annonse

Hedret Sørlandets første jernbane

SISTE GJENLEVENDE
SISTE GJENLEVENDE: Odd Johansen, den siste gjenlevende i Lillesand som hadde sitt virke ved togstasjonen foran det nye skiltet, sammen med ordfører Arne Thomassen. (Foto: Anne Sophie Høegh-Omdal, Lillesand by- og sjøfartsmuseum)

I 1893 åpnet Sørlandets første jernbane, mellom Lillesand og Flaksvatn i Birkenes. Nå er den hedret med et skilt, man håper vil gi turister en lite innblikk i byens stolte jernbanehistorie.

Frank Johannessen

Til tross for at den var først, og satset bredt på både tømmer-, person- og postfrakt, ble det aldri noe overskudd fra Flaksvandsbanen i årene den drev fra 1896 til 1953. Men den historiske verdien av restene, må hedres, mente en gjeng togentusiaster og Lillesand kommune, og dermed ble den gamle stasjonen i Lillesand bedre markert torsdag, med hva som skjedde der i en svunnen tid.

– Flaksvandsbanen var jo i hovedsak bygget for å frakte tømmer fra Tovdalsvassdraget og til kysten, men den kom akkurat i slutten av seilskutetida, og dermed gikk det ikke så bra, forteller Anne Sophie Høegh-Omdal, bestyrer av Lillesand by- og sjøfartsmuseum.

Når banen ble lagt ned på 50-tallet var det ikke mange som snakket om bevaring av nær historie. Derfor er det lite igjen av Flaksvandsbanen, men noe, slik som Lillesands jernbanestasjon finnes ennå, og vitner om historien.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse