IKKE SÅ LURT: Sørg for en god frokost i hjem-området ditt, rydd kjøkkenet før du går derfra, og ta med deg godt med drikke til jobb-området ditt, anbefaler Anna Stina Næss. Ikke som fyren på bildet, som har hjemmekontor på spisebordet. Foto: Thomas Brun/NTB

Hold hjemmekontoret og middagsbordet atskilt

Plutselig hadde vi skole hjemme, jobb hjemme og hjemme hjemme. Nå runder vi snart året med hjemmekontor. Starten var kaotisk og vanskelig, vi fomla med å logge oss på, finne lyd og bilde, forvirra over Zoom og Teams. Jeg satt selv og svetta over at jeg ikke fikk til lyd og bytta febrilsk både øreplugger og lydinnstillinger med høy puls. Men plutselig var startproblemene over.

ANNA STINA NÆSS

• Bosatt i Risør, født 1974.

• Mor til to ungdommer.

• Har en godt og blandet utdannings- og jobb-bakgrunn, med erfaring som kunstner, prosjektleder og ledelse.

• Elsker nerdekunnskap og er en hybrid av en akademiker og praktiker.

• Som fast spaltist formidler hun tips knyttet til personlig produktivitet og stressmestring som kanskje din sjef, sønn, partner eller nabo kan ha nytte av.

• Driver enkeltpersonforetaket Kultnaess og er sertifisert GTD instruktør i ProduktivNorge AS

Så hvordan går det med oss her hjemme? Nå har vi for det meste gode rutiner og riktig verktøy på plass. Men lugger det litt innimellom likevel? Jeg deler med glede noen få-ting-gjort-tips som har letta hjemmekontorjobbingen for egen del.

Å gå og tråkke i kontorarbeid i god kombinasjon med klesbretting og middagsrester er ikke å anbefale. Etter en lengre periode med å rydde fram stuebordet for hvert middagsmåltid tok jeg hintet: Jeg gikk i gang med å innrede hjemmekontor. 4 kvadratmeter med hensiktsmessig innredning gir meg armlengdes avstand til alt jeg trenger, og jeg kan lukke døra.

Har du ikke et avgrenset område, er min første anbefaling å lage det. Kan du ikke innrede et eget rom? Bruk fantasien, bokhyller og kanskje skjermbrett? Anbefaling to: Gjør det innbydende og hyggelig der, slik at du gleder deg til å innta plassen.

Dine daglige rutiner bør ha et klart skille mellom jobb og hjem. Sørg for en god frokost i hjem-området ditt, rydd kjøkkenet før du går derfra, og ta med deg godt med drikke til jobb-området ditt. Vi har lært mye det siste året, og friheten til å stå opp fem minutter før første møte er byttet ut med vonde kropper etter fantasifulle sitte- og liggestillinger på hjemmekontoret. Etter dagevis på kontorstolen, med litt for lange arbeidsøkter, har jeg lært the hard way, så nå står en balansepute og ergonomisk ryggpute på ønskelista og kortere arbeidsøkter er innført.

Del 1 hjemmekontor med pysj og PC i seng, bør endres til del 2 med hjemmekontor: Stå opp med god tid til morgenrutiner og kle deg i jobbklær før du inntar jobbplassen.

Rikelig med drikke sikrer at du må bevege deg for et dobesøk i ny og ne. Det gir korte naturlige bevegelsesrutiner som er viktige. Og mens du beveger deg rundt, ser du masse uferdige ting i heimen. Støy kaller jeg det. Dersom det vil ta to minutter eller mindre å gjøre noe med støyen du ser – rydde, kast, eller legge ting der de skal ligge – gjør du det. Alle tominutterne du får gjort mens du er i bevegelse, sparer deg for en større jobb senere, og støy i hodet, for plutselig kan småtingene ha vokst til et uoverkommelig berg. Jeg snakker av erfaring. Med så mye sitting er rygg og kropp fort i forfall, så de små tominuttersbevegelsene i hverdagen er viktige, for ikke å snakke om de mentale seierne de gir.

Legg inn minst én fast tur midt på dagen, gjerne i forbindelse med lunsj, men er behovet der innimellom, skal du gi deg selv lov til å sprette opp. Det er en god investering i produktiviteten din uansett om det bare dreier seg om fem minutter rundt kvartalet. Det er viktig at det ene digitale møtet ikke avløser det andre, for hjernen trenger tid til å fordøye forrige møte og forberede seg på neste. Når du gir hjernen slike pauser, gir det rom for å bearbeide det du jobber med. Kanskje dukker det plutselig opp en løsning på et stort problem? Uansett blir du mer produktiv når du faktisk jobber. Jeg garanterer det.

Vi trenger også øyeblikkene hvor vi bare drømmer oss bort, nå mer enn noen gang. Se ut vinduet, gå utenfor og trekk pusten, se på trærne, dyreliv og annet liv du måtte komme over. Kanskje du skal finne deg et tre å klemme på. Vi trenger litt galskap også, siden vi er så hjemmestengt og mye alene for tiden.

God ny jobbuke i heimen, om det er på enden av stuebordet, bak et skjermbrett eller i eget hjemmekontorlokale. Men først ønsker jeg deg god helg i heimen.