annonse

Flere hverdager enn drømmedager

DAGLIGDAGSE GJØREMÅL
DAGLIGDAGSE GJØREMÅL: Børre Zeiffert mener det er viktig at du ikke bare prøvekjører en kort strekning, men bruker bilen som du ville gjort til vanlig. (Foto: )
GREIT MED REGN
GREIT MED REGN: Det er flest hverdager, og en familiebil skal fungere også når det regner. (Foto: )
: (Foto: )

I reklamen ser man lykkelige mennesker kjøre i fantastisk landskap, helt alene på veien og inn i solnedgangen. Slik er ikke hverdagen for folk flest.

  • Tekst Og Foto || Tore Myrberg

Gjennom en ny reklamekampanje går Kia helt andre veien og viser hverdagen med unger som hopper i sølepytter. Det er mye mer realistisk, sier Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen i Arendal.

– Drømmen som selges inn er å kjøre lykkelig inn i solnedgangen. Men, det er ingen som har det sånn. Det er hverdagen som betyr mest for dem som kjøper bil, sier Zeiffert.

Ber folk prøvekjøre mer

På samme måte synes Zeiffert det er rart om man kjøper seg en bil etter en prøvetur på noen kilometer. For det sier lite om bilen i forhold til de egenskapene kundene ønsker.

– Du får ikke et inntrykk av en bil ved å kjøre E18 fram og tilbake til Fevik. Vi insistere på at folk har bilen i ett døgn når de prøvekjører, og at de bruker den slik den skal brukes i hverdagen.

Og det uten å måtte tenke over om bilen blir litt møkkete.

– Vi har folk som kan vaske over bilen. Så det er det minste problemet. Er du på jakt etter en bil du skal bruke når du skal ha materialer opp til hytta, ja så må du prøve den til akkurat det. Eller kanskje sjekke om du får plass til hele fotballaget til ungen for å dra på kamp, sier Zeiffert.

Få en bekreftelse

Kia-selgeren er klar på at dette er den beste måten å få en bekreftes på at man er i ferd med å kjøpe riktig bil.

– Prøver du bilen slik du skal bruke den, er det større sjanse for at du kjøper riktig bil. Slik som en barnefamilien som søker bil god plass. De skal selvsagt fylle bilen med ungene for å teste.

Man skal imidlertid ikke se bort fra at man på denne måten også kan selge «drømmen om solnedgang».

– Om vi skal selge drømmen, så må i det minste kunden få kjenne på drømmen i et døgn for å vite om den er reell.

Demobil for en grunn

Samtidig understreker Børre Zeiffert at det egentlig ikke er noe nytt som presenteres fra Kia sin side.

– Vi har gjort dette lenge. Forskjellen er vel at vi nå forsterker det hele med en landsdekkende kampanje.

Han skjønner likevel at folk nok er litt forsiktig når de låner en demobil.

– Jo da, men likevel må man teste den skikkelig. Det å investere i bil er det neste største man gjør økonomisk. Da må folk teste at det de gjør er riktig, avslutter Børre Zeiffert hos Bertel O. Steen i Arendal.


Klikk for å se kommentarer ()

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på agderposten.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

annonse