MANGE: Det er snart ti år siden de første moderne elbilene kom. Dermed finnes det nå en rekke forskjellige modeller til salgs på bruktmarkedet. FOTO: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

Ekspertenes tips: Tiden er inne for brukt elbil

Med mange nye elbilmodeller på vei inn, samt valuta- og koronaeffekter, kan denne våren være et perfekt tidspunkt å gå for en brukt elbil.

Mer enn 5000 brukte elbiler er nå til salgs på Finn.no. De eldste er av det man kan kalle ur-elbiler, som Think og Buddy. Dette er bitte små biler laget i det første tiåret av dette århundret, med svært begrenset rekkevidde.

I 2011 kom de første moderne elbilene, Mitsubishi i-MiEV og Nissan Leaf, som var større, hadde mer moderne batteriteknologi og dermed en bedre rekkevidde. Og i 2013 kom den store game-changeren, Tesla Model S. Siden da har det kommet stadig flere nye elbilmodeller, slik at det nå er et ganske bredt utvalg av elektriske biler til salgs for summer som ligger langt under nybilprisen.

TIDLIGE: Nissan Leaf kom i 2011, mens Kia Soul og Volkswagen e-Golf kom i 2014. (Foto: Øivind Skar / NTB

Tiden er inne

– Du kan egentlig ikke finne et bedre tidspunkt å kjøpe brukt elbil på enn nå, sier Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24.

Årsaken er at det i løpet av året kommer en rekke nye, kompakte elbilmodeller. Det store utvalget gjør at bilene som har vært på markedet en stund, gjerne får en lavere salgspris for å holde dem attraktive, noe som igjen gjør at de brukte elbilene i samme størrelse, som Volkswagen e-Golf og Nissan Leaf, presses ned i verdi.

GOD TIMING: Fred Magne Skillebæk mener det nå er et ideelt tidspunkt for å kjøpe brukt elbil. Foto: Elbil24

- Hva med koronakrisen, vil den påvirke bruktbilprisen?

- Det blir litt tipping her. Men dersom markedet blir mer forsiktig, går dette også utover bruktmarkedet, antakelig i tilsvarende takt som nybilmarkedet, sier Skillebæk.

Samtidig virker en motsatt effekt på nybilmarkedet: Den svake norske kronen, som fører til at bilimportørene er tvunget til å sette opp prisen. Dette vil særlig gjøre utslag på de dyrere elbilene, der det er ventet at prisen kan stige med 10 til 15 prosent. Om denne effekten vil påvirke bruktbilprisene, er fortsatt usikkert.

Mindre risikabelt

Det kan også være mindre risikabel å gå for en elbil enn en bil med konvensjonell motor.

– En elbil har et fåtall bevegelige deler, mens en bensin- eller dieselbil har hundrevis. Dette gjør at elbilen har dramatisk færre sjekkpunkter enn fossildrevne biler. Elbiler har ingen rustne eksosrør, registerreimer eller giroljer av tvilsom kvalitet, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen.

Men han mener det er noen ting du bør være spesielt nøye med, og noen klassiske fellesnevnere for alle elbilmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det har vist seg at batteripakkene klarer seg meget bra, Nissan rapporterte eksempelvis kun tre «breakdowns» etter de første 200.000 produserte bilene. Likevel kan det være lurt å få gjennomført en batteridiagnose hos et verksted, med riktig kompetanse og utstyr, før eierskifte.

SJEKK TILSTAND: Ståle Frydenlund sier det kan være lurt å se på bilens generelle tilstand, det kan gi en god indikator på hvordan den tidligere eieren har behandlet bilen og batteriet. FOTO: Aksel Jermstad

Svak celle

Diagnosen forteller om batteripakkens restkapasitet. Med andre ord om rekkevidden på bilen er betydelig redusert siden bilen var ny. Dette kan også påvirke hvor effektiv ladingen er. Hvis det avdekkes problemer her, kan det bety at det er svakheter i et av litiumbatteriets celler.

– Helt sentralt er det at den svakeste cellen «styrer butikken» i en litiumbatteripakke, forklarer Frydenlund.

