KANSKJE TIL ARENDAL: Scandinavian Seaplanes ønsker å fly fast rute langs kysten og kan komme til å lande fast i Arendal. Foto: Scandinavian Seaplanes Facebook

Arendal kan få sjøfly-rute igjen

Scandinavian Seaplanes har planer om å fly sjøfly mellom Vestlandet og Oslo. Over påske vil Arendal og andre sørlandskommuner bli kontaktet.

– Målet vårt er å binde sammen Sør-Norge med sjøfly. Vi har planer om å fly fra Bergen rundt hele kysten til Oslo eller Drammen, sier kommersiell direktør Sven-Arild Wågsæther til Agderposten.

De vet at de foreløpig ser for seg en rute med stopp i Haugesund, Stavanger og Kragerø. Og så er de andre stoppene foreløpig mer usikre.

Arendal viktig

– Vi ser på Sørlandet som utrolig viktig og spennende. Arendal er en viktig sak for oss som virker interessant. Dere har jo en liten flyplass allerede, men den er litt mer inn i landet. Vi skal jo holde oss på sjøen og det kommer mye an på kommunene som skal ha oss på besøk, sier Wågsæther.

Han mener det meste ligger godt til rette for et stopp i Arendal der sjøflyet er å regne som en båt så lenge det holder seg på vannet og dermed kan takse inn og ut Galtesund om nødvendig.

Fast direkteflyging

– Vi vil ha regularitet begge veier mellom Bergen og Oslo. Vi vil ikke kalle det en rute, men det er snakk om daglige direkteflygninger mellom alle disse stedene, sier direktøren.

Scandinavian Seaplanes har operert sjøfly siden 2016.

Hovudbasen er på Sandviken sjøflyplass i Bergen, men de er også etablert i Flåm/Aurland, i Eidfjord og i Skinnarbu.

Etter påske vil selskapet ta kontakt med kommunene langs kysten for å se på mulighetene de har.

Les også
Skulle piloten bare ta seg en kaffe?

Mener markedet finnes

For bare noen år siden ble det snakket om en rute mellom Gullknapp og Oslo, men selskapet som var aktuelt krevde garantier for et visst antall passasjerer i året før de ville starte opp noe slikt.

Scandinavian seaplanes mener markedet er der uansett.

– Vi vet at det er et marked for dette. Norge har en lang tradisjon for sjøfly fra 1930 tallet, da sjøfly bandt byene sammen. Vi flyr allerede mellom 2-3000 passasjerer hvert år, sier Wågsæther.

Foreløpig har de ikke større sjøfly enn sekssetere. Men de ser på muligheten for større og elektriske sjøfly innen kort tid.