjer innføres, vil kunne bidra til et bedre faktisk grunnlag for de faglige vurderingene» skriver han i en klage til Kystverket.

Han har fått interesseforeningen Norske havner med på arbeidet for å sikre trygge, fremtidige cruiseanløp til Arendal.

I et brev til Kystverket og Næringsdepartementet ber interesseforeningen om en vurdering av prosessen. Det understrekes også at saken har betydelige konsekvenser for Arendal havn.