Akkurat nå er landsdelen vår midt i sentrum av store realfagssatsinger i arbeidslivet. Nasjonalt kompetansesenter for havvind er i etableringsfasen i Kristiansand, Morrow Batteries er allerede etablert i Arendal med en høyteknologisk forskningsavdeling plassert i regionens teknologiske kompetansesentrum som er Universitetet i Agders campus i Grimstad. Her finnes også Mechatronics Innovation Lab (MIL), og Centre for Artificial Intelligence (CAIR) – sterke kompetansemiljøer med nasjonal gjennomslagskraft. Satsingene må ikke strupes av kompetansemangel!

Norsk næringsliv har gjennom mange år etterlyst flere arbeidstakere med realfags- og teknologibakgrunn. NHOs siste Kompetansebarometer viser at 2 av 3 NHO-bedrifter har et udekket kompetansebehov, og mangelen på blant annet ingeniører og IKT-kompetanse er stor. En rapport fra Oslo Economics, gjort på oppdrag av LO og NHO vinteren 2022, viser at realistkompetanse vil bli en flaskehals på veien mot grønne industrisatsinger knyttet til havvind, batteriteknologi og produksjon, hydrogen, smarte energisystemer, bærekraftig transport og bygg og anlegg.

Elevene Miriam Garcia de Presno og Marie Bie Johansson hjelper barn med seriekobling av poteter og frukt på forskningstorvet. Foto: Arendal vgs.

Da er det gledelig å se en økende interesse for realfag i Arendal. Arendal videregående skole har i 2023 stor rekruttering til Forskerlinja og realfag. Her fokuserer vi fra start på utforskende arbeidsmetoder i realfagene – og selvfølgelig også forskning. Elevenes utforskertrang stimuleres gjennom praktiske og teoretiske utfordringer.

Det er likevel bekymringsverdig at stadig færre unge i Norge velger realfag på videregående skole. Statistikk fra Utdanningsdirektoratet viser at 13 prosent av elevene i studieforberedende programmer velger å fordype seg i matematikk for realfag, mens 7 prosent fordyper seg i fysikk. Det er ikke tilstrekkelig for å fylle plassene i de realfaglige utdanningene ved universiteter og høgskoler.

Vi trenger flere med realfagskompetanse fremover, og det at vi kan garantere arbeidsplasser i fremtiden til de med denne kompetansen må vi bli flinkere til å kommunisere. Derfor går første utfordring til næringsliv og kompetansemiljøer på Sørlandet. Vis dere fram og synliggjør mulighetene som ligger hos dere!

3D-print av deler til vannhjul. Foto: Arendal vgs.

Realfag gir unike muligheter. Som realfagslærer på videregående skole vet jeg at det er noen ting som kan trigge interessen for realfagene. Vi må fjerne frykten for matematikk og realfag i ung alder og vise fram alt det morsomme disse fagene byr på. Vi må også vise dagens unge alle muligheter de vil få i voksen alder når de velger realfag på videregående. Dette gjør vi på forskerlinja, men det må også dryppe nedover i grunnskolen.

Forrige uke var det forskningstorg på Torvet i Arendal, hvor Tekna var til stede med elevene fra forskerlinja på Arendal videregående skole. På forskningstorget fikk elevene vise fram hvordan de jobber med realfag. De hadde med seg en egenprodusert rentbrennende ovn der besøkende barn kunne steke marshmallows. Ovnen har elevene produsert som en del av et prosjekt innen bærekraft og utvikling av rentbrennende kokemuligheter i u-land.

Besøkende barn fikk også lage sine egne frukt- og potetbatterier, og de fikk studere hvordan de kunne lage elektrisitet ved hjelp av et vannhjul – selvfølgelig produsert av elevene.

Andre utfordring går herved til de unge. Velg realfag! Ta sjansen på å bli god og interessert i fagene som definitivt gir deg de kuleste mulighetene i fremtiden.

Tekna er en ivrig støttespiller til Vitensenteret i Arendal, og gjennom godt samarbeid har vi sammen bidratt til mye realfagssatsing i løpet av de siste årene. I fjor laget vi sommerklubb for barn i kommunen, og nå starter det opp en ny kodeklubb for barn og unge.

Vitensenteret er en katalysator for å spre gledene med realfag, og nå står et nytt senter i Kristiansand på trappene. Jeg tør påstå at det er få barn som forlater Vitensenteret uten å bli inspirert, glad og litt smartere. Tredje utfordring går derfor til foreldre og besteforeldre. La barna oppleve realfagsglede fra de er små, ta de med på Vitensenteret – de kommer til å elske det.

Felles innsats for felles fremtid Det er viktig å synliggjøre alle mulighetene som ligger i realfagene for at vi skal komme i mål med det grønne skiftet. Her kan vi alle bidra, enten som en del av næringslivet, nærmiljøet eller som foresatte. Skal vi løse globale utfordringer må vi starte lokalt. Fremtidens lyse hoder bor allerede hjemme hos oss, og de går allerede på våre skoler. La oss jobbe sammen om å skape større realfagsglede og samtidig gjøre en innsats for en bærekraftig fremtid. Tar du utfordringen?

Elev Junifer Baggethun bygger generator slik at vannhjulet kan generere strøm. Foto: Arendal vgs
Skrevet av Anne Berit Bjønnum, faglærer på forskerlinja Arendal vgs og leder av Tekna Realfagslærerne Foto: Arendal vgs