annonse

Setter handling bak slagord

Fra venstre
KLARE TIL Å HJELPE: Linn Kristin Johnsen, Geir Gyberg og Øyvind Torjusen. (Foto: )

RSA Bil i Arendal har «Vi gir deg trygt bilhold» som slagord. Nå følger de opp med «Prisløftet» slik at kundene skal være sikret en god pris på verkstedet.

  • Tekst Og Foto || Tore Myrberg

Du kjenner helt sikkert garantien igjen fra andre bransjer. For ingen liker å betale overpris for varer eller tjenester.

– Vi satte i gang «Prisløftet» i april i år. Dersom kunder som har bil med våre merker har et tilbud fra et annet autorisert verksted som er lavere enn det vi har, så matcher vi prisen på arbeid og deler, forteller Geir Gyberg, som er ettermarkedsansvarlig hos den lokale RSA-forhandleren.

Bra for kunden

Gyberg tenker dette er en effektiv måte å konkurrere mot de frittstående verkstedene, samtidig som han er klar på at det er en fordel for kunden at de bruker et merkeverksted.

– Vi har jo mye spesialutstyr som de frittstående ikke trenger. Og vi ønsker jo å beholde kundene hos oss ved å gi best mulig service og trygt bilhold. Når kunden får samme pris hos et merkeverksted som sitter med fagkompetanse på nettopp deres merke, mener jeg at det er en fordel.

Blant tingene ettermarkedslederen tenker på er oppdateringer de får tilsendt fra sentralt hold, som er forbeholdt merkeverksted.

– Det er jo kun merkeforhandlerne som kan oppdatere software og utføre fabrikkampanjer knyttet mot sikkerhet når bilen først er på verkstedet. Når vi har en bil inne oppdaterer vi alltid motor, girkasser osv. Samtidig skjønner vi at folk ser på prisen, og det er derfor vi har fått på plass «Prisløftet».

Må være reelt

De første kundene har allerede tatt kontakt og fått benytte seg av garantien om laveste pris. Geir Gyberg regner med at det blir langt flere i tiden som kommer, og tar kun ett forbehold.

– Vi understreker at det gjelder skriftlige tilbud fra autoriserte verksted i vårt distrikt. Det nytter ikke å komme med at man har fått en pris på et verksted i Oslo som ikke engang er autorisert. Grensen for nærområde har vi satt ved 100 kilometer, og da når vi jo ganske vidt.

Innføringen av ordningen er samtidig et tydelig signal om at RSA Bil Arendal er trygge på at de er konkurransedyktige.

– Det vil kunne bli noe lavere marginer i noen tilfeller, men vi føler oss trygge på det vi holder på med. Og vi må tilpasse oss markedet, for markedet er kundestyrt.

Har kapasitet

Siden forhandleren på Krøgenes allerede har en stor andel av bilene innen egne merker som verkstedkunder, tror ikke Gyberg at det vil komme en stor strømme av nye ansikter inn i lokalene. Likevel anser han «Prisløftet» som viktig.

– Dette gjør at vi er i forkant for å beholde de vi allerede har. De som tror at et frittstående verksted er billigere, vet nå at vi som merkeforhandler gir samme pris. Det gir en trygghet for kunden. Og kommer det mange flere inn, så har vi god kapasitet med mange dyktige mekanikere som står klare.

Og løftet som er gitt gjelder også de som kommer inn med en bobil hvor chassiset er fra Fiat.

– Fiat er jo desidert størst på bobil, og garantien gjelder jo der også. Det eneste er at man får ikke da andre type rabatter i tillegg om man bruker «Prisløftet». Sånn som de som er medlem av Norsk Bobilforening får jo 10 prosent rabatt hos oss, og da er det den rabatterte prisen her som sammenlignes med den man har fått et annet sted, avslutter Geir Gyberg hos RSA Bil Arendal.

epost: tomy@agderposten.no

annonse