TRAVEL HELG: Redningsskøyta RS 147 Inge Steensland på fjorden i Risør. Det har vært en travel helg - med 12 utrykninger - for mannskapet.

Har rykket ut 12 ganger denne helgen: Dette er mannskapets råd til båtførerne

Grunnstøtinger, motorhavari, nødlensing og dregger som sitter fast. Det har vært en travel helg for mannskapet RS Inge Steensland.

– Det har vært mye å gjøre, men heldigvis ingen store og alvorlige hendelser, sier skipsfører Torjus Sundsdal på RS Inge Steensland tli Agderposten ved 15.30-tiden søndag.

Da var mannskapet på RS Inge Steensland ute på sin tolvte utrykning så langt denne helgen. En båt som tok inn litt vann og måtte ha hjelp til lensing.

Mange båter på sjøen

Sørlandet er formelig stappfullt av turister for øyeblikket - både til lands og til vanns.

Les også
Helt fullt på Sørlandet: Avviser hundrevis av gjester hver dag

Det er knapt ikke en ledig plass på campingplasser i hele distriktet - og hotellene er så å si fullbooket. Også på sjøen vrimler det av turister og fastboende i større og mindre farkoster.

MYE Å GJØRE: - Men heldigvis ingen alvorlige hendelser, sier skipsfører Torjus Sundsdal på RS Inge Steensland.

Det merker redningsmannskapene i Redningsselskapet godt. Fra fredag morgen og frem til søndag klokken 15.30 har RS Inge Steensland kjørt 12 utrykninger i distriktet.

– Det har vært alt fra dregger som sitter fast, til grunnstøtinger og motorhavari. Det har vært mye å gjøre, men alt har blitt løst før det har kunnet utvikle seg til alvorligere saker, sier styrmann Tom Christian Svendsen på RS Inge Steensland.

Sto fast på skjær

Blant de 12 utrykningene var blant annet denne - en båt som hadde kjørt seg fast på et skjær ved Skinnfelleholmen på Flosta i Arendal.

PÅ SKJÆR: En båt sto fast på et skjær ved Skinnfelleholmen og måtte ha hjelp av redningsskøyta. Foto: Tipser

Forøvrig et skjær som beboere og hyttefolk der ute ønsker at skal merkes.

– Bare på lørdag observerte vi fem påkjørsler av et umerket skjær på innsiden av Skinnfelleholmen på Flosta. Én av de uheldige måtte ha assistanse av Inge Stensland for å komme av grunnen, opplyser tipseren som har tatt bildet.

Båten ble dratt av skjæret og kunne fortsette for egen maskin, får Agderposten opplyst.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ikke alle var like heldige med tanke på valg av farkost...

Dro ut i gummibåt

En Oslo-familie på fire - med hund - dro ut på sjøen i en 8 fots gummibåt med en liten påhengsmotor.

Familien kjørte den knøttlille båten ut til Store Torungen. Turen ut gikk fint, men etter å ha vært i land en stund begynte det å blåse. Mye.

Da var gode råd dyre.

– De skulle nok vendt nesa mot land så fort det begynte å blåse, men når det først var gått så langt så var det en fornuftig og riktig avgjørelse å ringe oss, sier styrmann Svendsen.

RS Inge Steensland rykket ut og sørget for at både far, mor, to barn, en mellomstor hund og den lille båten kom trygt inn til Arendal igjen.

DRO HIT: Familien på fire dro til Store Torungen med en 8 fots gummibåt. Da det blåste opp måtte de hentes av RS Inge Steensland.

– Ring 02016

To av utrykningene denne helgen har vært på oppdrag for Hovedredningssentralen, opplyser Svendsen:

I tillegg til de 12 utrykningene har redningsskøyta bistått telefonisk på en rekke andre oppdrag.

Ofte kan redningsmannskapenes bistand like gjerne gis over telefon. Samtidig ber styrmann og skipper om at folk ikke ringer direkte til redningsskøyta, men bruker Redningsselskapets servicetelefon 02016 hvis du trenger hjelp.

– Det gjør ting veldig mye lettere for oss. Hvis vi for eksempel er i Risør og det skjer noe i Lillesand, så vil de som bemanner 02016 ha raskere tilgang på ressurser som er nærmere og kan sende ut mannskaper umiddelbart. Samtidig sparer det oss for unødige avbrytelser hvis vi er ute på oppdrag, sier Svendsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bruker du VHF i båten kan også kystradiostasjonen kalles opp. Kystradio Sør kan også ringes til på nummer 120.

Kystradiostasjonene er tilgjengelig døgnet rundt hele året for alle som ferdes på sjøen - og yter service, assistanse og bistand ved nød til både lystbåter og yrkesfartøyer.

Råd til båtførere

Nå som sørlandskysten er smekkfull av båter i alle størrelser minner redningsmannskapene om båtvettreglene (se faktaboksen).

BÅTVETTREGLENE

Forbered deg på at det kan skje en ulykke, og tenk igjennom hvordan du bør forholde deg. Behold roen, bli ved båten og tilkall hjelp.

• Tenk sikkerhet: Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.

• Ta med nødvendig utstyr: Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.

• Respekter vær og farvann: Båten må bare benyttes under egnede forhold.

• Følg Sjøveisreglene: Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.

• Bruk redningsvest eller flyteplagg: Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.

• Vær uthvilt og edru: Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.

• Vis hensyn: Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Styrmann Tom Christian Svendsen svarer slik på hvilke oppfordringer RS Inge Steensland har til båtfolket på Sørlandet i sommer:

– Sjekk værmeldingen før du går ut og vær forberedt. Ta en generell sjekk av båten før du går ut, for eksempel at dieselfilteret er i orden. Og ikke minst: sjekk at du har nok drivstoff, sier han, og fortsetter:

– Ha med redningsvest til alle som er ombord. Og ha alltid med deg et anker/dregg med nokså langt tau, som du kan bruke hvis du skulle få motorstopp, sier han.

– Ta med dykkermaske

Mannskapet på RS Inge Steensland oppfordrer samtidig båteiere til å ha fulladet telefon og/eller VHF når man drar ut på sjøen. Skulle uhellet være ute og man står uten mulighet for å ringe etter hjelp, kan et tilsynelatende uskyldig uhell fort bli mer dramatisk.

– Om sommeren er det også lurt å ha med seg en dykkermaske eller dykkerbriller. Skulle noe skje så kan man lettere sjekke og undersøke ting fra utsiden selv, sier Svendsen.

Et av redningsmannskapenes viktigste råd er å vite om egne begrensninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Man skal ikke gå ut hvis man er usikker. Vi pleier å si det slik: er man usikker, så er man egentlig sikker - da skal man ikke gå ut, avslutter styrmannen.

Kjenner du forøvrig godt nok til sjøveisreglene? Her finner du dem på Sjøfartsdirektoratets hjemmesider.