SUKSESS: Videoene av Tore Solstad som skjærer og tilbereder kjøtt er svært populære hos Eurospar Brokelandsheia. Foto: Thorvald Knudsen

Butikksuksess for 115 millioner kroner på heia: - Det har tatt litt av

Eurospar Brokelandsheia gjør kjempesuksess – både i butikken og på sosiale medier.

– Det har tatt litt av dette her, sier daglig leder Cato Solstad ved Eurospar Brokelandsheia til Agderposten.

Sammen med broren Tore Solstad driver han det populære dagligvarehuset Eurospar Brokelandsheia i Gjerstad.

En butikk som i år ligger an til å omsette for 115 millioner kroner – i en kommune med snaut 2.500 innbyggere.

Peker rett opp

– Vi er jo på et sted hvor det ikke bor folk. Da har vi vært helt avhengige av å gjøre ting som ikke andre gjør for å tiltrekke oss kundene. Det har vi heldigvis klart bra så langt, forklarer brødrene.

Det 2.200 kvadratmeter store varehuset ved siden av Vinmonopolet på Brokelandsheia har nemlig en formidabel omsetning.

I 2018 solgte de for 93,4 millioner kroner, i 2019 for 95,5 mill. – og så langt i år peker alle piler rett i været:

– Vi ligger an til en omsetning på rundt 115 millioner kroner i år, sier Cato Solstad.

STORT: Brødrene Cato og Tore Solstad driver Eurospar Brokelandsheia i Gjerstad. Dagligvarehuset er på 2.200 kvadratmeter og har 45 ansatte. Foto: Thorvald Knudsen

Fra Arendal til Oslo

Brødrene forteller at de har kunder fra store deler av Sør-Norge. Mange er fra omkringliggende kommuner som Risør og Kragerø, men spesielt det siste året ser de stadig oftere folk fra både Arendal og Grimstad som tar storhandelen på heia.

– Vi har en jevn kundevekst og vi ser at de som handler her, handler mye, forklarer brødrene.

Hyttefolk, turister og folk på vei til Sørlandet – eller motsatt; Oslo – står også for en stor del av omsetningen.

Selv mener brødrene at plassering, vareutvalg og kundeservice er nøkkelen til suksessen. Og sosiale medier, da.

KRAFTIG VEKST: Brokelandsheia har blitt det nye sentrum i Gjerstad kommune. Nærheten til E18 og mange nyetableringer - samt en dyrehage - gjør at mange stopper innom. Eurospar ligger helt til venstre på bildet.

– Vi gjør det selv

Facebook-siden til Eurospar Brokelandsheia er nemlig også en stor del av suksesshistorien. I skrivende stund har de 31.192 følgere på det sosiale mediet. Et mildt sagt uvanlig høyt antall for en dagligvarebutikk i en knøttliten kommune på Sørlandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi var nok veldig tidlig ute med å bruke sosiale medier aktivt i promotering av butikk – og ikke minst for å annonsere gode tilbud, sier Cato Solstad.

– Vi har jobbet hardt for å få opp antallet følgere. Mange andre er flinke på sosiale medier, og bruker penger på profesjonelle byråer til å lage videoer og kampanjer. Vi gjør det selv, skyter Tore inn.

– For vår del funker det veldig bra. Det skal vi fortsette med, sier broren.

Det faller nemlig åpenbart i smak hos mange.

SUKSESS: Brødrene Cato og Tore Solstad gjør stor suksess med Eurospar Brokelandsheia i Gjerstad. Dagligvarehuset ligger an til å omsette for 115 millioner kroner i 2020. Foto: Thorvald Knudsen

5 mill. visninger

Postene – og spesielt videoene av Tore som tilbereder kjøtt – har tusenvis av likes og delinger.

Den mest sette videoen har over 5 millioner visninger:

Agderposten: – Hvordan får dere så stor spredning på videoene deres?

