Den var verdsatt til 10 milliarder kroner, men slet med å hente inn kapital til satsingen. Produksjonsstarten ble utsatt fra 2023 til 2025. Flere nordmenn har også gått inn i satsingen.

Ifølge Dagens Næringsliv, som viser til Bloomberg, var selskapet i forhandlinger i forrige uke, i et forsøk på å bli reddet fra konkurs.

Selskapet skal da ha blitt verdsatt til 32 millioner pund. Den største verdien ligger i fabrikktomten i Blyth, bare noen kilometer fra der hvor verdens lengste undersjøiske strømkabel, North Sea Link, forsyner England med norsk energi.

Agderposten har tidligere påpekt store likhetstrekk mellom Britishvolt og Morrow Batteries. Sistnevnte med et erklært investeringsbehov på drøye 30 milliarder kroner og en varslet produksjonskapasitet på 30 gigawatt, som nå bygger sin første fabrikk i Arendal.

Også Britishvolt antydet over 2000 ansatte, før det hele tok slutt på tirsdag.

KOMMENTERER IKKE ANDRE: Morrows styreleder Liv Monica Stubholt har tidligere sagt til Agderposten at de ikke kommenterer forhold omkring andre aktører i bransjen. Foto: Morrow Vidar Fløde/arkiv

– Ikke bare til biler

Styreleder Liv Monica Stubholt gjentar det hun også tidligere har sagt i Agderposten:

– Vi følger selvfølgelig med interesse det som er skrevet om Britishvolt. Det er nyttig huske at media ikke alltid har hele bildet. Det er heller ikke noen automatikk at erfaringene fra et annet prosjekt vil gjelde for Morrow.

Hun sier at de ikke kommenter konkrete forhold om det som skjer med andre aktører i batteriindustrien.

– Men vi har stor respekt for at industribygging er komplekst og krevende. For Morrow er det viktig at vi i tillegg til kapital og risikoavlastning i partnerskap med offentlige myndigheter og private investorer, har industrielle eiere som 1) forstår hva vi nå begir oss inn på og 2) som har et langsiktig perspektiv på det som ligger foran oss, sier hun.

Ikke bare biler

Stubholt presiserer at alt ikke handler om batterier til biler. I Morrows første fase er det ifølge forretningsplanen å lage batterier til batteriparker og energilagring til andre formål.

REISER SEG: Pilotfabrikken til Morrow reiser seg i næringsparken på Longum. Foto: Olav Svaland

– Vi står overfor store utfordringer i Europa og verden. Den grønne økonomien skal realiseres parallelt og det er langt flere krefter som øker tempoet enn som begrenser veien til et bærekraftig samfunn. Et grønt skifte er helt avhengig av ny batteriproduksjon i et omfang vi aldri har sett før. Batterier er avgjørende for å elektrifisere og dekarbonisere transportsektoren og for trygg og fleksibel energiforsyning i et Europa, sier hun.