Slik kan teknikken oppsummeres.

Slik kan barna få gode ryddevaner

Tenk å skape gode ryddevaner for barna tidlig, som de kan ha med seg resten av livet! Det hadde vært noe.

Det var disse overfylte barnerommene, da, med legoklosser som setter seg i hælen som en spiker. Og ikke bare barnerommene, men badet, stua og til og med kjøkkenet er fullt av badeender og diverse badedingser som hører til baderitualet. En kvist funnet på Rauland, en sjampo som lukter overparfymert jordbæråker, et halvt dusin sprettballer og en ninjakriger.

Overdådig liv under sofaen

I denne perioden av livet er det som om man kronisk jager på alt smått og stort av leker, leker som snakker tilbake til deg når du kommer borti dem. I perioder lurte jeg på om de til og med fulgte meg med blikket uansett hvor jeg snudde meg, pluss at kosedyr og klinkekuler ble ferska i å leve et overdådig rikt liv under sofaen, sammen med tacorestene og alle hybelkaninene. Jo da, jeg har vært der.

Nå er den perioden på hell i min heim, og vi er allerede på full fart inn i en ny tilværelse. Det å entre ungdomsrommene nå er som å ta seg en tur på IKEA. Jeg kommer alltid ut med en hel masse ting jeg ikke trodde jeg skulle få med meg derfra.

Jeg skulle så gjerne ønske jeg hadde skjønt at jeg kunne snikinnført GTD hos barna før de fikk altfor mange egne meninger om temaet. Derfor deler jeg mitt tips til husstander det ennå er håp for.

Hva du trenger

Jeg har tidligere beskrevet de fem stegene i GTD: samle, behandle, organisere, revidere og utføre. Dette er voksenversjonen, men prinsippene fungerer like godt på barna i en lettere utgave. Vi forenkler versjonen slik at barna skal kunne bruke metodikken i sin virkelighet.

Det å entre ungdomsrommene nå, er som å ta seg en tur på IKEA. Jeg kommer alltid ut med en hel masse ting jeg ikke trodde jeg skulle få med meg derfra, skriver Anna Stina Næss. Illustrasjonsfoto. Foto: Gorm Kallestad/NTB

For å starte ryddeøkten trenger du dette: En litt stor innboks, en søppelsekk, en gi bort/selge sekk eller eske, skuffer med navnelapper på, der tingene skal plasseres, et stykk ryddeklart barn og et ryddeflytark (se illustrasjon).

Ryddeflytarket lærer barnet å se alternativene for hvor tingene skal organiseres etter at de har tatt en beslutning om hva de skal gjøre med tingene.

Samle i innboksen

Første steg er å samle alle løse ting i innboksen. Her kan hyppighet variere, prøv deg litt fram. En variant kan være at barnet samler gjennom hele uka, men på lørdagen skal innboksen tømmes.

Les også
Hun er ansatt som ny kultursjef

Vi begynner med at alt smått, stort, sokker, blader, superhelter og Lego Friends ligger strødd når poden starter. For at det skal gå litt lettere enn en vanlig kjedelig samlerunde kan litt Tiny Habits-metodikk drysses over. Det kan arte seg omtrent slik:

For hver ting poden plukker opp, rop hurra! Eller sett på favorittsangen og be ham eller henne om å rocke litt ekstra for hver ting som «lander» i innboksen. Eller for all del, rock sammen.

Hva er det?

Når boksen er full, går du i gang med å behandle og organisere. Barnet tar da opp én og én ting og spør høyt: Hva er det? Når svaret foreligger, kan han eller hun spørre seg selv høyt og tydelig igjen:

Kommer jeg til å bruke det mer? Og her er det to svar: ja eller nei.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvis svaret er ja, er det to steder å organisere det. Ja 1: Det legges på riktig plass på rommet. Ja 2: Det legges i skittentøykurven.

Også her kan du drysse litt Tiny Habits over prosessen med klapping for hver ting som legges på rett plass. Det må skje umiddelbart etterpå for å få full effekt.

Er svaret nei, er det tre alternativer.

Nei 1: Det skal kastes – i riktig søppelkasse. Nei 2: Det kan gis bort (eller selges brukt). Nei 3: Det skal i minneesken.

Minneesken

Minneesken. Jeg kunne ikke skrevet denne artikkelen uten å ha med den. Barna mine er opptatt av tingenes historie, og spesielt dattera mi skulle gjerne beholdt hele barndommen sin i et helt stort minnehus. Men med lirking og knirking har hun også forstått at vi ikke har et helt ekstra rom til alle hennes minner, så da er kompromisset å legge noen ting i minneesken. Dette blir en barnevariant av ruge på/en gang kanskje. Nå kan hun en gang kanskje kan ta det i bruk igjen, dersom hun ønsker det. Resten kan gis bort så andre kan ha glede av det og få gode minner slik hun har hatt.

Les også
Her avslører jeg min mest geniale liste

Feiringen er viktig for at barna skal ha en positiv opplevelse med det hele. Det var jo sånn vi lærte å gå. Hele familien klappa og heia full av begeistring når lillejenta tok sine første steg. Det var så gode opplevelser for henne at det var storveies å gjenta suksessen. Sånn sett skulle vi kanskje fortsatt å klappe hver gang ungdommen kom gående hjem fra vennebesøk, pianotimen, eller fotballtreningen for egne føtter, så kanskje antall hentinger opp gjennom årene hadde blitt kraftig redusert?

Stolte og glade

Speedy automatisering av ny ryddevane kan altså skje med mye hurra. Og når det er sagt: Få poden eller lillejenta til å feire seg selv. Da går det enda fortere. Når de tillater seg å bli stolte og glade på egne vegne, gir det mestring og gladfølelse i hjernen. Hjernen vil ha mer, og sannsynligheten for at denne aktiviteten går på autopilot i løpet av kort tid, er overhengende.

Og med den påminnelsen til meg selv legger jeg inn på ærendslista at jeg skal kjøpe tre store innbokser til heimen – én til hver av oss – for deretter å ta rommene etter tur. Ja, mitt også, jeg må bare innrømme det. Det eneste jeg lurer på, er om jeg finner stor nok kasse.

God helg, folkens, med eller uten ryddeplaner.

PS: Om du ønsker å gå all in, finnes det en GTD-bok for tenåringer på engelsk. Getting Things Done for Teens er helt genial om du ønsker et dypdykk på papir eller med lyd.

Artikkelen er inspirert av Morten Røvik sin artikkel fra 2012, der han skrev om gode ryddevaner for barn.

SPALTIST: Anna Stina Næss. Foto: Privat
ANNA STINA NÆSS

Bosatt i Risør, mor til to ungdommer.

Har en godt og blandet utdanning og jobb-bakgrunn innen kunst, prosjektledelse og ledelse.

Som fast spaltist formidler hun tips knyttet til personlig produktivitet, stressmestring og vaneendring.

Driver enkeltpersonforetaket Kultnaess, er sertifisert GTD-Instruktør (Get Things Done) i produktivNorge AS og sertifisert Tiny Habits Coach.

Getting Things Done (GTD) er en metodikk for personlig produktivitet.

Tiny Habits er en metodikk for å legge til nye vaner.