Agderposten og andre aviser øker: – Vi tar nye digitale skritt

Nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at stadig flere kjøper digitalt abonnement hos avisene. Agderposten vokser siden forrige måling.

– Tre av fire aviser kan vise til opplagsvekst. Det er det digitale som driver veksten, og det digitale veier opp for nedgangen på papir. Det er gledelig at totalopplaget vokser, det viser at folk er villige til å betale for norsk redaksjonelt innhold, sier administrerende direktør Randi Øgrøy i MBL i en pressemelding tirsdag.

Det totale opplaget for norske aviser går fram med 2,5 prosent fra første til andre halvår i 2019, til 2,35 millioner abonnenter. Rene digitalabonnementer øker med 12 prosent til 985.000, eller altså 42 prosent av alle abonnement.

Rene papirabonnementer går ned og tilsvarer omtrent 8,5 prosent av det totale opplaget.

Blandet utvikling i Agderposten

Administrerende direktør og sjefredaktør Øyvind Klausen forteller at abonnementsutviklingen i Agderposten var litt blandet for andre halvår 2019. Antallet digitale abonnenter vokser med 2,4 prosent, men den totale nedgangen er likevel på 2,8 prosent.

– Det er vi ikke fornøyd med, uttaler Klausen.

– Samtidig har vi i høst hatt en meget bra utvikling på digitale abonnenter, der veksten kom i november og desember – og gledelig nok har fortsatt inn i starten av 2020, fortsetter han.

Se opplagstall for alle aviser i Agder i tabell under.

FORNØYD: Øyvind Klausen, administrerende direktør og sjefredaktør i Agderposten, er fornøyd med Agderpostens totale leseroppgang. Foto: Ulla Gry H. Johannessen

Når det gjelder lesertallene har det vært en sterk digital leservekst. Agderposten leses nå daglig av 34.000 personer digitalt. Her kan man ikke sammenligne direkte med tidligere periode da målemetoden er endret.

– Men veksten er uansett meget høy. Mobil lesing har den desidert sterkeste veksten med mer enn dobling i antall mobillesere sammenlignet med forrige periode, opplyser Klausen.

Papiravisens lesertall holder seg også høyt med kun 400 færre lesere enn ved forrige måling. Dette utgjør 1,2 prosent mindre enn ved sist måling.

– Det er vi fornøyd med, understreker Agderpostens adminsterende direktør.

Samlet sett når Agderposten nå 54.000 lesere daglig i alle kanaler, som er en stor vekst siden forrige måling.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi tar nye digitale skritt og papiravisen står sterkt. Det er gledelig at stadig flere søker Agderposten for lokal informasjon, noe vi jobber hardt for hver eneste dag, avslutter Klausen.

Opplag for aviser i Agder andre halvår 2019 (Periode: 1. juli - 31. desember 2019)
AvisNetto totalt andre halvår 2019 (20/1)Netto totalt første halvår 2019 (19/2)Endring netto opplag 19/2 – 20/1Papir total andre halvår 2019 (20/1)Endring papir totalt 19/2 – 20/1Digital total andre halvår 2019 (20/1)Endring digitalt totalt 19/2 – 20/1
Agderposten 19 282 19 840 (558) 14 560 (751) 18 600 (547)
Arendals Tidende 1 340 1 242 98 1 064 75 276 23
Aust Agder Blad 3 698 3 621 77 2 547 (33) 3 621 72
Birkenesavisa 1 042 1 087 (45) 1 010 (57) 1 002 (53)
Frolendingen 1 450 1 365 85 1 450 85
Grimstad Adressetidende 6 280 6 306 (26) 5 097 (153) 6 194 (25)
Lillesands-Posten 4 395 4 468 (73) 3 388 (111) 4 309 (55)
Setesdølen 3 987 3 985 2 3 770 (157) 217 159
Tvedestrandsposten 5 025 4 580 445 3 202 172 4 955 431
Agder (Flekkefjords Tidende) 7 225 7 026 199 6 321 (89) 7 102 187
Fædrelandsvennen 37 344 37 344 20 943 (700) 36 950 (2)
Lindesnes 6 576 6 374 202 4 108 (179) 6 525 208
Lister 6 152 6 042 110 3 828 (215) 6 074 110
Lyngdals Avis 1 540 1 391 149 1 111 (56) 1 472 135
Søgne og Songdalen Budstikke 2 055 2 333 (278) 1 983 (249) 2 044 (249)
Vennesla Tidende 4 311 3 820 491 3 104 233 4 240 495

VG størst

VG, medregnet papiravis og VG+, er Norges største etter opplag tett fulgt av Aftenposten, med henholdsvis 265.000 og 248.000. Dagbladet har totalt 104.000 abonnenter og følges av Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad.

VG er også størst i antallet totale lesere med over 1,9 millioner daglige brukere, hvorav 1,8 millioner er digitale.

Nettavisen Pluss har den største prosentvise veksten med hele 57,5 prosent til 15.321. Blant papiravisene har Finansavisen og Nationen størst leservekst med henholdsvis 8.100 og 4.500 flere lesere.

Med 337.000 lesere er Aftenposten den papiravisen flest leser daglig.

DIGITAL ØKNING: Stadig flere velger seg rene digitale abonnement framfor papiraviser. Foto: NTB Scanpix

Lokal vekst

Lokale aviser vokser med nesten 2 prosent. Tomas Bruvik, generalsekretær i Landslaget for Lokalaviser (LLA), er godt fornøyd med tallene.

– I en vanskelig tid er det gledelig og imponerende at to tredeler av LLAs lokalaviser øker opplaget, sier han i en pressemelding.

– Det er avgjørende for landet å ha lokalaviser som tar samfunnsansvar og som bidrar med livsviktig informasjon til innbyggerne. Det ser vi særlig i korona-tidene.

Nedgang for magasinene

Totalopplaget for norske magasiner var 1,4 millioner i 2019, en nedgang på 4,8 prosent fra 2018.

– Det er bekymringsfullt at nedgangen for magasinene fortsetter, selv om den er noe lavere enn den har vært de siste årene, sier Øgrey i MBL.

Hjemmet er Norges største magasin med et opplag på 127.000. Se og Hørs tirsdagsutgave (95.000) og Familien følger nærmest (71.000).