Dette er giroen på 4.990 kroner som ble sendt til Else Berit Berge.
Dette er giroen på 4.990 kroner som ble sendt til Else Berit Berge.

Fikk lurefaktura på 5.000 kroner

Herefoss-kvinnen Else Berit Berge fikk seg en ubehagelig overraskelse da hun nylig fikk en «giro» på hele 4.990 kroner i postkassa.

Else Berit Berge har et lite firma som leier ut billige rom på landet i sommermånedene.

I brevet fra firmaet Onlineopplysningen.no fikk hun et godt skjult tilbud om å registrere seg som kunde. Da skulle hun få annonseprofil på Onlineopplysningen.no som inneholdt både e-post, websidelink, firmanavn, telefon og adresse.

– Jeg kaller dette et forsøk på svindel. Jeg kommer ikke til å betale denne giroen. Jeg måtte bygget ut huset for å lage flere utleierom om jeg skulle tjent inn den regningen igjen, sier Berge til Agderposten.

LES OGSÅ: 

Ikke anmeldt

Årsaken til at hun går til avisen med saken er for å advare andre mot å betale en lignende regning.

– Kanskje noen større firmaer som ikke har så god oversikt betaler ved en feil, sier hun.

Giroen inneholder ikke betalingsfrist, men registreringsfrist.

– Jeg har jobbet mange år i Posten, så jeg er oppmerksom på slikt, sier hun.

Hun har vært i kontakt med politiet flere ganger etter at hun mottok giroen, men har foreløpig ikke valgt å anmelde forholdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg kommer ikke til å betale regninga. Da har de på et vis ikke svindlet meg heller, sier hun.

– Vi lurer ingen

Både Agderposten og Berge har forsøkt å komme i kontakt med firmaet for en kommentar rundt fakturaene som ser ut som en vanlig regning med betalingsfrist, uten hell.

– Jeg har forsøkt å ringe dem flere ganger, sier hun.

I en lignende sak uttaler imidlertid en ansatt i firmaet seg.

– Vi lurer ingen.

– Det er jo veldig likt en vanlig faktura?

– Det står både kampanjetilbud og reg.dato, så vi lurer ingen, sier personen som kun er navngitt med Christer.

På nettstedet Trygghandel.no er Onlineopplysningen.no omtalt på følgende måte:

«OnlineOpplysningen.no er ytterligere en nettkatalog som nå nettopp har kommet på banen og som bruker «markedsføringsmetoden» å sende ut tilbud på en ferdig utfyllt giroblankett, som mange forveksler med en reel faktura i en ellers hektisk hverdag.»