I SKOGEN: Elevene storkoste seg ute på jakttur. Foto: Nesheim skole

Denne artikkelen er innsendt av Nesheim skole:

På Nesheim skole har det etter hvert blitt en tradisjon at hver klasse har en dag på jakt i løpet av høsten.

Nylig var det 6. klasse sin tur, og en del av foreldrene stilte som jegere. Elevene ble fordelt i smågrupper på tre–fire elever per skytter.

GRILL: Julian og Theodor griller rådyrhjerte. Foto: Nesheim skole

På posten ute i terrenget har elevene lært seg å sitte musestille og høre på losen og følge hundens bevegelser i terrenget via GPS. Her pakker de seg inn for å holde varmen og har gjerne en kakaokopp mellom hendene.

PÅ POST: Simon venter på dyr. Foto: Nesheim skole

I år felte vi ett dyr og var godt fornøyd med det. Det var første dyr som ble felt for hunden, og både hund og hundeeier var strålende fornøyd.

Etter jakta samlet både store og små rundt bålet. En far dro ut av rådyret og viste de ulike organene i magen. Dette var kjent stoff for flere, men noen stiftet også sitt første bekjentskap med «innvoller-live» Et par gutter ville gjerne teste sine evner som kokk, og serverte nygrillet rådyrhjerte som «biffbiter». Flere mente at rådyrhjerte var for gourmetmat å regne.

FORNØYD: Alex Matheo med dagens fangst. Foto: Nesheim skole

Som lærer er det en gave å ha foreldre som engasjerer seg på dette viset. Dette er ikke en eksklusiv engangshendelse, men føyer seg inn i rekken av foreldrenes mange positive tiltak for skolen og elevene. Min påstand er at opplevelsene og samholdet som skapes i slike situasjoner tas med inn i klasserommet og letter læringssituasjonen og bidrar til «god stemning»

Mange takk for turen.

Det skriver innsender Jan Erik Torp.