Elendig vær som vind og regn gjør turen enda bedre, for du er godt beskyttet i Forester. Foto: Hans Vidar Levinsen

Subaru Forester Hybrid – fremkommelighet på fire hjul

En helt utrolig god fremkommelighet, kombinert med god plass og god komfort har vært sentrale grunner til at folk har valgt Subaru Forester, og selv om den nå har fått hybrid, så er det nok fortsatt mange som velger den av samme årsaker som før.

Subaru har sørget for å utvikle et hybridsystem som ikke går på bekostning av det gode permanente 4x4-systemet de er så kjent for. Det man kan merke er at bilen lader i nedoverbakker, og at start-stopp og igangkjøring kan foregå elektrisk, noe som igjen reduserer drivstofforbruket.

SUVeren på vanskelig vei

Subaru sitt 4x4 system er symmetrisk, og plassert lavt i bilen, noe som gir den en 50/50 vektfordeling og meget gode kjøreegenskaper om veien skulle bli vanskelig.

En bakkeklaring på 22 cm og angrepsvinkel på over 20 grader gjør at svært mange setter pris på Subaru Forester til hytteturen og den siste litt vanskelige kneika.

Med hill descent control kommer du også trygt ned de vanskelige bakkene igjen, og skogsveier og kjerreveier blir en glede å kjøre på.

Subaru Forester liker vanskelige veier så godt at det smitter over på deg. Foto: Hans Vidar Levinsen

God plass

Når man skal på tur er det jo best om alle i familien får plass, og selv jeg som er 185cm lang og ganske omfangsrik hadde et hav av kneplass bakom førersetet når det var stilt inn optimalt for meg selv.

At man får plass er nå en ting, men at man opplever plassen som en god plass å være på er vel så viktig for god kvalitet på de lange turene, og det leverer baksetet til Subaru Forester. Praktisk og komfortabelt er det også med varme i yttersetene og to ladeplugger til de der bak.

Lenger bak i bilen er det også god plass til bagasjen med over 500 liters bagasjerom. Vil du ha på henger kan du få med deg 1870kg bakpå hengerfestet. Og bilen har også takrails om du vil ha noe form for last på taket.

Total sikkerhet

Subaru kaller kombinasjonen av alle sine sikkerhetssystemer for total sikkerhet. Alt fra et godt designet sikkerhetsbur, en lavt montert motor, mange kollisjonsputer, autobrems ved rygging dersom det kommer kryssende trafikk og EyeSight som har vist seg i tester som det beste autobrems-systemet på markedet. Aktiv filholder i hastigheter over 60 og adaptiv cruisekontroll hjelper også til for å skape den totale sikkerheten i en Subaru Forester.

God komfort

Man har gode seter med bra innstillingsmuligheter som sjåfør, men det er når du kjører Subaru Forester at du opplever komforten bilen leverer i forhold til understell og fjæringer. Det er ganske mange biler som leverer bra komfort på bra vei, men så varierer det noe mer når man kommer på det mange definerer som dårligere vei.

Det å ha med Subaru Forester på dårlige veier er en opplevelse av komfort svært få andre bilmerker leverer, og de som er nære har gjerne dobbelt pris av en Forester. Det er rett og slett bare noe man må oppleve for å forstå det skikkelig.

Med en Subaru Forester gruer du deg ikke til vanskelige veier, men du oppsøker dem, for det er her bilen virkelig får deg til å dra skikkelig på smilebåndet, og trivselen brer seg innvendig.

Denne opplevelsen kan du også teste ut om du tar turen til Grimstad Bil og prøver nye Subaru Forester Hybrid. Veien forbi Reddal opp til Beislandsvannet og over til Grøsle kleiver anbefales når du skal teste bilen!