MOBIL: Det viktigste du kan gi en venn eller kollega, er tilstedeværelsen din. Og det viktigste du får når du er sammen med noen, er akkurat det: tilstedeværelsen deres, skriver Anna Stina Næss. Foto: NTB

Stressmestring: Gi hjernen plinghvile

Vi blir avbrutt i ett sett. Ifølge forskning skjer det rundt 240 eksterne avbrytelser daglig, og i tillegg avbryter vi oss selv omtrent like mange ganger. Det utgjør nærmere 500 avbrudd hver dag.

Ikke rart vi blir stressa. Mobilen har en stor del av skylda. Et pling her og et pling der, og det tikker inn meldinger til stadighet. Med stor fare for å bli upopulær kommer dagens anbefaling fra meg:

Slå av så mange varslinger du kan på mobilen til enhver tid, men husk å beholde de viktigste på, slik at du ikke risikerer å miste både jobben og partneren.

Det finnes selvfølgelig unntak, som når kona skal føde eller det skjer noe annet viktig i livet, men da kommer du bedre ut av det hvis du kommuniserer behovet. «Beklager, men i dag venter jeg en viktig beskjed, så jeg har varslinger på mobilen. Dersom telefonen ringer, må jeg løpe.» Så enkelt kan det sies. Det tar under ti sekunder å uttale ordene, og de sekundene er nok til å redusere stress.

Vi tror vi er til stede selv om vi får et pling, men kognitivt blir vi dratt mot mobilen. Ifølge bedriftspsykologen Tony Crabbe mister vi 40 prosent kognisjon ved en avbrytelse, og vi klarer ikke fokusere 100 prosent før vi har sjekka hva det gjaldt. Og samtidig mister vi konsentrasjon og tankerekken vi var i, og bruker tid på å koble oss på igjen der vi slapp. Vi blir mindre produktive og mindre tilstedeværende.

Skrekkscenarioet mitt er en familie på fem med et rom fullt av pling. Ingen er til stede i rommet, alle er inne i sitt eget hode og lurer på hvem meldingen er fra. Jeg blir stressa bare ved tanken. Varslingene trigger i tillegg amygdala – hjernens faresenter. Hvis plingvarslingene alltid er på og det tikker inn meldinger i ett sett, er det kanskje ikke så rart at hodet går i kok. Er vi slitne i utgangspunktet, blir effekten forsterka. Vi kan bli reaktive, irritable og lite hyggelige å være rundt.

Hjernen er en muskel og trenger hvile akkurat som resten av kroppen når vi har jobba hardt, så vær obs på plinghvile for hjernen – det kan gjøre underverker.

Snakk med kollegaer, venner og familie om dette. Kanskje dere i fellesskap skal forsøke å redusere varslingene? Kanskje etablere én plattform dere er tilgjengelige på, slik at ikke kontakten foregår via alle meldingstjenester? Kanskje du til og med kan slå helt av noen varslinger?

Konkret forslag: iPhone har nødoverstyring. Hva med å legge inn de viktigste kontaktene: nærmeste familie, sjefen og oppdragsgivere per nå? Og slå av varslinger på resten av kontaktlista når du skal konsentrere deg? Uansett bør du slå av varslinger når du trenger å fokusere. På den måten er det du som bestemmer over mobilen, ikke omvendt.

Undersøkelser viser at vi liker folk dårligere dersom de sitter med telefonen mens vi snakker med dem. Dette kan du teste ut neste gang du er sammen med en venn eller kollega som stadig kikker på telefonen mens du snakker med dem. For du gjør jo selvsagt ikke sånn. Ikke jeg heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

ANNA STINA NÆSS

Født i 1974, bodd ni steder i Norge og to utland.

Bosatt i Risør, mor til to ungdommer.

Er som første sørlending snart sertifisert instruktør i Getting Things Done metodikken (GTD).

Metodikken skal hjelpe arbeidere med å få mindre stress og samtidig øke produktiviteten.

Har en blandet utdannings- og jobb-bakgrunn, med lang erfaring som kunstner og prosjektleder.

Driver enkeltmannsforetaket Kultnaess (etab. i 2018).

Elsker nerdekunnskap og er en hybrid av en akademiker og praktiker.

Vil gjennom artikler formidle tips knyttet til personlig produktivitet som kanskje din sjef, barn, partner eller nabo kan ha nytte av.

Det viktigste du kan gi en venn eller kollega, er tilstedeværelsen din. Og det viktigste du får når du er sammen med noen, er akkurat det: tilstedeværelsen deres.

Er du klar for å prøve dette? Kanskje det funker? Hva om du klarer å få mer gjort og bli bedre likt og mindre reaktiv i en og samme slengen?

Vinn-vinn, spør du meg. Med mindre du gikk glipp av en viktig melding, da.

PS. Ifølge barna har jeg fortsatt litt å jobbe med. Jeg får høre det når mobilen er fremme mens vi er sammen. Men jeg lover én ting: Jeg jobber med saken. Så vidunderlig og samtidig smertefullt det er å ha ærlige barn rundt seg.