BLIR DET DENNE? Volkswagen ID.3 kommer til Norge i løpet av sommeren. Importøren har troen på at den bare trenger et halvt år på å bli den mest registrerte nye personbilen i 2020. FOTO: MATTHIAS RIETSCHEL / X03720

Tesla, Skoda eller VW? Dette blir elbil-vinnerne i 2020

I 2020 vil elbiler stå for mer enn halvparten av nybilsalget. Men hvilken modell blir mest populær? To-tre biler peker seg ut.

Aktørene i bilbransjen tror elbilene vil stå for mer enn halvparten av personbilsalget i Norge i 2020, for aller første gang. Elbilene har utgjort halvparten i enkelte måneder tidligere, men aldri gjennom et helt år. I 2019 var elbilandelen 43 prosent, tidenes høyeste, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

En viktig årsak til den forventede elbilveksten er lanseringer av en rekke nye modeller i 2020 – fra små og billige elbiler til fullverdige familiebiler. For bilprodusentene vil det være svært viktig å få elbilene ut på markedet, ettersom nye CO2-utslippskrav fra EU slår inn i 2020. Klarer ikke bilprodusentene å holde seg innenfor EU-målene, kan bøtene bli enorme.

For en bilprodusent som Tesla er dette selvsagt ikke noe problem, da de kun selger elbiler. Og på spørsmål om hva de forventer av det norske bilmarkedet i 2020, svarer kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland med den roen som bare en leverandør uten overhengende fare for milliardbøter kan tillate seg.

– I 2020 fortsetter vi med det vi alltid har gjort, nemlig å spre kunnskap om fordelene ved å velge en elektrisk bil, og å sørge for at kundene våre er fornøyde. Gjetting og øvrig spåmannsvirksomhet overlater vi til andre.

KANSKJE: I utgangspunktet har det vært planen at Tesla Model Y skal ut tidlig i 2021, men rykter skal ha det til at den kan komme i 2020. FOTO: Produsenten

Tror på egen modell

I 2019 ble Volkswagen så vidt det største bilmerket i Norge. Med 18.949 registrerte nybiler var de 151 biler foran Tesla. Det gjør at det tyske bilmerket kan feire ti år på toppen av registreringsstatistikken. Denne stillingen har de planer om å beholde i 2020, forteller kommunikasjonssjef Anita Svanes.

– Vi har alltid med oss ambisjonen om å bli nummer én. 2020 blir et særdeles spennende år for oss.

Selskapet tror på en elbilandel på 62 prosent i et personbilmarked på 150.000 biler. På spørsmål om hvilken bilmodell hun tror vil toppe listene ved utgangen av 2020, trekker Svanes fram en elbil som skal lanseres til sommeren.

– Det håper vi at Volkswagen ID. 3 gjør.

I 2019 var det en nykommer som ble den desidert mest populære bilen i Norge, Tesla Model 3. Den solgte i 15.683 eksemplarer, mer enn 5000 biler foran nummer to, som var Volkswagen Golf.

Svanes sier Volkswagen sikter mot totalt 25.000 biler i 2020, med andre ord vel 6000 flere biler enn i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tesla eller Volkswagen

Toyota ble det tredje største merket i 2019, uten noen elbiler, og det heller ikke i år er det ventet noen helelektriske modeller fra den japanske produsenten.

Espen Olsen, kommunikasjonssjef hos den norske Toyota-importøren, tror bilmarkedet blir noe større enn estimatene til Volkswagen. 157.500 er hans totaltall, men med en noe mindre elbilandel på 55 prosent.

Olsen tror det enten er Tesla Model 3 eller Volkswagen ID. 3 som vil bli den mest populære personbilen.

I FJOR: Tesla Model 3 ble den desiderte vinnereni 2019. I år får den konkurranse av en rekke nye elbilmodeller. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix /

Traff i fjor

I fjor på denne tiden tippet Marius Tegneby, PR-sjef i BMW, at Model 3 ville bli bestselgeren i 2019, noe som viste seg å være svært så riktig. I år er han mer usikker.

– Her vil nok lanseringstidspunkt slå ganske kraftig inn, og det vil trolig bli store forskjeller mellom første og andre halvår. Både VW ID. 3 og Tesla Model Y er modeller det forventes mye av. Så skal vi konsentrere oss om å ta vår del av kaka i de segmentene vi er representert i.

BMW kommer i år med sin andre elbil etter i3, SUV-en iX3.

Volvo er noe mer pessimistiske når det gjelder salgsvolumet, som de tror ender på 142.000 biler med en elbilandel på 60 prosent. Merket kommer med sin første elbil til høsten, XC40 Recharge, og kommunikasjonssjef Erik Trosby er usikker på hvilken bilmodell som kan kåres til salgsvinner ved utgangen av 2020. Men én ting er han sikker på:

– Vet ikke hvilken bil det blir, men det blir en elbil.

PÅ HØSTEN: Volvo XC40 Recharge kommer til høsten, altså for seint til å rekke toppen av listen. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix /

Én mulig taper

Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24, peker på at det er svært mange usikkerhetsmomenter når det gjelder å tippe én bestselger.

– Det avhenger av når på året de nye elbilmodellene blir lansert, og hvor leveringsdyktige produsentene er. Mange biler er ventet i andre halvår. Lanseres bilen i juli er det håp, i november er det ikke sjans.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han tror Volkswagens ID. 3 kan klare det, men han har en annen modell som en mulig vinner, blant annet basert på interessen publikasjonen merker når det skrives om modellen.

– Skoda Vision er det veldig stor interesse rundt. Den skal komme over sommeren, og det er en SUV med firehjulstrekk. Ryktene går også på at Tesla Model Y skal framskyndes. Kommer den i år, har de en stor bunke ordrer som skal leveres ut.

OUTSIDER: Skodas elektriske SUV, Vision, kan overraske hvis den kommer tidsnok og fabrikken klarer en høy leveringstakt. FOTO: PIERRE ALBOUY / Reuters

Skillebæk trekker fram Ford Mustang Mach E som en potensiell overraskelse hvis de andre merkene ikke klarer å levere. Og så ser han for seg at særlig én elbilmodell kommer til å møte veggen: bestselgeren fra 2018.

– En ting jeg er villig til å sette penger på, er at Nissan Leaf får den største nedturen noensinne.

PÅ REKKE OG RAD: I 2019 hadde Tesla noen måneder hvor de leverte ekstreme mengder biler. Det gjenstår å se om noen av de andre merkene klarer noe lignende når de kommer med nye modeller i år. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
MUSTANG: I fjerde kvartal er Ford Mustang Mach E klar for levering i Norge. FOTO: Berit Roald / NTB scanpix