Forvirrende? Foto: PRIVAT / SKJERMDUMP

Denne oppgaven fikk barneskoleelever. Klarer du å løse den?

Husholdet slet med denne nøtten, men universitetslektor Siv Svendsen sier det er en god oppgave.

(Varden) Det er en klassisk problemstilling: Ungen får med seg en matteoppgave fra skolen, som ikke er bare bare å løse for foreldre som for lengst har lagt algebra og trigonometri bak seg.

Nylig delte Camilla Løkkebø (27) en oppgave hennes 13 år gamle søster hadde fått med seg fra 7. klasse ved Heistad skole i Porsgrunn.

«Matteleksa til yngste i huset, og skjønner ikke bæret av det noen av oss her», skriver hun på Facebook-siden Hønehjørnet.

Oppgaven går ut på å finne ut hva alderen til en matematiker sine tre døtre er, men ut ifra informasjonen i oppgaven kan man komme fram til flere riktige svar:

Dette er oppgaven:

Nils besøker matematikeren Tom og spør hvor mange barn han har og hvor gamle de er.

Tom sier: «Jeg har tre døtre og produktet av deres alder er 72.»

Nils sier at han må vite mer og Tom sier: «Summen av deres alder er lik vårt gatenummer.»

Nils forteller at han fortsatt trenger mer informasjon. Tom sier: «Min eldste datter har eget rom og lager matpakke selv, mens de andre to deler rom.»

Da sier Nils at han vet hvor gamle Toms døtre er. Kan du finne ut hvor gamle de er?

Til Varden sier Løkkebø at det ikke er noe nytt at det kommer krevende matteoppgaver med i skolesekken.

– For to år siden tok jeg noen fag i VG2. Da gikk hun i 5. klasse, og hadde med noen oppgaver som var de samme jeg hadde! Nivået er veldig høyt, sier Løkkebø.

Hun hadde altså med seg et hefte med flere slike oppgaver, men denne ble for tøff for familien å løse.

– Jeg måtte dra fram mattebøkene fra videregående for å hjelpe henne, men det gikk ikke denne gangen. Det kommer nok ikke til å være første eller siste gang, sier hun.

– Jeg tror det har blitt tatt opp tidligere på skolen, det er jo vanskelig for oss voksne, sier Løkkebø.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– En veldig god oppgave

Siv Svendsen er universitetslektor i matematikkdidaktikk ved USN, Campus Porsgrunn, og har tatt en kikk på oppgaven for Varden. Hun forstår at foreldre kan bli frustrert av slike oppgaver, men at det er i tråd med hvordan barn og unge i dag skal læres matematikk.

– Dette er jo en oppgave som ikke handler om ett gitt svar, men å resonnere og argumentere seg fram til et svar ved hjelp av matematikk-språket. Det er flere gyldige svar, og man kan ta for seg et vell av begrep for å komme seg fram til et svar, forklarer Svendsen til Vardens matematikk-ignorante journalist.

– Det er mange aspekter ved oppgaven som er i tråd med hva vi mener er viktig for matematisk kompetanse. Dette er en veldig god oppgave, hvor man kan trekke inn alt mulig for å komme fram til et svar, sier Svendsen.

Hun påpeker at det nylig har vært et skille i hvordan matematikk formidles i skolene, og at de aller fleste voksne ikke har vært borte i slike oppgaver før.

– Det er en modig lærer som har sendt elevene hjem med denne oppgaven. Samtidig er det en god mulighet for hjemmet å snakke matematikk med ungene.