ENDRE VANER: Start med de bittesmå, skriver Anna Stina Næss. Foto: Tor-Arne Nøstdal

Få ting gjort med Anna Stina: Hvordan varer nyttårsforsetter?

Så hvordan kan jeg få dem til å funke i år? Det siste året har jeg lest litt om vaneendring.

Nytt år og nye forsetter. De varte ikke så lenge de nyttårsforsettene i fra i fjor. Det eneste året jeg klarte å holde nyttårsforsettene var det året jeg bestemte meg for å ikke ha noen forsetter. Men så er det jo sånn, vi har gjerne en ting eller to i livet vi ønsker å endre på, og da er jo nyttår den tiden på året vi blir så påminna om det at vi setter i gang, med friskt mot hvert år.

ANNA STINA NÆSS

Født i 1974, bodd ni steder i Norge og to utland.

• Bosatt i Risør, mor til to ungdommer.

• Er som første sørlending snart sertifisert instruktør i Getting Things Done metodikken (GTD).

• Metodikken skal hjelpe arbeidere med å få mindre stress og samtidig øke produktiviteten.

• Har en blandet utdannings- og jobb-bakgrunn, med lang erfaring som kunstner og prosjektleder.

• Driver enkeltmannsforetaket Kultnaess (etab. i 2018).

• Elsker nerdekunnskap og er en hybrid av en akademiker og praktiker.

• Vil gjennom artikler formidle tips knyttet til personlig produktivitet som kanskje din sjef, barn, partner eller nabo kan ha nytte av.

Så hvordan kan jeg få dem til å funke i år?

Det siste året har jeg lest litt om vaneendring. Når jeg jobber med GTD så innebærer det også at en del vaner må endres for å få dette til å fungere. I perioder kan jeg være kjempemotivert, mens i andre perioder ramler jeg lett av. Da er det viktig å ha faktorer som fanger meg opp, slik at jeg lett kommer meg på igjen. Og siden jeg liker å lære nye ting, og ser på motivasjon og vane-endring som en del av pakka, har jeg med stor glede lest meg opp på temaet.

BJ Fogg, grunnleggeren av adferds design-labben på Stanford har skrevet boka Tiny Habits, the small changes that changes everything. Her beskriver han noe av forskningen sin på vaneendringer. Her er det mye gøy å formidle, men i dag vil jeg fortelle om det han beskriver som anatomien til de små vanene. Ifølge Fogg består de av tre deler.

Les også
Få ting gjort med Anna Stina: Ikke «anta» at tøyet er lagt til vask

Det første er ankerøyeblikket. Et ankerøyeblikk er en vane som allerede er innarbeidet hos alle, og du tar det øyeblikket og innarbeider en ny vane umiddelbart i etterkant. Vanen du allerede gjør minner deg på den nye vanen. For eksempel så pusser du tennene. Det du gjør umiddelbart etter tannpussen ankerøyeblikket, er den nye mikrovanen som er andre element i anatomien.

Les også
Stressmestring: Gi hjernen plinghvile

Den nye mikrovanen. Den pittelille nye vanen, som du ønsker å gjennomføre rett etter ankerøyeblikket. Her snakker han for eksempel å ta tanntråd etter tannpussen. Men ikke alle tennene. Du skal starte med å ta tanntråd på en tann etter tannpussen. Kun en tann og det er viktig for del tre.

Les også
Vi skal ikke bare rekke dobbelt så mye, vi skal kose oss dobbelt også

Det tredje delen av anatomiens vane er akutt feiring. Du skal feire akutt og høyt og tydelig når den lille nye vanen er gjennomført. Dette for å skape gledesrus. Det er ingen hemmelighet at hvis vi føler oss bra med noe er det lettere å gjøre. Derfor feire etter hver gang. En tann som har fått gjennomgå tanntråd gir deg hurra meg rundt. Dersom du skulle bli frista til å tanntrede tann nummer to så feirer du hinsides og ekstatisk. Tre ganger tre hurra for tann nummer to. Og sånn går dagene. Mye feiring for liten vane.

Dette beskriver han som anatomien til vaneendringene. Skap disse vilkårene og du kan få til det meste.

BJ Fogg skriver om egne vaneendringer. Når han forska på vaneendring, forska han på seg selv. Han fant ut en ting han gjorde hele tiden og slang på en aktivitet. Han bestemte seg for å ta en push-up etter hver gang han hadde tissa. I løpet av et halvt år var kroppen hans totalt forvandla. Da jeg gjorde samme forsøk, fikk jeg senebetennelse i begge armene etter halvannen dag. Så den vanen gikk rett i dass med andre ord.

Jeg må seriøst finne en ny mikrovane å innarbeide etter noe jeg gjør daglig. I mellomtiden har jeg og lært at lita vane kan velte stort lass.

Så ønsker du en stor endring, start smått, start med pittelite. Jeg håper du finner din mikrohandling du kan gjennomføre sammen med en vane du allerede gjør, og at du feirer hinsides hver gang du gjør det. Da blir hjernen glad, og når hjernen er glad er allting godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Godt nytt vaneår til alle sammen.