Ta kontakt med Kay Lystvet eller Joachim Høst hos Gromstad Auto for å teste nye VW Multivan. Foto: Hans Vidar Levinsen

Vi har kjørt den nye VW Multivan

I mange år har VW Multivan vært ensbetydende med dieselmotor og masse plass til folk og bagasje, og en prislapp på over 1,1 millioner. Det eneste man har beholdt er den knallgode plassen og fleksibiliteten.

Den nye VW Multivan får du nå som ladbar hybrid, der den elektriske motoriseringen kombineres med en bensinmotor. Vi ville se hvor langt den går elektrisk når forholdene er dårlige for den slags, og hvordan bilen oppleves.

Ladbar hybrid

En ladbar hybrid kombinerer batteri og elektrisk motor med bensinmotor i VW Multivan, noe som betyr at man kan kjøre videre på bensin når batteriet er brukt opp. WLTP-målinger av rekkevidde er noe som blir foretatt i det vi i Norge definerer som sommertemperatur, og på sommerdekk, som har mye mindre rullemotstand enn piggfrie vinterdekk.

VW Multivan Foto: Hans Vidar Levinsen

Vi dro ut på svært våt asfalt i om lag 5 varmegrader med piggfrie vinterdekk, ganske langt unna noe som ligner på WLTP-forhold om man kan si det slik. Da kom vi 22km elektrisk.

Vi testet også forbruket med nytømt batteri med cruisekontrollen i 100 km/t på motorveien mellom IKEA og Grimstad, og her landet da snittforbruket på 0,81 liter på mila.

VW Multivan får du nå som ladbar hybrid. Foto: Hans Vidar Levinsen

Vi ladet bilen mens vi sov, og neste dag kom vi 25km elektrisk, selv om det var kaldere ute, mindre våt asfalt, og en del av turen foregikk på motorvei. Vi har også testet bilen ut av Oslo, og der kom vi 28km elektrisk, og på turen Oslo-Tønsberg-Arendal-Grimstad, en tur på 291km der mye av turen foregår på motorvei, landet forbruket på 0,65 liter på mila.

Man får lyst til å dra på turer med familien med en VW Multivan. Foto: Hans Vidar Levinsen

Kjøremodus

I en ladbar hybrid kan man velge om man vil kjøre rent elektrisk, eller om man vil kjøre bilen som en hybrid, der elmotoren bidrar der det er mest hensiktsmessig. Dersom du kjører rent elektrisk til batteriet er tomt, vil bilen selv velge hybrid, og det du regenerer underveis på turen av elektrisk strøm vil da bli brukt når det er mest hensiktsmessig for å gi et redusert forbruk av drivstoff på langturen.

I E-Mode kjører du elektrisk med nye VW Multivan ladbar hybrid. Foto: Hans Vidar Levinsen

Man kan også velge mellom ulike kjøremodus, Eco som vil gi det laveste forbruket av drivstoff, Comfort som ofrer litt drivstoff for å servere noe mer krefter, Sport som kjører på med full rulle fra begge motorer og Individual der du selv kan bestemme de ulike innstillinger slik du selv ønsker.

Når vi tester kjører vi alltid i normal eller comfort, og dette var dermed vårt valg av kjøremodus også i våre tester av VW Multivan ladbar hybrid.

Med trådløs tilkobling av Apple CarPlay og høyttaleranlegg fra Harman Kardon er underholdingen i boks. Foto: Hans Vidar Levinsen

Flere utstyrsnivåer

VW Multivan får du i to lengder og i tre utstyrsnivåer, der innstegsmodellen heter Life, og koster fra kr 699 600 levert Oslo. Lang utgave koster kr 31 400 ekstra.

Neste utstyrsnivå heter Style, og koster fra kr 786 200. Testbilen vi lånte fra VW Norge og fra Gromstad Auto var toppmodellen Energetic i lang utgave, og den koster fra kr 909 700 levert Oslo.

VW Multivan kan leveres i spreke farger. Foto: Hans Vidar Levinsen

Life og Style får du mulighet til å velge som 7-seter, mens toppmodellen Energetic har såpass mye utstyr at du får den med max 6-seter, med tanke på bilens egenvekt.

Noe av utstyret som bør nevnes er elektrisk bakluke, elektriske sidedører som man kan åpne/lukke fra forsetene, fra baksetene dersom de i forsetene synes det er greit, fra knapper bakom dørhåndtakene, fra sensorer under bilen og fra bilens nøkkel.

Førersetet hadde elektrisk justering med 2 minneposisjoner og massasjefunksjon. Trådløs tilkobling av Apple CarPlay fra mobiltelefonen, head-up display, varme i rattet i 3 nivåer, fleksible bakseter og flyttbar løsning med koppholdere og bord.

Setene i VW Multivan Energetic er meget komfortable, egen knapp for massasje.

Toppmodellen har ikke så mye ekstrautstyr tilgjengelig, men man kan oppgradere til ventilerte skinnseter med massasje dersom man ønsker det. Selv satt jeg meget godt i setene som var inkludert, og her kunne man også justere sitteputens lengde og vinkel, noe som var med på å gi en svært god langturkomfort.

Skinnesystem

Setene i VW Multivan er meget fleksible, og kan skyves fram/tilbake på skinnesystemet. Vil du ha mulighet for at setene skal kunne snus mot hverandre som i en slags konferanseløsning må dette bestilles spesifikt.

Joachim Høst plukker ut et sete for å vise noe av fleksibiliteten VW Multivan leverer. Foto: Hans Vidar Levinsen

Setene har blitt helt individuelle, og man har ISO-fix i alle setene bak de to forsetene. Hvert enkelt sete kan plukkes ut, eller legges ned, og man kan justere ryggvinkelen individuelt.

Hengerfeste kan du også bestille til VW Multivan, og her kan man dra med seg inntil 1 600kg. Taklast kan man også ha på en Multivan, opp til 100kg. Dette gjør Multivan til en romslig og meget fleksibel familiebil.

Fleksibel seteløsning bak med individuelle seter, alle med ISOfix. Foto: Hans Vidar Levinsen

Det første niåringen min sa da hun fikk se, og rusle inn i nye VW Multivan var; «pappa, en sånn må vi kjøpe», så vær forberedt på kjøpepress fra barna dine når du tar kontakt med Joachim Høst eller Kay Lystvet hos Gromstad Auto for å booke en prøvetur med nye VW Multivan.

Prøvekjører du en VW Multivan må du være forberedt på at du får lyst på den. Foto: Hans Vidar Levinsen