annonse

«Dette er bilen fra helvete» står det på Teslaen

TESLAPROBLEMER:
TESLAPROBLEMER: Mange har nok vært misfornøyd med en bil på et eller annet tidspunkt, men for Gunnar Kringlemoen gikk det så langt at han skrev «dette er bilen fra Helvete» på kjøretøyet sitt. (Foto: Baard Larsen)

I ett år har bileieren fra Grimstad vært i heftig krangel med Tesla-produsentene. Til slutt ble han så irritert at han merket bilen sin med mildt sagt dårlig reklame for den ellers populære biltypen.

Matias Smørvik

SISTE: Tesla tilbakeviser all kritikk fra Gunnar Kringlemoen i Grimstad: - Vi har fulgt standard prosedyrer slik lovverket krever, sier Tesla Norge.

Bileier Gunnar Kringlemoen er selv mekaniker og driver offentlig godkjent bilverksted. Men Tesla vil ikke godta at han selv har reparert bilen og krever opptil 30.000 kroner for å gi han tilgang til bilens skjermsystem og Teslas nettverk, skriver gat.no.

– Den forrige eieren av bilen fikk en skade for ett år siden, da han ødela hjulopphenget på høyre side foran og bak, i tillegg til at kanalen midt på høyre siden av bilen og deler av forskjermen ble ødelagt. Jeg kjøpte da bilen for 100.000 kroner, og en Tesla delebil for 50.000 kroner, forteller Kringlemoen til avisen.

– Etter å ha brukt rundt 50.000 kroner på deler, mye kjøpt fra Tesla, og mellom 100.000 og 150.000 kroner i arbeidstimer, var bilen endelig klar for å innta veien igjen. Men så gjorde jeg den tabben at jeg slettet forrige bileiers innstillinger, og trykket på «Gjenopprett fabrikkinnstillinger» på bilens skjerm. Siden jeg ikke fikk oppdatert softwaren til bilen, kontaktet jeg Tesla legger han til.

Krever godkjent bil

Svaret han fikk fra Tesla var at bilen var rødmerket og dermed registrert som vrak. Han har dermed et varmeapparat og en skjerm som ikke fungerer. Etter lange diskusjoner har Tesla sagt seg villig til å gi Kringlemoen tilgang til nettverket mot at et verksted i Drammen går over og godkjenner bilen.

– Denne jobben vil koste meg mellom 20.000 og 30.000 kroner. Og godkjenner de alt, får jeg på ny tilgang til Teslas nettverk. Men da må jeg samtidig fraskrive meg all garanti på bilen, og skulle noe skje senere er det jeg som må ta regningen selv. Denne typen kundebehandling er «høl i huet», hevder grimstadmannen overfor gat.no.

Dermed har han brukt flere tusen på å skrive «dette er bilen fra helvete» på Teslaen som har blitt et personlig mareritt. Påskriften kan tolkes som en slags advarsel eller hevn fra Kringlemoens side.

– Må leve opp til standarder

Tesla hevder på sin side at de er uten feil i saken.

- Det er ikke garanti på et kondemnert kjøretøy, slik det er snakk om i dette tilfellet. Det gis tydelig informasjon om garantivilkårene våre ved kjøp av både ny og brukt bil gjennom oss, og den samme informasjonen er lett tilgjengelig via nettsidene våre, samt ved kontakt med servicesenter eller butikk. For å på nytt aktivere en slik bil må vi være sikre på at den lever opp til våre standarder for sikkerhet og kvalitet, opplyser kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland i Tesla Motors Norge overfor gat.no

- Tesla setter sikkerhet og kvalitet først, bevist blant annet gjennom de svært gode resultatene Model S har oppnådd i kræsjtester. Derfor opererer vi med sertifiserte skadeverksteder hvor det jobber teknikere som har fått grundig opplæring i våre kjøretøyer. Når de håndterer en reparasjon vet vi at den blir utført på en trygg måte, og at bilen vil fortsette å levere en kundeopplevelse vi kan stå inne for. I tillegg til biler i verdensklasse er vår service en av mange grunner til  at 98 % av våre kunder sier at de vil kjøpe en ny Tesla som sin neste bil, sier han.

Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse