annonse

Merker interessen for CR-V som hybrid

MER MILJØVENNLIG
MER MILJØVENNLIG: Når CR-V nå kommer som hybrid, går forbruekt av drivstoff klart ned. (Foto: )
PLASS TIL MYE
PLASS TIL MYE: Det er god plass både til folk og bagasje. (Foto: )
DET MAN TRENGER
DET MAN TRENGER: Inne i cockpit er det oversiktelig, med alt av funksjoner lett tilgjengelig. (Foto: )
RENT DESIGN
RENT DESIGN: Siden CR-V kom med i ny utgave senest i fjor høst, har man beholdt designet. (Foto: )
INGEN TVIL
INGEN TVIL: CR-V er kanskje Hondas viktigste modell, og det forsterkes nok når den ny kommer som hybrid. (Foto: )
STILLE Å KJØRE
STILLE Å KJØRE: Magnar Hovatn trives godt bak rattet på den nye hybridbilen. (Foto: )

I fjor høst kom Honda med en ny versjon av den populære bilen CR-V. Nå løftes interessen ytterligere når den nettopp har ankommet i hybridutgave.

Tekst og foto || Tore Myrberg, epost: tomy@agderposten.no

Hvor populær denne modellen er, har man allerede merket godt hos Mobile Arendal (tidligere Hovatn Bil). For etter at CR-V Hybrid ankom i midten av mars, har det vært mange henvendelser til forhandleren.

– Vi merker interessen for å si det sånn. Bilen har knapt vært kald siden den kom inn, forteller Henning Kristiansen.

Viktig for Honda

Hybridteknologi er ikke nytt for Honda. Men, konseptet de kommer med denne gangen er en nyhet for det japanske merket.

– Motoren på denne er et aggregat, mens driften er elektrisk. Når farten øker, går driften over til å bli mekanisk, sier Magnar Hovatn.

Han er klar på at det er viktig at CR-V nå kommer i hybridutgave.

– CR-V er den viktigste bilen til Honda. Og hybridløsningen gjør at forbruket går ned til det nivået dieselbiler har gått på. Da snakker vi om 0,5-tallet på en stor bil.

Rimeligere som hybrid

For det er en stor og romslig familiebil man snakker om når Honda CR-V Hybrid er på veien. Modellen som kom i fjor høst var med en 1,5 liters turbomotor med 193 hestekrefter. Hybridbilen byr på 182 hk.

– Bilen har god plass, god fremkommelighet og er lettkjørt. Den kommer med varme i ratt, varme i bakseter, headup display og navigasjon på samtlige varianter.

Og for dem som ønsker å kjøre litt mer miljøvennlig, er det en hyggelig nyhet også når man kommer til prisen.

– Hybridutgaven er faktisk 5000 kroner billigere for kunden siden avgiften er lavere. Det gir en inngangspris på 495 000 kroner for hybrid med firehjulstrekk. Men, man får den også som hybrid med forhjulstrekk fra 431 000 kroner, sier Hovatn.

Liker stillheten

Siden det er kort tid siden Honda CR-V kom i ny design, har man ikke lagt vekt på noen utseendemessige endringer når den nå er hybrid. Og det tenker Magnar Hovatn er helt greit.

– Det er jo en veldig flott bil både i utvendig og innvendig design.

Og kjøreopplevelsen er et element i seg selv i den nye Hondaen.

– Det jeg liker veldig godt med hybriden, er det den går så stille. I tillegg er systemet for fremdrift veldig bra. Den er elektrisk hele tiden, men kan kjøre på bensin når det er mer økonomisk, sier Henning Kristiansen.

SENSING holder deg trygg

Moderne biler kommer med moderne sikkerhetsfunksjoner, og Honda CR-V Hybrid er langt framme på dette området. Selv kaller de systemet Honda SENSING.

– Dette er standard på bilene, og innebærer slik som et kollisjonsbegrensende bremsesystem. Det gjør at du først blir varslet dersom systemet oppdager en kommende kollisjon. Så vil bilen bremse om nødvendig, sier Hovatn.

Med adaptiv cruisekontroll sørger bilen selv for å følge resten av trafikken på en sikker måte. Dette fungere helt ned til stillestående.

– Jeg var selv nylig i Oslo med bilen og fikk prøvd systemet, og det var fantastisk. I tillegg kommer slikt som kjørefeltholder, blindsonevarsler og flere andre systemer som hjelper sjåføren, sier Kristiansen.

Stort marked

Hvem er det da som er nærmest å kjøpe den nye Honda CR-V Hybrid hos Mobile Arendal?

– Jeg tenker at det hovedsakelig er de som tidligere har hatt en SUV av denne størrelsen. Og familier med behov for en stor og driftssikker SUV, avslutter Magnar Hovatn hos Mobile Arendal.




Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse

annonse

annonse