Utrolig artig å få kjøre Toyota Aygo X i fargen Ginger med kanvas tak i områdene rundt Barcelona! Foto: Hans Vidar Levinsen

Prøvekjørt nye Toyota Aygo X i Barcelona

Toyota kommer snart til Toyota Arendal med sin nye Aygo X, en småbil i A-segmentet som har vokst i lengden, bredden og høyden uten at den har blitt for stor av den grunnen. Nå bygges den på samme plattform som Yaris, og det er utvilsomt en stor fordel.

Tekst: Hans Vidar Levinsen

Det var moro å få prøvekjøre nye Toyota Aygo X i Barcelona, vi fikk prøve en Chili rød med manuelt gir og vanlig tak, og en Ginger, eller Ingefær om du vil oversette krydderfargen til Norsk, med kanvastak og automatgir.

Før vi forteller mer om bilen må vi se litt mer på hva A-segmentet er.

Hos Toyota Arendal gleder de seg til å få inn Toyota Aygo X, som bygger på samme plattform som nye Yaris. Foto: Hans Vidar Levinsen

A-segmentet

A-segmentet er det minste bilsegmentet, her skal biler være små, smidige og billige. Et svært populært bilsegment nedover i Europa, der man ofte ikke har økonomi til å kjøpe seg en større bil. I Norge er de gjerne valgt av de som ikke skal ha med seg så mange folk i bilen, eller de som rett og slett bare synes at små biler er litt ekstra kule på grunn av den ekstreme smidigheten man opplever i bygater med dem.

Toyota Aygo X er en liten bil med mye sjel, spesielt om du velger den med kanvas tak. Foto: Hans Vidar Levinsen

Det som er ekstra fascinerende med A-segmentet for oss som skriver om bil er at bilens størrelse gir produsenten en del ekstra hodebry. Sjåføren må jo få plass, men hvor mye plass skal man levere i baksetet og bagasjerommet? Hvordan skal man få til stabile kjøreegenskaper i høy hastighet når bilen er såpass liten?

Økonomien er også sentral, for hva kan man spare på, og hva skal man prioritere, for at bilen skal bli så rimelig som mulig? Man skal også spare så mye vekt som mulig, fordi lav vekt gir lavt forbruk, og mulighet for en mindre motorisering.

Dermed blir det litt ekstra spennende å teste biler i A-segmentet, for her har produsenten måttet prioritere og velge ganske kraftig, og dermed er det ekstra spennende å utforske og bli kjent med biler i dette segmentet.

Toyota Aygo X i fargen Chili red med sort tak og detaljer foran og bak, en stilig liten bil. Foto: Hans Vidar Levinsen

Plattform

Toyota Aygo X deler plattform med den noe større Toyota Yaris, derfor har Aygo X blitt lenger og bredere enn forrige Aygo var. I tillegg har den vokst i høyden i forhold til forrige Aygo, og beveger seg nå i yttergrensene av A-segmentet rent størrelsesmessig.

En plattform er et slags utgangspunkt for selve bilen, og det å utvikle nye plattformer er både tidkrevende og kostnadskrevende, og det skjer ikke så altfor ofte, men når det skjer, så blir det som regel store endringer i kjøreegenskaper og opplevelsen av bilen på veien.

Ettersom Yaris har blitt veldig mye mer kjøreglad, var det med spenning og entusiasme vi testet ut fjellveier og svinger utenfor Barcelona med Aygo X.

Toyota Aygo X er liten og smidig, og med smale dekk på 18 tommers felger er den artig og stabil på svingete veier. Foto: Hans Vidar Levinsen

Kjøreopplevelse

Nå er det kun innstegsmodellen Life man får med manuell girkasse, men den kan også velges med automatkassen CVT-S. Utstyrsnivåene Active og Style får man med automat, og så kan man velge om man vil ha fast tak eller om man vil ha kanvas tak.

Setet til sjåføren har til tross for ikke altfor mange innstillingsmuligheter en god komfort. Rattet var svært komfortabelt å holde i, men også her var det begrenset med innstillingsmuligheter.

Stilig med søm i bilens farge i setene, og de er også fine å sitte i selv om man kjører mer enn en time. Foto: Hans Vidar Levinsen

Det høres kanskje ut som en liten selvmotsigelse at en bil som ikke er sterk kan være moro å kjøre på svingete fjellveier, men med god balanse, god styring og bra understell er det faktisk mulig å ha det artig uten at man har et kraftoverskudd fra motoren.

