annonse

Tilbake på det norske markedet

ETTERLENGTET COMEBACK
ETTERLENGTET COMEBACK: Etter flere års fravær er Toyota Corolla tilbake på norske veier i ny versjon. (Foto: )
OVERSIKTELIG
OVERSIKTELIG: Fra førerplass har du god oversikt og tilgang til det du forventer i en moderne bil. (Foto: )
FREKK
FREKK: Designmessig har man gjort flere spennende grep. (Foto: )
KOMFORT
KOMFORT: Det er lagt mye i å skape et førermiljø hvor man sitter godt. (Foto: )
PÅ PLASS I BUTIKKEN
PÅ PLASS I BUTIKKEN: Du skal ikke være i tvil om hvilken bil dette er. (Foto: )
SPENTE OG OPTIMISTISKE
SPENTE OG OPTIMISTISKE: BÅde Kristian Fredli og Johan Fredrik Grønlie har stor tro på nye Corolla. (Foto: )

Sju år etter at Toyota Corolla forsvant fra det norske nybilmarkedet er klassikeren tilbake for fullt.

Det er mer enn et halvt århundre siden den første Toyota Corolla ble lansert for publikum. Siden den gang har bilen vært en viktig del av Toyotas modellutvalg, men i 2007 var det stopp for alt annet enn sedan i Norge, da man i stedet gikk over til Auris. Og i 2012 forsvant også sedanutgaven fra det norske markedet.

– Nå er verdens mest solgte bil tilbake. Det er en kjempenyhet for oss at vi igjen kan selge Toyota Corolla, sier salgssjef Johan Frederik Grønlie hos Toyota Arendal.

Gjorde inntrykk

Grønlie og Kristian Fredli har nettopp vært igjennom en produkttrening som innebar mye testing av splitter nye Corolla. Det var en hyggelig erfaring å ta med seg.

– Bilen har blitt veldig bra, og alt av kvalitet er tatt noen knepp opp. Jeg liker veldig godt komforten, og da spesielt de nye setene. Bilen er veldig god å sitte i. Dessuten er den veldig kontant å kjøre. Man får rask respons, sier Grønlie.

Kollega Kristian Fredli er helt enig.

– Støynivået var en positiv opplevelse. Også var stasjonsvognen jeg prøvde veldig sprek. Akkurat stasjonsvognen er nok den bilen hvor folk vil oppleve størst forandring, sier Fredli.

To varianter

Når Toyota nå satser for fullt igjen på Corolla, blir den å få som femdørers og stasjonsvogn. Begge disse igjen med to motorvarianter.

– Du får den med 1,8-liters motor med 122 hestekrefter og med tolitersmotor med 180 hestekrefter. Volummodellen blir nok stasjonsvogn med den største motoren, sier Grønlie.

Når man i tillegg tar med at nye Corolla har 4. generasjons hybridsystem, er det mye god kjøreøkonomi i å velge modellen.

– Dette hybridsystemet bruker mer av batterikapasiteten, noe som gir lavere drivstofforbruk over tid. Med blandet kjøring vil man komme ned på 0,34 liter pr. mil med den minste motoren og 0,38 med den største. Og vi vet at kjøreøkonomi betyr mye for kundene.

Mye sikkerhetsutstyr

Toyota har også lagt inn mye utstyr allerede på innstegsmodellen. Dette omfatter slikt som adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, varme i speil og LED kjørelys.

– Allerede på nivået Active kommer det med navigasjon, men likevel tror vi at det er utstyrsnivået Active Tech som flest vil velge. Da slik som automatisk dimming av lys, blindsonevarsler, Smart Entry og skiltgjenkjenning også med.

Prisen for innstegsmodellen er 316 000 for 5-dørers og 328 000 for stasjonsvognen. For drøyt 40 000 ekstra er man oppe på Active Tech.

– Dette er da priser for 1,8 liters motor. Går man opp på toliters motor blir prisene noe høyere, sier Grønlie.

Nye kunder

Med et friskere utseende på nye Corolla tror salgssjefen man har gode muligheter til å trekke inn kunder i butikken som kanskje ikke har sett så mye mot Toyota tidligere.

– Jeg tror denne vil treffe nye og kanskje litt yngre kunder. Vi snakker jo om en helt ny bil. Bilen har fått et helt ny design, og det er ikke mye man kjenner igjen fra tidligere i nye Corolla.

I det som blir et spennende år for Toyota, er Johan Fredrik Grønli derfor optimistisk med tanke på hvor godt bilen vil selge.

– Toyota satser hardt på Corolla, og jeg både tror og håper dette blir en bil vi kommer til å selge en del av, Folk som har prøvd andre merker kommer nå tilbake, og etterspørselen foran lanseringen har vært stor, avslutter Grønlie.

Tekst og foto || Tore Myrberg, epost: tomy@agderposten.no





Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse