annonse

Mondeo stasjonsvogn som hybrid

BIL MED STIL
BIL MED STIL: Dagfinn Noddeland og Fredrik Sandberg Nilsen viser gjerne fram den nye Ford Mondeo stasjonsvogn hybrid. (Foto: )
: (Foto: )
: (Foto: )
: (Foto: )
: (Foto: )

Kombinasjonen god plass, god kjørekomfort og ikke minst lavt forbruk av drivstoff, gjør Ford Mondeo Hybrid til et spennende alternativ både som familie- og arbeidsbil.

Mondeo stasjonsvogn har lenge vært en populær familiebil, og det er liten grunn til å tro at det vil avta nå som den også er å få som hybrid. Daglig leder Dagfinn Noddeland hos Arendal Auto er da også glad for å ha bilen på plass i butikken.

– Dette er en bil som er fin for dem som både har brukt for bakseter og god bagasjeplass. I tillegg er dette en hybrid stasjonsvogn hvor du kan få tilhengerfeste på bilen. Det er det ikke så ofte du finner, sier Noddeland.

Lavt forbruk

Siden bilen fanger opp bremseenergien og lader opp det resirkulerbare litium-ion-batteriet, får man her en stasjonsvogn med et gjennomsnitts forbruk på 0,44 liter pr. mil. Og bilen hjelper deg med å kjøre energiøkonomisk.

– Den skifter mellom strøm og bensin alt ettersom hvordan du kjører. Den lader batteriet både når du bremser og når du kjører vanlig. Og i tillegg er den utrolig stillegående.

Teknologien har allerede vært å få i Mondeo sedan, også det en populær bil.

– Vi har solgt mange sedan hybrid, men de har mer begrenset bagasjeplass. Nå har vi en god bil også for familiene.

En kjøremaskin

De første utgavene av Ford Mondeo rullet ut på veiene helt tilbake i 1993 og erstattet den gang Sierra. Bilene ble fort populære blant dem som kjører mye i løpet av et år.

– Mondeo har alltid vært en kjøremaskin for dem som kjører langt. Det har nok ikke minst mye å gjøre med at man sitter veldig godt i en Mondeo. Og nå er det hybridutgaven det satses på, sier Noddeland.

For selv om mange har gått over til SUV, er det fortsatt også en god del sjåfører som sverger til stasjonsvogn.

– SUV kan ikke konkurrere med komforten til en stasjonsvogn. Setene er bedre, tyngdepunktet lavere og det er lengre akselavstand. Alt er med å gi topp kjørekomfort.

Nok krefter

Kombinasjonen av en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor og den elektriske motoren, yter til sammen 187 hestekrefter. Til Arendal kommer bilen i utgavene Titanium og Viginale.

– Dette er velutstyrte biler hvor prislappen starter på 463 000 kroner for Titanium Hybrid, også kan du skreddersy den med utstyr.

I denne pakken ligger det inne slik som filskifteassistent og filskiftevarsler, skiltgjenkjenning, antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, føreroppmerksomhetovervåkning og mye mer.

Går man opp til Vignale Hybrid føyes blant annet adaptive LED hovedlys, 18 tommers aluminiumsfelger, aktiv støydemping, skinntrukket dashbord og ryggekamera med på utstyrslisten.

– Der starter prisen på rundt 525 000 kroner, men vi kjører en kampanje med mye utstyr for 500 000 som lanseringstilbud, avslutter Dagfinn Noddeland hos Arendal Auto.

Tekst og foto || Tore Myrberg, epost: tomy@agderposten.no

annonse