Motoren er en 1 liters motor med 3 sylindere og 72hk, den leverer 93NM, og de som liker å lese om biler skjønner at dette ikke går veldig fort fra 0–100 km/t. Dermed er det ikke akselerasjon som er det som defineres som moro med Aygo X.

Det er best for barn i de to baksetene, her er det ISOfix fester i begge baksetene. Foto: Hans Vidar Levinsen

Det som er moro er når du er oppe i fart, og den 3,7 meter lange bilen skal smyge seg rundt en krapp sving, da merker man at svingradiusen er blant de laveste i A-segmentet, og det blir moro med svinger, og med smale bygater.

Det som kanskje overrasker mest er den utrolige stabiliteten som leveres når man kjører i 120 km/t. Det er ikke noe man kan forvente helt uten videre i en liten bil. Man forventer kanskje ikke å finne 18-tommer alufelger på en bil i A-segmentet heller, men her har Toyota gjort som BMW med sin i3, store smale hjul i dimensjonen 175/60R18. Det sørger for et hyggelig forbruk til tross for den gode stabiliteten i høy hastighet.

Man velger ikke en bil i A-segmentet om man må ha masse bagasjeromsplass, men man kan legge ned de to baksetene individuelt. Foto: Hans Vidar Levinsen

Sjel

Har du hørt noen si «det er en bil med sjel» – så har det ofte handlet om at bilen er noe uforutsigbar. Det er ikke tilfellet med Toyota Aygo X, her er det farger, design og det utrolig artige kanvastaket man kan få til bilen som gir den bøtter og spann med sjel.

Jeg innrømmer lett at jeg trivdes svært godt i Toyota Aygo X med kanvas tak. Foto: Hans Vidar Levinsen

Det er en bil du raskt får et personlig forhold til, nettopp fordi den oser av personlighet, det er nesten som om den sier til deg: «Ja, jeg vet at jeg ikke er så stor, men du og jeg skal komme fram, og vi skal ha det fint sammen underveis». Man må jo bare bli glad i en slik bil.

Utstyr

Toyota Aygo X kan du få med adaptiv cruisekontroll, det har vi vel knapt nok vært borti i A-segmentet før. Trådløs tilkobling av Apple CarPlay er også noe vi ikke har sett i A-segmentet før. Sykkelfeste bakpå bilen som kan ha 50kg kuletrykk er heller ikke vanlig å finne på biler i dette segmentet.

Du kan bestille sykkelfeste til Aygo X, som kan ha inntil 50kg kuletrykk. Foto: Hans Vidar Levinsen

Kanvastak er et elektrisk soltak med stor åpning, der selve taket er laget av kanvas som kabrioleter bruker, noe som gir mindre vekt enn et tak i glass ville gjort. Dette taket er helt klart med på å gi Aygo X en ekstra dimensjon.

Julie og Emilie var ansvarlige for den stilige fargepaletten – spice color concept – som brukes til Toyota Aygo X. Foto: Hans Vidar Levinsen

Fargepaletten er det franske Julie og Emilie som står ansvarlige for, de har reist rundt på ulike utstillinger og messer for å se på hva slags farger som er på vei til å bli populære, og de landet også på at det var litt ekstra bra for bilens personlighet om fargene ble koblet opp mot krydder, for denne bilen skal være litt ekstra spicy. Fargene i paletten kombineres med sort farge i en lekker to-farge løsning.

Praktisk

Toyota Aygo X kan være et genialt valg om man normalt sett ikke er mange som ferdes i bilen. Det er 4 seter i en Toyota Aygo X, men det er nok fordel å være barn dersom man skal sitte bak. Her er det for øvrig ISOfix fester i begge baksetene. De kan også legges ned individuelt dersom man skal ha med seg litt ekstra bagasje.

Om man bor i en blokk eller en plass der lading av elbil eller ladbar hybrid ikke er mulig passer det fint med en liten Aygo X.

Førermiljøet i en bil med fargen Ginger har mange detaljer i interiøret som viser bilens farge også inni bilen. Foto: Hans Vidar Levinsen

Kanskje du bare rett og slett har lyst på en bil med masse sjel, da bør helt klart Toyota Aygo X sjekkes ut!

Det tar gjerne en stund fra pressen får prøve biler for første gang til de havner hos Toyota Arendal, men om ikke altfor mange ukene dukker nok Toyota Aygo X opp i Arendal, slik at du også kan få sett nærmere på den, og kjørt den en tur.

Toyota Aygo X kan bestilles og prøves i Arendal etter at nasjonaldagen er feiret. Foto: Hans Vidar Levinsen