Fordelen er at en slik celle normalt kan byttes ut. Batterihelsen er også påvirket av hvordan forrige eier har ladet. Mye topplading uten at bilen har blitt tatt i bruk, kan være med på svekke batteriet.

– Selv om moderne batteripakker i utgangspunktet ikke tar direkte skade av hyppig hurtiglading, kan slitasjen øke som følge av økt temperatur og friksjon under lading. Samtidig finnes det eksempler på elbiler som har gått langt over 100.000 kilometer, som til tross for hyppig hurtiglading har det meste av originalkapasiteten i behold, sier Frydenlund.

Kontakt og kabler

Frydenlund anbefaler også at man sjekker bilens ladekontakt for eventuelle feil og skader.

– Hvis kontakten har vært eksponert for ytre påkjenninger, for eksempel direkte regn, kan det øke slitasjen.

Ladekablene kan også bli slitt. En klassisk ladekabel med jordet husholdningskontakt har en kontrollenhet på kabelen. Hvis denne ikke har vært avlastet via en krok under ladingen, kan vekten ha slitt på både kabel og plugg.

Kobberledningene i elbilen klarer seg derimot som regel fint.

– Kobberledningene inngår i sjekklisten for elbiler i periodisk kjøretøykontroll, men de blir normalt ikke utsatt for slitasje og er som elmotoren nærmest uslitelige, sier Frydenlund.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er også en del sjekkpunkter elbilene har til felles med konvensjonelle biler, som bremser, hjuloppheng, drivaksler, mansjetter, foringer, bærearmer og -kuler, men det er en viktig forskjell her: Regenereringssystemer, som henter energi gjennom motstand, gjør at man bruker bremsene mindre i en elbil. Dermed kan bremsene ruste.

– Sjekk altså skiver for gravrust, særlig på innsiden, der det er vanskelig å komme til.

Skeptisk til én modell

Når det gjelder spesifikke modeller, er det særlig én Skillebæk i Elbil24 anbefaler.

– Det beste kjøpet er en brukt Leaf. Det er mange av dem på markedet, og de er «hel ved». Modellen er et gjennomprøvd produkt som vi vet funker.

Nissan Leaf ble lansert i 2011, og oppgradert i 2013. Det er den oppgraderte varianten Skillebæk mener er det beste kjøpet.

– Det har vært lite problemer med Leaf, og den har ingen dyre deler. Finner du en til 130.000 kroner, er det veldig mye bil for pengene.

Han er mer skeptisk til en gammel Tesla Model S.

– Det har vært en del trøbbel med Model S oppigjennom. Tesla har riktignok vært flinke til å fikse problemene, men jeg hadde ikke turt å kjøpe en Model S som var ute av garantitiden.

Tesla har fem år eller 100.000 kilometers garanti på bilen, og åtte år eller 240.000 kilometer på batteriet.

– Dette er dyre biler i utgangspunktet, og det er ikke moro hvis det oppstår problemer med bilen. Delene i en kostbar bil er selvsagt langt dyrere enn i en rimelig bil. Og dette er biler som det har vært en del tull med. Jeg mener det er et risikabelt kjøp, utdyper Skillebæk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

100.000: Christina Bu i Elbilforeningen og Kåre Gunnar Fløystad i Zero markerer 100.000 elbiler på norske veier i desember 2016. Ved utgangen av 2019 passerte elbilbestanden 260.000, ifølge tall fra Elbilforeningen. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
KOMMER: Volkswagen ID. 3 er ventet hit til sommeren, og er en av mange helt nye elbilmodeller som er på vei. FOTO: MATTHIAS RIETSCHEL / Reuters
LADESTRUKTUR: Tesla har et veldig godt ladenettverk med sine superladere, men Skillebæk er skeptisk til å kjøpe en gammel Model S.Foto: Tore Meek / NTB scanpix
DE FØRSTE: Mitsubishi i-MiEV og Nissan Leaf var de to første av de moderne elbilene som kom på markedet, i 2011. FOTO: Øivind Skar / NTB