BEKYMRET: Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige er bekymret fordi det er mange som ikke har kunnskap om sjøkart. Foto: Gjensidige

Ferske båteiere ber om å få båten levert til brygga, fordi de ikke kan kjøre den

En undersøkelse viser at en av tre båteiere i Aust-Agder leser sjøkart svært dårlig. Båtforhandlere forteller om ferske båteiere som ber om at båten blir kjørt «hjem til egen brygge».

Undersøkelse er utført av Ipsos for forsikringsselskapet Gjensidige, i månedene før sommerferien startet.

- Gjensidige har spurt båtfolket om deres forståelse av sjøkart enten på papir eller digitalt. Selv om mange svarer at de kan dette, er vi mest bekymret over alle dem som ikke kan lese og forstå et sjøkart, uttaler Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige, i en pressemelding.

I Aust-Agder svarer så mange som 36 prosent av båteierne at de har en svært dårlig forståelse av sjøkart, mens 61 prosent mener de leser sjøkart svært godt eller ganske godt.

Det er dobbelt så mange menn som kvinner som erklærer at de har god kunnskap om sjøkart.

– Det er mye usikkerhet blant mange av dem som fører båt, sier Voll.

SJØKART: Det er stor trafikk på sjøen i sommer, men mange oppgir at de ikke har kunnskap om bruk av sjøkart. Foto: Gjensidige

Han mener det er svært viktig å kunne navigere ut fra sjøkart på papir.

- Stol ikke kun på at elektroniske hjelpemidler som kartplotter, GPS og autopilot alltid fungerer. Det er svært viktig å ha en backup med papirkart og kompass i båten - og kunne bruke disse, sier Voll.

Så langt i år er 75 prosent av alle båtskader som er meldt Gjensidige grunnstøtinger og sammenstøt.

- Oppskriften på en trygg og god båtsesong behøver ikke å være komplisert. Ta hensyn til omgivelsene, senk farten, styr unna alkohol, bruk redningsvest - og ikke minst: Bruk hodet, oppfordrer Voll.

Gjensidige har noen eksempler fra innmeldte båtskader i år:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Kjøpte ny seilbåt uten noen erfaring fra å seile tidligere. Ville øve seg litt rett utenfor brygga, men etter kort tid gikk seilbåten på grunn.»

«Erfaren båteier kjørte på grunn. Hadde passert samme sted mange ganger, men denne gangen var det fjære og båten gikk på grunn og skadet motor og skrog. I ettertid, men for sent - viste det seg at skjæret var merket av på et kart. Siden kunden hadde kjørt der før, trodde han at området var trygt.»

«Båtforhandlere forteller om ferske båteiere som ber om at båten blir kjørt «hjem til egen brygge» på grunn av at de selv har manglende kunnskap om det å føre en båt.«