Det brant i Gudvangatunnelen senest 30. mars i år. Geir A. Mo i lastebileierforbundet sier undersjøiske tunneler og tunneler med stigning er uheldige.
Det brant i Gudvangatunnelen senest 30. mars i år. Geir A. Mo i lastebileierforbundet sier undersjøiske tunneler og tunneler med stigning er uheldige. Foto: Silje Drevdal/Statens vegvesen/NTB scanpix

Forbund vil stoppe undersjøiske tunneler

Lastebileierforbundet vil stoppe nye undersjøiske tunneler og heller utrede broer og ferjeløsninger i frykt for tunnelbranner.

Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund sier til VG at han mener ett av prosjektene som bør utsettes, er den 16 kilometer lange og 360 meter dype tunnelen som planlegges under Romsdalsfjorden mellom Ålesund og Molde.

– Disse tunnelene har et enormt katastrofepotensial. På seks år har vi hatt tre potensielle katastrofebranner i den 11 kilometer lange Gudvangatunnelen. Vi husker alle også Skatestraumtunnelen der 16.500 liter bensin eksploderte. Tenk om det var en buss full av barn eller voksne bak den bensinbilen? spør Mo.

Forbundet sier deres grunnholdning er at mange av de store fjordkrysningene på E39 kan utsettes, en annen er løsning er ferjer som går hvert 20. minutt. Mo peker på kryssing av Sognefjorden som et ekstremt kostbart prosjekt, og andre fjorder som krever undersjøiske tunneler og tunneler med stigning som uheldige.

– De er, i tillegg til å være livsfarlige, også klima- og miljøfiendtlige. I dag finnes det ferjeløsninger som kan løse dette tilfredsstillende og rimelig, sier han til avisen.

Fylkestinget i Møre og Romsdal har gjort sine vedtak i saken om veien mellom Ålesund og Molde og det er undersjøisk tunnel, opplyser fylkesordfører Jon Aasen (Ap) til VG.

Sørlandet har én undersjøisk tunnel: den 2.321 meter lange Flekkerøytunnelen i Kristiansand, som åpnet i 1989.

(©NTB)