– Tore har et tryne som passer godt på Facebook, ler storebroren.

– Ha ha, det kan godt være, men det handler nok også mye om at vi har en løs og ledig tone. Jeg spøker og er meg selv, skyter lillebroren inn.

Et godt klask

Videoene viser ofte at Tore Solstad tilbereder kjøtt som skal selges – ofte på tilbud. Det være seg utskjæring av svinekoteletter, indrefilet, fisk eller en god utbeining av et lammelår.

Felles for videoene er at Tore snakker, spøker og klasker løs på kjøttet med flat hånd.

– Det er viktig å kjenne på strukturen i kjøttet og et godt klaps hører liksom med, sier han, og broren overtar:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er mange matinteresserte som er synes det er gøy å se slakterfaget i praksis. Kombinasjonen av det og Tores mange innfall, humor og fagkunnskap har vært en suksessfaktor, sier han.

Mange av videoene spiller på humor, sånn som denne:

Grensehandel

I tillegg til suksess på sosiale medier, har brødrene også kommet opp med konseptet «grensehandel», som har spredd seg som begrep over store deler av Sørøst-Norge og Sørlandet.

– Det spiller jo på flere ting. Vi ligger på grensa mellom Telemark og Agder, men samtidig er det jo fordi at vi kan matche mange av prisene på kjøtt og fisk som er rett over svenskegrensa, forklarer de to.

Begrepet tok de først i bruk for et par år siden. Nå bruker de det hele tiden.

– Det har virkelig skutt fart det siste året. Nå er planen å sette det enda mer i system og bruke det aktivt fremover, sier de.

Men det koster å være kar. Ofte priser de kjøtt og fisk så lavt at de enten ikke tjener noe på det, eller i verste fall selger med tap.

20 ÅRSVERK: 45 ansatte fordelt på 20 årsverk utgjør staben på dagligvarehuset Eurospar Brokelandsheia i Gjerstad. Foto: Thorvald Knudsen

Kjøtt og fisk

Ofte finner man både kjøtt, skalldyr og fisk på salg med 50–70 prosent avslag i prisen.

– Det er kjøtt og fisk som er den store salgsvaren hos oss. Det er der vi har størst suksess og det er den varegruppen som ofte koster mest. Av og til må vi selge med tap, i håp om at kunden handler med seg en del andre ting. Det er ikke alltid god butikk, men i det store og det hele så viser jo tallene at det fungerer, sier Cato Solstad.

Året i år har vært spesielt for hele dagligvarebransjen. De aller fleste butikkene med dagligvarer, dopapir og hermetikk i hyllene opplevde eksplosiv vekst i omsetningen da koronakrisen stengte landet.

Les også
Hamstring av hermetikk og dopapir sikret milliardvekst for dagligvarebransjen

Tall fra bransjen viser en omsetningsvekst på 3 milliarder kroner i første kvartal. For de to brødrene på Gjerstad var ikke salgsveksten den samme akkurat i de prekære ukene i mars.

20 årsverk

– Mange av våre kunder er hytteeiere og de forsvant jo over natten med hytteforbudet. Flere av de faste kundene våre kom heller ikke reisende langveis fra for å handle. Vi mistet en del omsetning de første ukene, men det har tatt seg opp nå, sier Cato Solstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De to kjøpmennene har vokst opp med butikk. Det startet for 35 år siden da foreldrene etablerte en liten dagligvarebutikk ved siden av Cinderella.

Butikken var først Joker-forretning og så Spar-butikk. For 11 år siden åpnet de dørene til det 2.200 kvadratmeter store varehuset Eurospar.

Her jobber det i dag 45 ansatte fordelt på 20 årsverk. Sommeren er høysesong og kundene blir stadig flere – og kommer lenger og lenger unna fra for å handle. Brødrene har god tro på videre vekst i årene som kommer.

– De fleste liker et godt kjøp. Det er der vi kommer inn, sier kremmerbrødrene.